Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Zoek binnen:

Albert Heijn stopt met gratis plastic zakjes bij de groente- en fruitafdeling

Albert Heijn wil stoppen met de gratis plastic zakjes bij de groente- en fruitafdeling. Dit zou volgens de supermarktketen zo’n 130 miljoen zakjes per jaar schelen: dat staat gelijk aan 243.000 kilo plastic.

Albert Heijn wil al snel actie ondernemen. Vanaf half april zullen klanten van de supermarkt bij de groente- en fruitafdeling al worden geïnformeerd dat de gratis plastic zakjes weg zullen gaan. Maar wat komt daar dan voor in de plaats?

Advertentie

Duurzame verszakjes

De eerste weken worden duurzame, herbruikbare zakjes gratis uitgedeeld aan de klanten. Hierna zal Albert Heijn stap voor stap de plastic zakjes weghalen uit de verschillende filialen met als doel om eind dit jaar nergens meer gratis plastic zakjes in de winkel te hebben liggen.

De duurzame verszakjes kosten normaal gesproken 30 cent en liggen al sinds 2018 op de groente- en fruitafdeling. De zakjes zijn bovendien wasbaar, waardoor ze volgens de supermarktketen tientallen keren meekunnen.

Minder plastic

Supermarktens houden zich de laatste tijd veel bezig met hoe ze minder plastic kunnen gaan gebruiken. Albert Heijn heeft bijvoorbeeld al eerder aangegeven dat ze ook al miljoenen kilo’s plastic aan verpakkingsmateriaal besparen door salades in dunnere schalen aan te bieden, frisdrankflessen dunner te maken en groente en fruit onverpakt aan te bieden.

Ook de Jumbo is hiermee bezig. Zij kondigden aan gehakt voortaan in een plastic zakje te stoppen in plaats van een schaaltje, omdat dit enorm zou schelen in de hoeveelheid plastic. De Plus bespaart sinds kort plastic door de dubbele plastic deksels bij noten te schrappen.

Libelle’s Floor gebruikte een week lang plasticvrije beautyproducten: 

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: RTL Nieuws. Beeld: Getty Images

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Meer dan 120.000 handtekeningen petitie Amphia Ziekenhuis tegen massa-evenement radio

Meer dan 120.000 mensen hebben de petitie ondertekend die dokter Rogier Crolla van het Amphia Ziekenhuis in Breda zaterdag startte. Met de actie willen ze voorkomen dat het proefevenement ‘538 Oranjedag’ zaterdag 24 april doorgaat, waarbij 10.000 feestvierders worden verwacht.

De arts vindt het proefevenement minachtend richting de zorgmedewerkers van het Bredase ziekenhuis dat 400 meter bij het feestterrein op het Chasséveld vandaan staat. De petitie was na 24 uur al zó populair, dat zondagochtend de petitie-website overbelast was.

Advertentie

Petitie Amphia Ziekenhuis

De commerciële radiozender Radio 538 organiseert ‘538 Oranjedag’ in het kader van de testevenementen waar minister Hugo de Jonge in coronatijd het openbare leven op gang wil brengen. Maar volgens het ziekenhuis is de werkdruk momenteel weer ontzettend hoog en is dat dus geen goed idee.

De arts schrijft dan ook namens ‘verontruste zorgverleners, patiënten op steeds langer wordende wachtlijsten, hun naasten en anderen’. De zorgmedewerkers willen dat het ‘pseudo-experiment’ gecanceld wordt. “Het vieren van een feest met 10.000 man op 400 meter van een door Covid overbelast ziekenhuis is een slag in het gezicht van patiënten en zorgverleners”, valt er te lezen op de pagina van de petitie. De handtekeningen voor de petitie onder de naam ‘Met 538 de zorg geminacht’ lopen nog steeds op.

Woordvoerder van het Amphia Mark van Hassel licht nog toe: “Hij heeft dit op persoonlijke titel opgezet, maar het onderstreept nog eens extra de zorgen die leven onder onze zorgmedewerkers. Die zorgen hebben wij gisteren vanuit onze organisatie ook al duidelijk uitgesproken.”

Reactie Radio 538

Op de vraag of nu de hoop bestaat dat het proefevenement van Fieldlab wordt afgelast, legt Van Hassel de bal bij de mensen die verantwoordelijk zijn voor dat besluit.

Maar als het aan Radio 538 ligt, gaat het Fieldlab-proefevenement rond Koningsdag in Breda vooralsnog gewoon door. Wel betreurt de zender de ophef die is ontstaan, laat een woordvoerder van Talpa weten. “Fieldlab Evenementen brengt adviezen uit aan het kabinet om te kunnen werken aan de terugkeer van veilige en verantwoorde evenementen met een verhoogde bezoekerscapaciteit, daar werken we graag aan mee. Zolang Fieldlab Evenementen en de landelijke overheid achter dit experiment staan, zijn wij vereerd om het op een verantwoorde manier uit te voeren.”

Tegelijk was de animo voor de toegangsbewijzen voor het evenement ook enorm: meer dan 1 miljoen mensen probeerden een ticket te bemachtigen.

In december 2020 heeft Libelle de ‘Aldipress Mercur Cover van het Jaar’ gewonnen. Libelle werkte voor de winnende cover samen met het Amphia Ziekenhuis in Breda. Vrouwen van diverse afdelingen dachten mee over de redactionele invulling en deelden hun ontroerende verhalen:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Beeld: ANP

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Meer dan 120.000 handtekeningen petitie Amphia Ziekenhuis tegen massa-evenement radio

Meer dan 120.000 mensen hebben de petitie ondertekend die dokter Rogier Crolla van het Amphia Ziekenhuis in Breda zaterdag startte. Met de actie willen ze voorkomen dat het proefevenement ‘538 Oranjedag’ zaterdag 24 april doorgaat, waarbij 10.000 feestvierders worden verwacht.

De arts vindt het proefevenement minachtend richting de zorgmedewerkers van het Bredase ziekenhuis dat 400 meter bij het feestterrein op het Chasséveld vandaan staat. De petitie was na 24 uur al zó populair, dat zondagochtend de petitie-website overbelast was.

Advertentie

Petitie Amphia Ziekenhuis

De commerciële radiozender Radio 538 organiseert ‘538 Oranjedag’ in het kader van de testevenementen waar minister Hugo de Jonge in coronatijd het openbare leven op gang wil brengen. Maar volgens het ziekenhuis is de werkdruk momenteel weer ontzettend hoog en is dat dus geen goed idee.

De arts schrijft dan ook namens ‘verontruste zorgverleners, patiënten op steeds langer wordende wachtlijsten, hun naasten en anderen’. De zorgmedewerkers willen dat het ‘pseudo-experiment’ gecanceld wordt. “Het vieren van een feest met 10.000 man op 400 meter van een door Covid overbelast ziekenhuis is een slag in het gezicht van patiënten en zorgverleners”, valt er te lezen op de pagina van de petitie. De handtekeningen voor de petitie onder de naam ‘Met 538 de zorg geminacht’ lopen nog steeds op.

Woordvoerder van het Amphia Mark van Hassel licht nog toe: “Hij heeft dit op persoonlijke titel opgezet, maar het onderstreept nog eens extra de zorgen die leven onder onze zorgmedewerkers. Die zorgen hebben wij gisteren vanuit onze organisatie ook al duidelijk uitgesproken.”

Reactie Radio 538

Op de vraag of nu de hoop bestaat dat het proefevenement van Fieldlab wordt afgelast, legt Van Hassel de bal bij de mensen die verantwoordelijk zijn voor dat besluit.

Maar als het aan Radio 538 ligt, gaat het Fieldlab-proefevenement rond Koningsdag in Breda vooralsnog gewoon door. Wel betreurt de zender de ophef die is ontstaan, laat een woordvoerder van Talpa weten. “Fieldlab Evenementen brengt adviezen uit aan het kabinet om te kunnen werken aan de terugkeer van veilige en verantwoorde evenementen met een verhoogde bezoekerscapaciteit, daar werken we graag aan mee. Zolang Fieldlab Evenementen en de landelijke overheid achter dit experiment staan, zijn wij vereerd om het op een verantwoorde manier uit te voeren.”

Tegelijk was de animo voor de toegangsbewijzen voor het evenement ook enorm: meer dan 1 miljoen mensen probeerden een ticket te bemachtigen.

In december 2020 heeft Libelle de ‘Aldipress Mercur Cover van het Jaar’ gewonnen. Libelle werkte voor de winnende cover samen met het Amphia Ziekenhuis in Breda. Vrouwen van diverse afdelingen dachten mee over de redactionele invulling en deelden hun ontroerende verhalen:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Beeld: ANP

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Dít wordt de prijs voor een testbewijs om horeca, evenementen en musea te bezoeken

Een wijntje drinken op het terras, een museum bezoeken of naar een evenement? Vanaf juli kan dat met een negatief testbewijs. Volgens De Jonge gaat dat de terugkeer naar ons oude leven versnellen. Het ministerie heeft nu een inschatting gemaakt van de prijs van zo’n testbewijs.

Kost dat? Onszelf vanaf juli maximaal 7,50 euro. De overheid schat de kosten van de testbewijzen rond de 30 euro, maar zal vanaf juli driekwart bijdragen, dus 22,50 euro per sneltest. Volgens een woordvoerder van het departement staat die prijs nog niet vast.

Advertentie

Tijdelijke maatregel

Zo’n negatief testbewijs is dan 40 uur geldig. Demissionair minister Hugo de Jonge wilde de testbewijzen 48 uur geldig maken, maar het OMT adviseerde 24 uur. Volgens De Jonge was dat niet haalbaar, en dus komen ze uit op 40 uur.

Het is een tijdelijke maatregel om ervoor te zorgen dat sectoren zoals horeca en de evenementenbranche eerder voor publiek open kunnen gaan. Zo zouden we weer veilig op het terras kunnen gaan zitten bijvoorbeeld. De komende tijd wordt gewerkt aan de infrastructuur om het toegangstesten mogelijk te maken door heel Nederland.

Mogelijk is de vaccinatiegraad tegen die tijd al zo hoog, dat bepaalde activiteiten ook zonder testbewijs veilig te bezoeken zijn. De Gezondheidsraad liet eerder al weten dat er per situatie gekeken moet worden of het rechtvaardig is om een negatieve testuitslag te vereisen.

Horeca niet blij met prijs testbewijs

De horeca is op z’n zachtst gezegd niet blij, zo meldt De Telegraaf. De krant peilde bij verschillende horecaondernemers hoe zij op de sneltestplannen reageren. Volgens Koninklijke Horeca Nederland-directeur Dirk Beljaarts is 7,50 voor de doorsnee consument die even plaatsneemt op het terras voor een kop koffie wellicht een reden om de horeca links te laten liggen. “Dit mag niet voor een tweedeling gaan zorgen.”

Dít zijn de veelvoorkomende langdurige klachten door corona:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: ANP, Telegraaf, Rijksoverheid. Beeld: Getty Images

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Dít wordt de prijs voor een testbewijs om horeca, evenementen en musea te bezoeken

Een wijntje drinken op het terras, een museum bezoeken of naar een evenement? Vanaf juli kan dat met een negatief testbewijs. Volgens De Jonge gaat dat de terugkeer naar ons oude leven versnellen. Het ministerie heeft nu een inschatting gemaakt van de prijs van zo’n testbewijs.

Kost dat? Onszelf vanaf juli maximaal 7,50 euro. De overheid schat de kosten van de testbewijzen rond de 30 euro, maar zal vanaf juli driekwart bijdragen, dus 22,50 euro per sneltest. Volgens een woordvoerder van het departement staat die prijs nog niet vast.

Advertentie

Tijdelijke maatregel

Zo’n negatief testbewijs is dan 40 uur geldig. Demissionair minister Hugo de Jonge wilde de testbewijzen 48 uur geldig maken, maar het OMT adviseerde 24 uur. Volgens De Jonge was dat niet haalbaar, en dus komen ze uit op 40 uur.

Het is een tijdelijke maatregel om ervoor te zorgen dat sectoren zoals horeca en de evenementenbranche eerder voor publiek open kunnen gaan. Zo zouden we weer veilig op het terras kunnen gaan zitten bijvoorbeeld. De komende tijd wordt gewerkt aan de infrastructuur om het toegangstesten mogelijk te maken door heel Nederland.

Mogelijk is de vaccinatiegraad tegen die tijd al zo hoog, dat bepaalde activiteiten ook zonder testbewijs veilig te bezoeken zijn. De Gezondheidsraad liet eerder al weten dat er per situatie gekeken moet worden of het rechtvaardig is om een negatieve testuitslag te vereisen.

Horeca niet blij met prijs testbewijs

De horeca is op z’n zachtst gezegd niet blij, zo meldt De Telegraaf. De krant peilde bij verschillende horecaondernemers hoe zij op de sneltestplannen reageren. Volgens Koninklijke Horeca Nederland-directeur Dirk Beljaarts is 7,50 voor de doorsnee consument die even plaatsneemt op het terras voor een kop koffie wellicht een reden om de horeca links te laten liggen. “Dit mag niet voor een tweedeling gaan zorgen.”

Dít zijn de veelvoorkomende langdurige klachten door corona:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: ANP, Telegraaf, Rijksoverheid. Beeld: Getty Images

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien