the Addams Family: nu tot 50% korting

Zoek binnen:

Bijzonder: dit is het échte verhaal achter de bekendste IKEA-foto

Wedden dat iedereen m kent: de foto-poster van de Amsterdamse grachten die bij IKEA te koop is. De foto is zelfs zó populair dat-ie wereldwijd in meer dan 500.000(!) huishoudens hangt. Ook programmamaker Tom Roes heeft de foto aan de muur hangen. Hij raakte erdoor gefascineerd. Wie heeft deze foto gemaakt en waarom? Hij ging op onderzoek uit.

Het verhaal waar hij op stuitte is ronduit fascinerend.

Advertentie

“Ik dacht echt dat het gewoon een hobbyfotograaf zou zijn”, vertelt Tom deze week aan tafel bij De Wereld Draait Door. Zo’n mooi plaatje vindt hij het namelijk niet. Dat was dan ook meteen het begin van zijn zoektocht. Want hoe kan het dat een redelijk doorsnee foto van onze hoofdstad zóveel verkocht worden? Hij besloot er meteen een documentaire over te maken.

Liefdeskiekje
Tom ontdekte namelijk al gauw dat de foto helemaal niet door een hobbyfotograaf gemaakt is. De man achter de foto blijkt namelijk niemand minder dan Fernando Bengoechea te zijn. Een bekende modefotograaf die onder meer werkte voor Tommy Hilfiger en Madonna. Toen Fernando een keer voor werk in Amsterdam was, maakte hij de foto voor zijn vriendje.

Reden
“Het is toch prachtig dat zo’n foto dan in een Zweeds warenhuis belandt?”, vervolgt Tom zijn verhaal. Ja, want waarom koos IKEA juist voor déze foto van Amsterdam? De winkelketen vond de foto ‘gewoon’ in een database van Fernando. Toen Tom vroeg waarom ze voor die specifieke foto gekozen hadden, kreeg hij een goudeerlijk antwoord: “Het was gewoon de allergoedkoopste foto die we konden vinden”, aldus IKEA. “Bizar natuurlijk als jouw foto, die bedoeld was voor je geliefde, in een Zweeds warenhuis terechtkomt met een omzet van 30 miljard”, zegt Tom. Helemaal omdat Fernando dit nooit zal weten. Hij overleed namelijk in 2004 tijdens een tsunami in Sri Lanka.

Museumstuk
Het Amsterdam Museum heeft de wereldberoemde foto van Fernando inmiddels opgenomen in de collectie. De foto toont volgens het museum aan “hoeveel mensen de stad Amsterdam (willen) zien en herkennen”. Aanleiding is (uiteraard) de documentaire van Tom die deze week in première ging.

Voor wie de foto ook wil hebben, je vindt m in de IKEA-collectie onder de naam VilshultZo heet de documentaire van Tom Roes trouwens ook.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: GraziaBeeld: IKEA

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien