Hoe sterk is jullie relatie? Doe hier de test>

Zoek binnen:

10 manieren om te ontspannen in (minder dan) 10 minuten

Ervaar je de laatste tijd meer stress dan normaal? En vind je het lastig om te ontspannen? Wellicht kunnen deze tips je helpen. 

Advertentie

1. Neem een warm bad of douche

Als je veel aan je hoofd hebt, kan het heerlijk zijn om even te relaxen door een uurtje in bad te liggen of een een kwartiertje onder een hete douche te staan. Wil je extra veel voordeel uithalen? Zó maak je van je eigen huis een mini-spa.

2. Probeer eens te mediteren

Door te mediteren kun je even afzonderen van de wereld en dat kan erg fijn zijn. Wellicht leer je er beter door te ontspannen. Er zijn in ieder geval genoeg apps te downloaden die je helpen bij je meditatie. Binnen de kortste keren ben je helemaal zen.

3. Doe wat liefs voor een ander

Tijdens de coronacrisis is het belangrijk dat we voldoende afstand van elkaar houden, maar dat betekent niet dat we niets liefs meer mogen doen voor een ander. Liefde is juist belangrijk in deze gekke tijd. Bak iets lekkers voor een ander en stuur het of zet het voor de deur. Doe een briefje bij je buren in de bus met de vraag of je hen ergens mee kunt helpen. Stuur een kaartje of wat bloemen naar familie of vrienden om te laten weten dat je aan ze denkt.

4. Herbeleef oude herinneringen

Pak die oude fotoalbums van vroeger of vorige vakanties er weer eens bij. Het kan je ontzettend goed doen om even terug te denken aan die geweldige reis, je bruiloft of dat gezellige etentje met de hele familie. Je waant je in no time terug in de tijd.

5. Ga wandelen in de natuur

Bewegen is hartstikke goed voor je en werkt heel ontspannend. Bovendien doet een portie natuur je altijd goed. Let wel op dat je naar plekken gaat waar je zo min mogelijk mensen tegenkomt.

6. Speel een spelletje

Juist nu je heel veel thuis zit, zijn spelletjes erg leuk. Daag je partner of (klein)kinderen uit voor een potje Monopoly, Qwizz of Rummikub. Als je een fanatieke speler bent, ben je zo al je zorgen vergeten. Dit zijn de leukste spelletjes die je op afstand kunt spelen. Na een paar minuten ben je helemaal zen.

7. Begin een dagboek

Soms kan het fijn zijn om alles van je af te schrijven. Gaan er de hele dag heel wat gevoelens en gedachten door je heen? Schrijf ze op in een persoonlijk dagboek. Soms kan het fijn zijn om bepaalde stressfactoren op te schrijven omdat je ze met niemand wil of kan delen. Probeer wel alles af te sluiten zodra je het dagboek weer weglegt.

8. Bel iemand die je vertrouwt

Of het nu je moeder, oma of beste vriendin is: bel met iemand bij wie je op je gemak bent. Leg uit waar je mee zit en zij zal je helpen. Je kunt even je ei kwijt en door de lieve en wijze woorden, voel je na het gesprek waarschijnlijk een stuk beter.

9. Bak of kook iets lekkers

Jezelf uitsloven in de keuken kan ook een manier zijn om even je gedachten te verzetten. Ben je een echte keukenprinses? Maak dan een heerlijk uitgebreide maaltijd voor die avond. Ben je meer van het bakken? Verwen je dierbaren met een lekker stukje appeltaart of muffin.

10. Lees je favoriete boek nóg een keer

Meestal lees je boeken maar één keer, maar waarom eigenlijk? Films kijken we toch ook meerdere keren, terwijl we al weten hoe het afloopt? Iedereen heeft wel een favoriet boek. Eentje die wie iedereen aanraden. Haal ‘m eens onder het stof vandaan en gun jezelf wat me-time.

En het mooie aan ontspannen en relaxen, is dat je er beter door gaat presteren. Spiritueel vlogger Manon legt je uit hoe dat werkt:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: HLN.be. Beeld: iStock

Lees meer

Femke: “Ik neem me subiet voor om vanaf morgen de boel de boel te laten”

huishouden

Femke (40) is freelance journalist. Ze woont met Oscar en zoon Nathan (7) in Amsterdam. Iedere week schrijft ze in Libelle wat haar bezighoudt. Deze week is ze geïrriteerd over haar rol in het huishouden.

“Zullen we elkaar vertellen waar we goed in zijn?” We oefenen het al een tijdje, maar Nathan blijft het moeilijk vinden om zijn sterke punten op te sommen. Nu begint hij er zelf mee. “Ik ben goed in verhalen vertellen. Ik ben goed in lego bouwen. Ik ken alle automerken.” Hij gaat verbazingwekkend snel, deze avond. “Nu jij”, zegt hij plotseling. Mijn gedachten

Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien