Cadeautip: 4-delige My-Jewellery sieradenset voor € 39,95

Zoek binnen:

5x zó kun je in tijden van stress toch gezond blijven

Iedereen heeft wel eens last van stress. We ervaren het op werk, in ons gezinsleven of bijvoorbeeld na een heftige gebeurtenis. Een beetje stress  kan in principe weinig kwaad, maar wanneer je langdurige stress ervaart kan het een negatief effect hebben op je gezondheid.

Om te voorkomen dat het zo ver komt, delen een aantal experts hun belangrijkste tips om gezond te blijven in tijden van stress.

Advertentie

1. Let op je voeding
Na een stressvolle dag kan het héél verleidelijk zijn om op de bank neer te ploffen en een reep chocolade naar binnen te werken, maar toch kun je dit volgens diëtiste Azmani Govindji beter niet doen. “Wanneer we ons overweldigend voelen is het makkelijk om voor een snelle oplossing te gaan in de vorm van suikerrijkvoedsel. Suiker zorgt namelijk voor een boost van serotonine (het gelukshormoon), waardoor je je weer happy voelt. Dit gevoel is echter maar van korte duur,” aldus Govindji. Mocht je tóch iets willen eten, kun je volgens haar beter voor havermout gaan of volkoren brood, omdat dit je op de langere termijn van energie voorziet. Ook de manier waarop je eet is volgens haar belangrijk. “Eet bewust. Kauw langzaam op je eten en wees je bewust van alle verschillende smaken.”

2. Ga bewegen!
Sporten is waarschijnlijk het laatste waar je zin in hebt als je gestrest ben, maar toch kun je het maar beter wel doen. Om jezelf te motiveren is het volgens personal trainer Maiken Skoie Brustad belangrijk om jezelf er aan te herinneren hoe goed je je voelt nadat je hebt gesport. “Na het sporten zal je je áltijd beter voelen,” aldus Brustadt. Als je geen zin hebt in een duur sportabonnement, kun je gewoon thuis aan de slag gaan. “Verzin een cardio-circuit voor jezelf dat bestaat uit 5 oefeningen: 3 hoge intensiteit-oefeningen zoals rennen of squat jumps en 2 oefeningen voor je borstspieren zoals planken of scrunches. Zet een timer aan voor 45 seconden en doe elke oefening twee rondes lang,” zo adviseert Brustadt.

3. Wees niet bang om professionele hulp te zoeken
Heb je het gevoel dat alles op dit moment te veel is en dat je hoofd volledig overloopt? Dan kan het geen kwaad om even langs de huisarts te gaan. “We ervaren allemaal weleens stress in ons leven. Maar een angststoornis is iets anders dan stress,” zo vertelt dokter Zoe Norris. Wanneer Norris patiënten ontvangt die klagen over stress, vraagt ze hun standaard of ze ook last hebben van hartkloppingen, paniekaanvallen en slaapproblemen: klachten die kunnen wijzen op een angststoornis. Mocht je hier last van hebben, dan is het volgens haar belangrijk om een aantal activiteiten te vinden die ervoor zorgen dat je je minder gestrest voelt. Denk bijvoorbeeld aan sporten, lezen of afspreken met vriendinnen. Op momenten van stress kun je je dan hier op focussen in plaats van naar slechte gewoontes te grijpen zoals alcohol of roken. Mocht je vooral veel stress op je werk ervaren, dan is het volgens Norris belangrijk om dit bij je leidinggevende aan te kaarten.

4. Probeer zoveel mogelijk slaap te pakken
Mensen die gestrest zijn slapen meestal ook slecht: ze liggen vaak nog uren in bed te piekeren over hun problemen, iets wat er uiteindelijk alleen maar voor zorgt dat ze nóg gestrester zijn. Volgens neuroloog Guy Leschziner is het dan ook belangrijk om zoveel mogelijk slaap te pakken. “Een goede nachtrust zorgt ervoor dat je uiteindelijk beter met je stress kunt omgaan.” Mocht je écht problemen hebben om in slaap te komen, kunnen slaappillen uitkomst bieden. Al is het volgens Leschziner belangrijk om hier voorzichtig mee om te gaan.  “Als je huisarts je voor een kortere periode slaappillen voorschrijft, bijvoorbeeld voor een maximum van 2 weken, kan het zeker helpen. Maar op de langere termijn is dit niet aan te raden.” Volgens hem kun je in zo’n geval beter de bron van je stress aanpakken, in plaats van je heil in slaappillen te zoeken.

5. Ga op de juiste manier met stress om
“Als je je regelmatig overweldigd voelt is dit vaak een combinatie van factoren die zich thuis en op je werk afspelen,” zo legt psycholoog Andrew Kinder uit. Op zo’n moment is het volgens hem verstandig om je relaties eens goed onder de loep te nemen. “Wie zou je op zo’n moment kunnen helpen? Wanneer mensen eenmaal hun problemen aan familie of vrienden voorleggen, zijn ze vaak overweldigd door de steun die ze krijgen.” Ook is het volgens hem belangrijk om de problemen die stress veroorzaken zo snel mogelijk aan te pakken. Heb je bijvoorbeeld last van schulden? Dan is negeren niet de oplossing. “Haal alle blauwe enveloppen tevoorschijn en schakel professionele hulp in. Dit zal je meer hoop geven dan wanneer je bij de pakken neer gaat zitten.”

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: The Guardian. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien