Anastasia nu met € 15,- voordeel naar de voorpremières!

Zoek binnen:

Dít gebeurt er met je als je maar 6 uur per nacht slaapt

Goed, het lukt je niet om ’s nachts de volle 8 uur slaap te pakken. Is dat nou echt zo’n ramp? Netflix, kinderen, werk: je hebt waarschijnlijk een triljoen redenen om niet iedere nacht 7 á 8 uur lang te slapen, maar er zijn er minstens zo veel redenen om dat toch wél te doen. 

Je neemt je vast vaak voor om vanavond écht op tijd naar bed te gaan om vervolgens tóch nog Late Night, Pauw of een aflevering van je favoriete serie te kijken. Doe jezelf een plezier en ga vanavond echt vroeg onder de wol, want dit is wat er gebeurt als je maar 6 uur slaapt:

Advertentie

  • Je reageert langzamer
    Uit onderzoek blijkt dat iemand die 6 uur geslapen heeft, hetzelfde cognitieve vermogen heeft als iemand die 48 uur lang is opgebleven. Dat betekent dat je heel. erg. langzaam. bent. Het heeft effect op je kortetermijngeheugen, maar maakt het ook moeilijker je te concentreren, wat betekent dat je over iedere klus veel langer doet.
  • Je wordt sneller boos
    Een ander onderzoek wijst uit dat een tekort aan slaap ervoor zorgt dat de emotionele helft van je brein 60% meer reageert dan normaal. Simpel gezegd betekent dit dat het moeilijker is om je gevoelens te verwerken en zo gepast te reageren (je weet wel, als een volwassene).
  • Je eet te veel
    Die vermaledijde avondsnack ook… Als je lang opblijft, neemt het hormoon ghreline toe (hetzelfde hormoon dat aangeeft dat je honger hebt), terwijl het hormoon leptine (het hormoon dat aangeeft dat je vol zit) afneemt. Dat maakt je een soort bodemloze put.
  • Je geeft meer uit
    Herinner je je nog die ene keer dat je schoenen kocht ter waarde van een maand boodschappen? Grote kans dat je die avond daarvoor niet goed sliep. De prefontrale cortex is het gedeelte van je hersenen dat impulsen beheerst. Bij een tekort aan nachtrust gaat die hersenfunctie hard achteruit. Dat betekent dat je beoordelingsvermogen niet optimaal is en je de consequenties niet goed overziet.
  • Je ziet er ingevallen uit
    En dat bedoelen we dus niet positief. Een schoonheidsslaapje is daarom echt een ding. Te weinig slaap en je hebt niet alleen donkere kringen en een doffe huid; je huid veroudert zo ook sneller. Als je te weinig slaap krijgt, maak je meer cortisol aan. Cortisol breekt op de lange termijn collageen af, de proteïne die je nodig hebt om je huid glad en stevig te houden.
  • Je voelt je belabberd
    In deze tijd van het jaar ligt een griepje op de loer, en al helemaal als je niet genoeg slaapt. Mensen die minder dan 6 uur per nacht rusten, hebben 4x meer kans om verkouden te worden dan mensen die 7 tot 9 uur slapen. Dus als je een griepje voelt opkomen zit er echt maar één ding op: je bed in.
  • Maar! De hoeveelheid slaap zegt niet alles
    Slaapkwaliteit betekent niet altijd hoe meer, hoe beter. Het gaat allemaal om je REM-slaap. Als je middenin je REM ontwaakt, voel je je doodmoe en chagrijnig. Met dit handige rekenmachientje kun je uitrekenen aan de hand van je wekker hoe laat je het beste naar bed kunt gaan. Dan krijg je de 3 beste opties voorgeschoteld.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Pure wow. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien