1e rang kaarten voor Mamma Mia! de musical, nu €29,-

Zoek binnen:

Ik deed 7 dagen lang de 7 minute work-out (en dit is wat er gebeurde)

Sommige mensen voelen van nature een diepgewortelde drang om te sporten. Van die types die voor het krieken van de dag fluitend de deur uit rennen en 2 uur sportschool een vorm van ontspanning vinden. Voor de duidelijkheid: zo iemand ben ik niet.

Sporten gaat bij mij in golfbewegingen. Ik kan bezeten zijn van de squat challenge om – uitdaging eenmaal voltooid –maanden volmaakt tevreden te zijn met de combinatie bank en Netflix. Ik maak snuivende geluiden bij de term ‘fit girl’ terwijl ik ondertussen heus wel weet dat dat Victoria’s Secret-lijf je niet zomaar overvalt. Verhip, zie ik daar nou triceps? Een wasbordje? Helaas: zo gaan die dingen niet.

Advertentie

7-minute

Uurtje sportschool
Tijd dus voor actie. En dan wel graag actie die vooral niet teveel tijd en gedoe kost, maar wel snel resultaat levert. Klinkt als een kansloze missie, maar volgens de app 7 minute work-out moet het kunnen. De makers van de app beloven dat 7 minuten lang alle oefeningen achtereenvolgens uitvoeren net zo intensief is als een uurtje sportschool. Dat klinkt mensen die liever een glas wijn dan een gewicht heffen (zoals ik) als muziek in de oren. Maar: is het niet een beetje te mooi om waar te zijn? Er is maar één manier om daar achter te komen, dus daar gaan we: 7 dagen, 7 minuten lang.

Dag 1
Terwijl mijn vriend zich nog eens omdraait, spring ik voor zondagse begrippen vroeg uit bed. Sport-outfit aan, haar in een knot, matje uitgerold: ik heb er zowaar zin in. We beginnen met jumping jacks. Ha, dat kan ik. Totdat ik me halverwege realiseer dat ik onderburen heb die mijn hernieuwde actieve lifestyle misschien minder waarderen. Ik probeer de rest van de jumping jacks zo zachtjes mogelijk te doen en je moet zelf maar bedenken hoe kolderiek dat eruit ziet.

7-minute-5

Tijdens de push-ups val ik bijkans op m’n gezicht, maar gelukkig kom ik de rest van de oefeningen ongedeerd door. Toch kan ik me niet onttrekken aan de vraag of er ooit iemand is overleden aan een hartaanval door de 7 minute work-out, als ik me hijgend en dieprood op bed stort. Ik google het maar niet.

Dag 2
Die zat er natuurlijk aan te komen: spierpijn. Vooral m’n armen hebben het zwaar. Maar na het werk slinger ik meteen m’n tas in een hoek en trek wat luchtigs aan onder het mom van ‘dan hebben we ’t maar gehad’. Wat ook meespeelt is dat m’n vriend nog niet thuis is, en deze uitputtingsslag toch iets is wat je liever in je eentje doet – zonder smalend gegrijns. Hoop alleen niet dat de mensen in het kantoor tegenover m’n huis denken dat ik met m’n gespring en gezwaai een noodsignaal probeer uit te zenden.

Dag 3
Misschien zeur ik, maar de 7 minute work-out is natuurlijk niet echt een 7 minute work-out. Eerder een 15-minute work-out. Ik weet niet of je ooit jumping jacks hebt gedaan zonder sport-bh, maar ik kan het niemand aanbevelen. Lunges in een skinny jeans lijken me afknel-technisch ook geen goed plan, dus je moet wel echt even iets comfortabels aan voordat je begint. En nadien ben je dusdanig bezweet dat je het liefst ook gewoon wil douchen. Kortom: 7 minuten m’n neus, maar ik draai de work-out toch braaf af en maak daarna intens tevreden met mezelf pasta van courgette. Ik zou zo vriendinnen kunnen worden met Rens Kroes.

7-minute-4

Dag 4
De trainer van de sportschool vraagt hoe het kan dat ik zo’n spierpijn heb. Ik vertel haar over de 7 minute work-out app en die vervloekte push-ups. Ze schudt haar hoofd en zegt dat dit een groot nadeel is van dit soort apps: er zijn genoeg instructiefilmpjes, maar uiteindelijk doet iedereen maar wat. Bovendien stapt met zo’n app iedereen in op hetzelfde niveau, wat natuurlijk nergens op slaat. Ze belooft me volgende week de oefeningen precies voor te doen inclusief tips hoe je een oefening lichter of zwaarder maakt.

Na een rondje cardio en krachttraining in de sportschool doe ik ’s avonds ook nog de 7 minute work-out. Ik heb me nog nooit zo sportief gevoeld en vertel dat dan ook aan ie-de-reen die het maar horen wil. En ik geef bij deze ruiterlijk toe dat dat nog irritanter is dan mensen die hun hardlooprondje delen op Facebook. Sorry mensen, het is waarschijnlijk een fase.

Dag 5
Na een dag werken heb ik een afscheidsborrel en kom ik pas laat thuis. M’n lijf is in een algehele staat van ‘mèh’ en wil maar één ding: mijn bed. Geen 7 minute work-out dus vandaag en ik praat dat voor mezelf goed met de gedachte dat je lichaam ook moet herstellen.

Dag 6
De algehele staat van ‘mèh’ is overgegaan in een algehele staat van ‘mèèèh’. Een kop vol snot, een bonkend hoofd en een lijf waar alle energie is uitgezogen. Griep. Na het werk stort ik mezelf onder een dekentje op de bank om daar de hele avond niet meer vanaf te komen. Ook niet voor 7 minuten.

7-minute-3

Dag 7
Het is zaterdag en ik voel me nog steeds ziek. Als ik me na het derde kopje Hot Coldrex enigszins oké voel, besluit ik er voor te gaan. Planken met een snothoofd kan ik iedereen van harte afraden, maar de rest van de work-out ging wonderbaarlijk goed. Ik lijk een stuk minder buiten adem dan de eerste dag en dat vind ik best een prestatie, aangezien ik vandaag alleen maar door m’n mond kan ademen. Bovendien vind ik het een fijne gedachte dat ik vandaag toch iets meer heb gedaan dan horizontaal vegeteren op de bank.

Conclusie:
Verwacht niet dat je met de 7 minute work-out een bikkelhard lichaam krijgt of iedere week kilo’s afvalt. Misschien als je de routine iedere dag 3 keer achter elkaar uitvoert, maar daar wordt natuurlijk geen mens gelukkig van. Dan kun je net zo goed gewoon naar de sportschool gaan. Mijn tip: beschouw de 7 minute work-out als een extraatje op dagen dat het niet lukt om te sporten. Een behoorlijk intensief extraatje weliswaar. Ik geloof dan ook echt dat je je fitter gaat voelen als je dit regelmatig doet. Mijn voornemen is om op dagen dat ik niet op een yogamat zit of op een crosstrainer sta, de work-out te doen. Misschien zit het tussen m’n oren, maar al na een week ging de oefeningen me soepeler af en als je eenmaal bent uitgehijgd, heb je de rest van de dag het gevoel dat je de wereld aan kan. En dat alleen al maakt deze app het downloaden waard.

7-minute-6

O, en nog iets: bestudeer van tevoren goed de instructiefilmpjes (zoals degene in dit stuk) want dat kan je een hoop onnodige spierpijn en blessure-leed besparen.

Er bestaan verschillende versies van de 7 minute work-out app. Ik ben voor de originele variant van Perigee gegaan, die je hier kunt downloaden voor iOs en hier voor Android. 

Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien