Mart Visser tas met korting, klik hier

7 tekenen dat je te veel suiker binnenkrijgt

De gemiddelde Nederlander eet tot wel 150 gram suiker per dag, terwijl er maximaal 50 gram wordt aangeraden. Jij ook? Dit zijn 7 tekenen dat je te veel suiker binnenkrijgt.

Als je deze dingen begint te merken, moet je er misschien toch aan denken om wat te minderen met de suiker.

1. Zin in zoet
Hoe meer suiker je eet, hoe meer zin je hebt in zoet. Op die manier kom je er dus eigenlijk niet vanaf. Je lichaam heeft dan steeds meer suiker nodig om energie uit te halen. Er ontstaat een golf in je lichaam: eerst voel je je fantastisch en daarna krijg je een flinke dip om je oren. En dan heb je weer extra nodig en begint het weer allemaal opnieuw.

2. Moe
Eigenlijk hetzelfde verhaal als het eerste punt. Doordat je steeds in een dipje raakt nadat je suiker hebt gegeten, heeft je lichaam extra energie nodig. Je kunt ook moe worden doordat je te veel suiker eet en daardoor minder eiwitten en vezels binnenkrijgt. Die je heb je dan net weer nodig om je de hele dag door lekker te voelen.

3. Je huid
Veel plekjes op je huid de laatste tijd? Het zit er dik in dat dit probleem ook aan de suiker te wijten is. Probeer eens om een beetje te minderen en kijk wat dat voor effect heeft. Wie weet helpt het.

4. Chagrijnig
Doordat je zoveel ups en downs hebt als je veel suiker eet, wordt je humeur er ook niet beter op. Als je net suiker hebt gegeten, voel je je heel goed, maar als dat weer inzakt dan merk je dat goed aan je humeur.

5. Je kunt niet meer nadenken
Heb je een after-lunchdipje? Duurt de taak die je uit moet voeren tien keer zo lang? Dat komt omdat je bloedsuikerspiegel ineens inzakt nadat je suiker hebt gegeten. Omdat je hier geen controle over hebt, kunnen sommige dingen opeens veel langer duren.

6. Je smaak verandert
Is alles ineens minder zoet? Je smaakpapillen wennen aan de suiker en hebben daardoor steeds meer suiker nodig om iets ook echt zoet te vinden. Werkt omgekeerd ook zo. Stop je met suiker eten, dan zal alles ineens veel zoeter smaken.

7. Kilo’s erbij
Dit weten we stiekem allemaal wel, maar hij mag niet ontbreken. Heb je gemerkt dat er de laatste tijd wat extra kilo’s aan zijn gekomen? Suiker bevat veel calorieën én het zorgt niet voor een voldaan gevoel. Hierdoor ga je na je zoete snack nog iets eten. Ook zorgt suiker ervoor dat er insuline vrijkomt, dit hormoon is een van de oorzaken dat je aan kunt komen.

Suiker mag dan wel ongezond zijn, het is wel heel handig voor andere dingen:

[sm-video-embed][/sm-video-embed]

LEES OOK:

Bron: HLN.be. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien