Cadeautip: 4-delige My-Jewellery sieradenset voor € 39,95

Zoek binnen:

7 tekenen dat je te weinig eiwitten binnenkrijgt

Er zijn maar weinig voedingsstoffen zo belangrijk als eiwitten. Het zijn de bouwstenen voor je spieren, huid en hormonen. Een tekort kan daarom gevaarlijk zijn.

Een eiwittekort kan leiden tot verschillende gezondheidsproblemen. Het is dan ook belangrijk dat je een tekort op tijd herkent.

Advertentie

Lichaamsgewicht
Alle cellen in ons lichaam hebben eiwitten nodig. Eiwitten spelen namelijk een belangrijke rol in ons immuunsysteem en helpen bij het het transport van voedingsstoffen tussen cellen. Wanneer niet of nauwelijks sport, heb je minimaal 0,8 gram eiwit nodig per kilogram lichaamsgewicht. Dit houdt in dat een gemiddelde vrouw van 70 kilo maar liefst 56 gram eiwit per nacht nodig heeft.

Beter te veel
Voor mensen die sporten ligt dit aantal wat hoger. Wanneer je regelmatig en intensief sport, heb je minimaal 1,2 tot 1,5 gram eiwit per kilogram nodig. Een vrouw van 70 kilo heeft dan minimaal 84 gram eiwit per dag nodig. Je kunt in ieder geval beter iets te veel eiwitten eten dan te weinig. Ook zwangere vrouwen, kinderen, vegetariërs en veganisten wordt aangeraden genoeg eiwitten te eten.

Je kunt een eiwittekort herkennen aan de volgende signalen:

1. Bloedsuiker
Eiwitten houden je bloedsuikerspiegel stabiel, waardoor je na het eten langer een verzadigd gevoel hebt. Heb je de laatste tijd veel zin in zoete en vette producten op rare tijden? Dan kan je bloedsuikerspiegel uit balans zijn.

2. Spierpijn
Eiwitten zijn onwijs goed voor onze botten en spieren. Je kunt bij een tekort dan ook last krijgen van zowel gewrichtspijn als spierpijn.

3. Nagel- en haarproblemen
Je haar en nagels bestaan voor het grootste gedeelte uit eiwitten. Wanneer je niet genoeg eiwitten binnenkrijgt, breken je nagels sneller af en kun je last krijgen van haaruitval. Ook kan een eiwittekort ervoor zorgen dat wondjes minder snel genezen.

4. Concentratie
Eiwitten zorgen voor de productie van noradrenaline en dopamine. Deze 2 hormonen zorgen ervoor dat je alert bent en geconcentreerd blijft. Je hersenen hebben eiwitten echt nodig, anders ben je snel afgeleid en kun je je niet goed concentreren.

5. Slechte adem
Als je te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt, gaat je lichaam ook eiwitten gebruiken als brandstof. Dit is niet de bedoeling, want daardoor krijg je ook een tekort aan eiwitten. Als er geen voldoende meer is aan eiwitten, gaat je lichaam je spiercellen aanvallen. Je verliest hierdoor spierkracht, maar je lichaamsgeur verandert ook. Er komen allerlei gassen vrij in het lichaam, waardoor je ademhaling en zweet naar ammoniak kan gaan ruiken.

6. Slaapstoornis
Een eiwittekort kan je slaap beïnvloeden. Het lichaam heeft brandstof nodig in de vorm van gezonde vetten om lekker te kunnen slapen, maar wanneer er een tekort is, zal het lichaam proberen deze brandstof binnen te krijgen. Hierdoor kunnen we vervolgens slechter slapen, het lichaam houdt of maakt je wakker om deze behoeften te vervullen. Dit resulteert in een waaktoestand en een onrustige nacht.

7. Futloos
Eiwitten zijn een belangrijke bron van energie. Als je die mist, word je vanzelf moe en futloos. Je hebt nergens meer zin in en zelfs kleine bewegingen maken je al moe.

Libelle’s Laurence: “Ik at een maand lang veganistisch en dít is wat er gebeurde”:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: A healthy life, Dokter. Beeld: iStock

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien