Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Zoek binnen:

Bewezen: deze 8 indoor activiteiten zijn goed voor je mentale welzijn

Komen de muren al op je af? Weet je na serie no. 49.347 echt niet meer waar je het nu moet zoeken en volg je alle liveblogs op de voet? Tijd om je los te weken van die negatieve spiraal en iets te doen waar je wél van opknapt met een van deze indoor activiteiten. 

We proberen allemaal zo goed en zo kwaad als het gaat te navigeren door deze nieuwe werkelijkheid. Iedereen heeft zorgen om z’n naasten, iedereen vindt de huidige onzekerheid en het vinden van nieuwe routines moeilijk. Logisch dus als je je nu angstiger voelt dan normaal. Er zijn een aantal activiteiten die wetenschappelijk bewezen goed zijn voor je mentale welzijn.

Advertentie

1. Leg die telefoon aan de kant

Voor je ook maar iets onderneemt: leg die telefoon aan de kant. Als je geen grenzen stelt aan je telefoongebruik en nieuwsconsumptie, verkeert je lichaam constant in een soort vecht- of vlucht-modus. Bovendien zijn andermans emoties ook besmettelijk. Paniekerige (en lang niet altijd kloppende) berichten op social media is daarom het laatste wat je kunt gebruiken. Spreek met jezelf een tijdstip af waarop je betrouwbare nieuwsmedia checkt en doe dat in ieder geval niét vlak voor bedtijd.

2. Maak een schema voor leuke dingen

Zonder een anker in je dag, kun je je nog meer ontheemd voelen. Weten wat je gaat doen op een dag, zorgt er ook voor dat je meer in het moment leeft. Maak een dagelijks schema wat ook ruimte overlaat voor creativiteit. Begin de dag bijvoorbeeld met iets wat je wil doen, in plaats van iets wat je ‘moet’ doen. Lees bijvoorbeeld een paar bladzijden van een boek voor je werkdag begint. Begin dan aan klusjes die je kunt wegstrepen. Denk aan: eindelijk de abonnementen van tijdschriften die je niet leest of diensten die je niet gebruikt opzeggen.

3. Doe iets met je handen

Als je ze niet aan het wassen bent, kun je ze beter laten wapperen. Aanrakingen houden je geaard. Dat hoeven niet eens aanrakingen van een geliefde te zijn. Denk eerder aan ritmische bewegingen: breien, groenten snijden, een instrument spelen of eindelijk die scheur in je favoriete broek dichtnaaien. Onderschat ook niet de kracht van koken. Koken lijkt op de huidige situatie: je weet nooit precies wat het resultaat is, je kunt alleen vertrouwen op het proces. Bovendien vraagt het al je concentratie, waardoor je geen ruimte hebt voor negatieve gedachten.

4. Sport (maar leg jezelf geen druk op)

Het is talloze keren gezegd: sporten doet wonderen voor je mentale welzijn. Yoga kan je bijvoorbeeld enorm helpen als je last hebt van depressieve gevoelens terwijl het ook bijdraagt aan je flexibiliteit, kracht en ademhaling. Je kunt ook krachttraining doen – zelfs als je geen attributen in huis hebt. Bepaal welk lichaamsdeel je wil trainen en spreek met jezelf af wanneer je dat doet. Wees daarbij ook niet weer te streng voor jezelf; al helemaal niet als je hiervoor nooit of zelden sportte.

5. Speel een ouderwets spelletje

Los een puzzel, kruiswoordpuzzel of sudoku op. Met dit soort spelletjes train je je geheugen, concentratie en vermogen tot logisch nadenken. Omdat je hierbij goed moet nadenken, hebben je hersenen even geen tijd voor doemscenario’s en gepieker. Bovendien draagt het bij aan je zelfvertrouwen wanneer je zo’n puzzel hebt opgelost. Hetzelfde geldt overigens voor kaartspelletjes.

6. Zet je gevoelens op een rijtje

De huidige pandemie heeft impact op eindeloos veel vlakken. Probeer je emoties beter te begrijpen door ze op een rijtje te zetten. Heb je door de crisis bijvoorbeeld geldzorgen? Probeer dan zoveel mogelijk inzicht te krijgen in je financiële situatie. Wat komt erin, wat gaat eruit? Maak eventueel een budgetplan. Dat geeft je het gevoel van controle terug.

7. Tekenen

Pak potlood en papier en begin gewoon wat in het wildeweg te tekenen. Dat geeft je ruimte je gedachten de vrije loop te laten. Iedere dag een kwartiertje tekenen doet al wonderen voor de geest. Daag jezelf uit en probeer bijvoorbeeld iets na te tekenen zonder dat je potlood van het papier komt.

8. Paniekerig? Doe deze oefening

Voel je dat je gedachten met je aan de loop gaan? Is je lijf gespannen? Kom dan weer terug in het nu met de volgende oefening. Begin door eerst even goed uit te ademen. Kijk dan naar 5 dingen die je om heen ziet. Zeg dat hardop of schrijf ze gedetailleerd op. Observeer dan 4 dingen die je aan je lichaam voelt (je kleding, het haar op je rug, een afzakkende sok, je voeten op de grond). Noem daarna 3 dingen die je hoort en bepaal voor jezelf wat die geluiden onderscheidt. Noem dan 2 verschillende dingen op die je ruikt. En bepaal tot slot één ding wat je nu waardeert.

Onthoud: We zitten allemaal in hetzelfde schuitje en komen hier samen doorheen.

Even wat energie kwijt? Laat je dan afmatten door onze personal trainer Sander.

Bron: Bustle. Beeld: iStock

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Deze 7 vakantietripjes kun je dit weekend virtueel doen

Voorheen pakte je het liefste dezelfde dag nog het vliegtuig/auto/trein naar een zonnige bestemming, maar voorlopig zit dat er niet in. Wie een beetje troost zoekt om de reishonger te stillen: deze zeven vakantietripjes kun je virtueel doen.

Het kan ook anders: ga aankomend weekend eiland hoppen of op safari terwijl je gewoon op de bank zit.

Advertentie

Roadtrip door India

Maak een virtuele rondreis door India en stop bij de meest iconische bezienswaardigheden, zoals de Taj Mahal, Red Fort en Golden Temple. Vergeet niet om heerlijke (zelfgemaakte) Indiase gerechten op tafel te zetten.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Beyza M. (@bmseventh)

Dwalen door New York

Velen dromen van een vakantie naar The Big Apple. Via deze website breng je maar liefst 48 uur door in New York zonder dat je daar een dure vliegticket voor hoeft te kopen.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Discover NYC (@discover.n.y.c)

National Park

In een paar uur tijd bezoek je alle National Parks van de Verenigde Staten. Een ideale bezigheid voor een luie zondag op de bank: wandelen door het Grand Canyon National Park, zwemmen in de wateren van Grand Teton National Park en daarna nog langs Glacier National Park. Voelt het toch een beetje of je actief bezig bent geweest, maar dan zonder spierpijn.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Vanessa🌺 (@bae___nessa)

Net als in Frozen

Heb je kinderen of zijn je kleinkinderen op bezoek? Ga dan eiland hoppen op de Lofoten. Dit is een eilandgroep die ligt in het noorden van Noorwegen. De prachtige omgeving lijkt rechtstreeks uit de Disneyfilm Frozen te komen.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door LOFOTEN 🇳🇴 (@lofoten)

Drukste kruispunt ter wereld

Het drukste kruispunt ter wereld moet je een keer hebben gezien. Als je snel overprikkeld bent, is dit de ideale oplossing voor jou. Via deze livestream kijk je live mee op de Shibuya Crossing, de populairste oversteekplaats in Tokio.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Japan Photos Daily (@japandailies)

Op safari in Kenia

Staat een safaritocht hoog op jouw bucketlist? Bereid jezelf dan voor door deze webcambeelden te bekijken van Mpala Research Centre. Deze plek is gelegen in centraal Kenia en met een beetje geluk kun je nijlpaarden, zebra’s, olifanten of luipaarden spotten.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door David Chancellor (@chancellordavid)

Machu Pichu

Bezoek gratis een van de zeven wereldwonderen. Via deze link wandel je virtueel rondom de Machu Picchu. Op de site kun je zelfs uitleg krijgen van een gids.

Geen vakantie? Niet getreurd: zó haal je het vakantiegevoel gewoon in huis

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief!

Bron: Flair. Beeld: Getty Images

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Voor alles een eerste keer: Máxima aan het werk zónder schoenen aan

Een groot deel van Nederland is inmiddels wel gewend om thuis te werken. Zo ook koningin Máxima. Nu doet zij dat niet in een comfortabele outfit en betrap je haar niet in een huispak, maar vandaag valt wél iets anders op. De koningin heeft het zichzelf gemakkelijk gemaakt en is zonder schoenen aan het werk. 

Je zou denken dat niemand tijdens de Zoom-meeting ziet dat Máxima wel of niet haar hoge pumps draagt, behalve de fotograaf die aanwezig is in het paleis.

Advertentie

Máxima zonder schoenen

In de winter zou je een paar warme pantoffels  aan de voeten van de koningin verwachten, maar niets is minder waar. De meetings doet ze tegenwoordig schijnbaar zonder schoenen aan, zo is te zien op deze foto.

Zoals altijd ziet Máxima eruit om door een ringetje te halen: ze draagt een simpele, maar nette jurk en haar haren zijn naar achter gekamd, zoals ze het de laatste tijd graag draagt. Daarnaast ziet het ernaar uit dat de koningin een heuse multitasker is. Tussen de bedrijven en het schrijven door is ze ook druk met haar tablet in de weer. Spotten we daar een pagina van bol.com op het scherm? Of probeert Máx in te loggen op Facebook? Wie het weet, mag het zeggen.

Máxima

Koningin Máxima is de beschermvrouwe en erevoorzitter van verschillende organisaties en goede doelen. Maar wat haar écht nauw aan het hart ligt, is mentale gezondheid. Máxima wil het taboe rond psychische problemen doorbreken, zeker sinds de zelfmoord van haar zus Inés. Royaltyreporter Rick Evers vertelt hoe ze dat probeert te doen.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief!

Beeld: ANP

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

8 gezondheidsvoordelen van rozemarijn op een rij

Rozemarijn: een kruid dat in veel gerechten gebruikt wordt. Het geeft een volle, kruidige smaak aan bijvoorbeeld rundvlees. Maar wist je dat rozemarijn ook een geneeskrachtige werking heeft? Daarom mag dit kruid niet ontbreken in je keuken.

Rozemarijn is een bron van antioxidanten en is goed voor je spijsvertering en luchtwegen. En er zijn nog veel meer voordelen. Wij zetten er 8 voor je op een rijtje:

Advertentie

1. Het verbetert je bloedcirculatie

Heb je vaak last van koude voeten en handen? Dat kan erop wijzen dat je een lage bloeddruk hebt. Rozemarijn kan ervoor zorgen dat je bloedsomloop bevordert, waardoor je hier minder last van krijgt.

2. Het is goed voor je lever en je nieren

Bij een overbelaste galblaas of lever kun je hoofdpijn krijgen. Wanneer je hier vaak last van hebt, kun je kijken of rozemarijn helpt. Het ontdoet je lichaam namelijk van gifstoffen die de hoofdpijn veroorzaken.

3. Het verbetert je spijsvertering

Wanneer je een maaltijd kruidt met rozemarijn, verteer je het vet van het gerecht beter. Ook wanneer je last hebt van maagkrampen, winderigheid of darmkrampen kan rozemarijn de oplossing bieden. Het zorgt voor vermindering van je klachten.

4. Het is goed voor je humeur

Vroeger werd er vaak over rozemarijn gezegd dat het een kruid is dat het hart troost en vrolijk maakt. Eén kopje rozemarijnthee zou al invloed hebben op je stemming.

5. Het is goed voor je geheugen

De stoffen in rozemarijn blijken de afbraak van acetylcholine, een chemische stof in de hersencellen die verantwoordelijk is voor het geheugen, te voorkomen.

6. Het bevordert je creativiteit

De geur van rozemarijnthee maakt je vrolijk en licht. Hierdoor wordt je creativiteit bevorderd.  Het is dus het proberen waard om een kopje van deze thee te drinken wanneer je geen inspiratie hebt.

In rozemarijn zitten oliën die ervoor zorgen dat luchtwegproblemen verminderen. Ook kan dit kruid helpen bij het oplossen van vastzittend slijm.

8. Rozemarijn houdt insecten op afstand

Plant rondom het eetgedeelte in je tuin eens een aantal rozemarijnstruiken. Je zult zien dat er veel minder insecten op je eten afkomen.

Wil je verse kruiden drogen? Dít is de ideale manier om dat te doen:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: puurfiguur. Beeld: iStock

Rozemarijn - Libelle

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

José Rozenbroek: "Op een dag wordt Amanda Gorman president van de Verenigde Staten"

Bladenmaker en journalist José Rozenbroek is een nieuwsjunk. Elke week schrijft ze voor Libelle een column over wat haar opvalt en waarover ze zich opwindt. 

In haar gele jas en met haar stralende gezicht was zij woensdag, tijdens de inhuldiging van Joe Biden en Kamala Harris, de allergrootste verrassing. Amanda Gorman, een jonge vrouw die haar prachtige gedicht voorlas, een gedicht met een titel die je in het hart raakt: The Hill We Climb. Haar stem klonk ritmisch, zingend, dwingend, naar het einde toe juichend. Niet voor te stellen dat zij ooit een spraakprobleem moest overwinnen (net als Biden overigens). Ze maakte diepe indruk op iedereen die haar zag.

Advertentie

Indrukwekkend gedicht

Moet je je voorstellen, sta je daar op die koude zonnige dag in januari in het jaar 2021, terwijl de blik van de wereld op jou is gericht. Jij, een dichteres van 22 jaar uit Los Angeles en nog niet zo lang geleden aan Harvard afgestudeerd als socioloog. Je moeder is lerares aan een middelbare school en zij is het die je een diepe liefde voor taal bijbrengt, voor zowel het geschreven als gesproken woord. Vanaf dat je vier, vijf jaar bent schrijft je je eerste versjes en op je zestiende word je uitgeroepen tot Nationale Jeugddichteres. Het feit dat je de ‘r’ niet goed kan uitspreken, weerhoudt je niet van optreden in het openbaar en je oefent net zo lang tot je die rottige letter moeiteloos uit je mond laat rollen. Je dicht en spreekt onder andere over racisme, politiegeweld, anti-abortuswetten en emigrantenkinderen.

Jill Biden is fan

Jill Biden, de vrouw van de gekozen president, is een fan van je. Ze heeft gezien hoe je een voordracht gaf in de Congresbibliotheek en is zo onder de indruk dat ze contact met je opneemt. Jullie spreken elkaar per Zoom en ze vraagt je of je een gedicht wil schrijven rondom het thema ‘Verenigd Amerika’ voor de plechtigheid tijdens de inauguratie van haar man Joe en van vicepresident Kamala Harris. Meer instructies krijg je niet. Jill vraagt ook of je per ommegaande op het vliegtuig naar Washington wil springen, want ze hebben je nodig daar.

Zal je ooit gedroomd hebben dat je daar mag staan, op zo’n historische plek, op zo’n historisch moment? Heb je één moment getwijfeld? Of gedacht: dat kan ik niet? Ik denk het niet. Maar het schrijven van dit prestigieuze gedicht valt je moeilijk, soms krijg je op een dag maar een paar regels op papier. Soms lukt zelfs dat niet, en blijft het papier angstaanjagend leeg. Tot je twee weken geleden de bestorming van het Capitool ziet. Die ongelooflijke beelden geven je inspiratie en vleugels. Tijdens het schrijven luister je naar muziek die je in de juiste sfeer brengt, zoals de soundtrack van The Crown (daar krijg ik ook nooit genoeg van, Amanda.)

Amerika’s toekomst

In The Hill We Climb beschrijf je ook jezelf, als ‘een mager zwart meisje, afstammend van slaven en grootgebracht door een alleenstaande moeder. (…) Een meisje dat kan dromen dat ze president kan worden, terwijl ze een gedicht voordraagt voor een president.’

En daar sta je dan in je gele jas en met je prachtige lach. Een vrouw van kleur, Amerika’s toekomst – létterlijk. Want ook dat heb je al bedacht: in 2036 wil je president worden van de Verenigde Staten van Amerika, dan ben je oud genoeg om mee te kunnen doen aan de verkiezingen (in de VS moet de president minimaal 35 jaar oud zijn).

Rolmodel

Kamala Harris, Amerika’s eerste vrouwelijke vicepresident en van kleur bovendien, is je grote rolmodel. In een interview zeg je: “Als kleine meisjes zien dat het kan, willen kleine meisjes het ook worden.”

Als Amanda ziet dat het kan, wil ze het ook worden. En het zou me niks verbazen als ze het ook wordt op een dag – president van de Verenigde Staten.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Tekst: José Rozenbroek. Beeld: Tamar Ottink.

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien