Hoera! Libelle is genomineerd. Stem nu >

Zoek binnen:

Bewezen: deze 8 indoor activiteiten zijn goed voor je mentale welzijn

Komen de muren al op je af? Weet je na serie no. 49.347 echt niet meer waar je het nu moet zoeken en volg je alle liveblogs op de voet? Tijd om je los te weken van die negatieve spiraal en iets te doen waar je wél van opknapt met een van deze indoor activiteiten. 

We proberen allemaal zo goed en zo kwaad als het gaat te navigeren door deze nieuwe werkelijkheid. Iedereen heeft zorgen om z’n naasten, iedereen vindt de huidige onzekerheid en het vinden van nieuwe routines moeilijk. Logisch dus als je je nu angstiger voelt dan normaal. Er zijn een aantal activiteiten die wetenschappelijk bewezen goed zijn voor je mentale welzijn.

Advertentie

1. Leg die telefoon aan de kant

Voor je ook maar iets onderneemt: leg die telefoon aan de kant. Als je geen grenzen stelt aan je telefoongebruik en nieuwsconsumptie, verkeert je lichaam constant in een soort vecht- of vlucht-modus. Bovendien zijn andermans emoties ook besmettelijk. Paniekerige (en lang niet altijd kloppende) berichten op social media is daarom het laatste wat je kunt gebruiken. Spreek met jezelf een tijdstip af waarop je betrouwbare nieuwsmedia checkt en doe dat in ieder geval niét vlak voor bedtijd.

2. Maak een schema voor leuke dingen

Zonder een anker in je dag, kun je je nog meer ontheemd voelen. Weten wat je gaat doen op een dag, zorgt er ook voor dat je meer in het moment leeft. Maak een dagelijks schema wat ook ruimte overlaat voor creativiteit. Begin de dag bijvoorbeeld met iets wat je wil doen, in plaats van iets wat je ‘moet’ doen. Lees bijvoorbeeld een paar bladzijden van een boek voor je werkdag begint. Begin dan aan klusjes die je kunt wegstrepen. Denk aan: eindelijk de abonnementen van tijdschriften die je niet leest of diensten die je niet gebruikt opzeggen.

3. Doe iets met je handen

Als je ze niet aan het wassen bent, kun je ze beter laten wapperen. Aanrakingen houden je geaard. Dat hoeven niet eens aanrakingen van een geliefde te zijn. Denk eerder aan ritmische bewegingen: breien, groenten snijden, een instrument spelen of eindelijk die scheur in je favoriete broek dichtnaaien. Onderschat ook niet de kracht van koken. Koken lijkt op de huidige situatie: je weet nooit precies wat het resultaat is, je kunt alleen vertrouwen op het proces. Bovendien vraagt het al je concentratie, waardoor je geen ruimte hebt voor negatieve gedachten.

4. Sport (maar leg jezelf geen druk op)

Het is talloze keren gezegd: sporten doet wonderen voor je mentale welzijn. Yoga kan je bijvoorbeeld enorm helpen als je last hebt van depressieve gevoelens terwijl het ook bijdraagt aan je flexibiliteit, kracht en ademhaling. Je kunt ook krachttraining doen – zelfs als je geen attributen in huis hebt. Bepaal welk lichaamsdeel je wil trainen en spreek met jezelf af wanneer je dat doet. Wees daarbij ook niet weer te streng voor jezelf; al helemaal niet als je hiervoor nooit of zelden sportte.

5. Speel een ouderwets spelletje

Los een puzzel, kruiswoordpuzzel of sudoku op. Met dit soort spelletjes train je je geheugen, concentratie en vermogen tot logisch nadenken. Omdat je hierbij goed moet nadenken, hebben je hersenen even geen tijd voor doemscenario’s en gepieker. Bovendien draagt het bij aan je zelfvertrouwen wanneer je zo’n puzzel hebt opgelost. Hetzelfde geldt overigens voor kaartspelletjes.

6. Zet je gevoelens op een rijtje

De huidige pandemie heeft impact op eindeloos veel vlakken. Probeer je emoties beter te begrijpen door ze op een rijtje te zetten. Heb je door de crisis bijvoorbeeld geldzorgen? Probeer dan zoveel mogelijk inzicht te krijgen in je financiële situatie. Wat komt erin, wat gaat eruit? Maak eventueel een budgetplan. Dat geeft je het gevoel van controle terug.

7. Tekenen

Pak potlood en papier en begin gewoon wat in het wildeweg te tekenen. Dat geeft je ruimte je gedachten de vrije loop te laten. Iedere dag een kwartiertje tekenen doet al wonderen voor de geest. Daag jezelf uit en probeer bijvoorbeeld iets na te tekenen zonder dat je potlood van het papier komt.

8. Paniekerig? Doe deze oefening

Voel je dat je gedachten met je aan de loop gaan? Is je lijf gespannen? Kom dan weer terug in het nu met de volgende oefening. Begin door eerst even goed uit te ademen. Kijk dan naar 5 dingen die je om heen ziet. Zeg dat hardop of schrijf ze gedetailleerd op. Observeer dan 4 dingen die je aan je lichaam voelt (je kleding, het haar op je rug, een afzakkende sok, je voeten op de grond). Noem daarna 3 dingen die je hoort en bepaal voor jezelf wat die geluiden onderscheidt. Noem dan 2 verschillende dingen op die je ruikt. En bepaal tot slot één ding wat je nu waardeert.

Onthoud: We zitten allemaal in hetzelfde schuitje en komen hier samen doorheen.

Even wat energie kwijt? Laat je dan afmatten door onze personal trainer Sander.

Bron: Bustle. Beeld: iStock

Lees meer

Zo ziet deze week (20 t/m 26 oktober) eruit volgens jouw numeroscoop

Numeroscoop

Er is een gloednieuwe week aangebroken. Dus tijd voor een nieuwe numerologische weekvoorspelling. Ben jij benieuwd wat jou deze week te wachten staat?

Numerologie is een studie over de getallen in je leven. Het is een eeuwenoude wiskundige wetenschap die gebaseerd is op het idee dat het hele universum een systeem is dat te ontrafelen valt naar basiselementen: nummers. Gebeurtenissen en persoonlijkheden ontwikkelen zich niet in het wilde weg, maar hebben samenhang en betekenis. De getallen helpen ons om onszelf en de wereld om ons heen beter te begrijpen.

Numerologie werk

Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien