Hoe sterk is jullie relatie? Doe hier de test>

Zoek binnen:

Met deze ademhalingstechniek ben je je angstige gedachten binnen 5 minuten de baas

De dreiging van besmetting door het coronavirus zorgt daardoor bij veel mensen voor angstige gedachten. Toch is het belangrijk om stress de baas te blijven.

Je kunt je bij angst het best focussen op je lichaam, en daar kan de juiste ademhaling je goed bij helpen. Het helpt daarbij om langer uit dan in te ademen. In je lichaam wordt dan een signaal gegeven aan het parasympatische systeem (een systeem binnen je zenuwstelsel) dat we rust mogen en kunnen nemen en dat we veilig zijn.

Advertentie

De volgende techniek kan daar bij halen:

Ademhalingstechniek van de bij

Deze ademhalingstechniek is vooral bedoeld voor angstige momenten. Het uitvoeren ervan kun je wellicht het best doen als je alleen bent omdat je geluid gaat maken. Vind je dat geen probleem, dan kun je het natuurlijk ook in bijzijn van anderen doen.

  1. Ontspan je schouders
  2. Bedek je oren met je duimen en je ogen met je vingers
  3. Hou je lippen op een ontspannende manier gesloten, ontspan je kaak en zet je tanden niet op elkaar
  4. Adem in, en adem lang uit terwijl je een traag, zoemend geluid maakt
  5. Herhaal deze oefening 5 tot 10 keer
  6. Haal je handen rustig van je oren af en kom weer tot jezelf

Het is belangrijk om je te realiseren dat je geen controle hebt op de situatie, hoe lastig het ook voor ons als de moderne mens, is. Neuropsycholoog Mark Tigchelaar geeft daarover tips:

De mooiste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Mens en gezondheid. Beeld: iStock

Lees meer

Femke: “Ik neem me subiet voor om vanaf morgen de boel de boel te laten”

huishouden

Femke (40) is freelance journalist. Ze woont met Oscar en zoon Nathan (7) in Amsterdam. Iedere week schrijft ze in Libelle wat haar bezighoudt. Deze week is ze geïrriteerd over haar rol in het huishouden.

“Zullen we elkaar vertellen waar we goed in zijn?” We oefenen het al een tijdje, maar Nathan blijft het moeilijk vinden om zijn sterke punten op te sommen. Nu begint hij er zelf mee. “Ik ben goed in verhalen vertellen. Ik ben goed in lego bouwen. Ik ken alle automerken.” Hij gaat verbazingwekkend snel, deze avond. “Nu jij”, zegt hij plotseling. Mijn gedachten

Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien