Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Zoek binnen:

Zó bereken je hoeveel calorieën jouw lichaam nodig heeft

Het is algemeen bekend dat mannen per dag zo’n 2500 en vrouwen 2000 calorieën binnen horen te krijgen. Maar klopt dit wel? Of is dit per vrouw verschillend?

Hoe bereken je hoeveel calorieën jouw lichaam nodig heeft?

Advertentie

Energie

Van eten krijg je energie en die energie hebben we nodig om de dag door te komen. Maar niet iedereen heeft dagelijks evenveel energie nodig. Toch is het advies van het Voedingscentrum om als vrouw gemiddeld 2000 kilocalorieën binnen te krijgen. Als je een gezond gewicht hebt, blijf je op die manier in balans. Je zult niet aankomen, maar ook niet afvallen.

Verschil

Toch geeft ook het Voedingscentrum aan dat dit maar een gemiddelde is en dat het aantal calorieën dat je per dag nodig hebt, verschilt per persoon. Als je bijvoorbeeld veel beweegt, heb je meer calorieën nodig. Daarnaast heeft ook je spiermassa ermee te maken. Daarom gebruiken mannen over het algemeen meer energie en horen zij ook meer calorieën binnen te krijgen. Zij hebben over het algemeen namelijk een snellere verbranding dan vrouwen.

BMR

Kortom: hoeveel jij nodig hebt, kan van het gemiddelde afwijken. Het hangt af van je lengte, leeftijd, gewicht en hoe actief je bent. Maar zelfs ook je spijsvertering en ademhaling hebben hier invloed op. Je kunt het aantal calorieën dat je per dag nodig hebt, berekenen door The basal metabolic rate (BMR) uit te rekenen.

Dat kun je doen via deze site. Je vult je leeftijd, geslacht en gewicht in en je ziet wat je BMR is. Met de BMR methode berekenen je het totaal aantal calorieën dat je lichaam nodig heeft zonder dat je actief bent.

Beweging

Wil je weten hoeveel calorieën je gedurende dag mag eten om op gewicht te blijven? Kijk dan in de tabel ernaast. Hier moet je aangeven hoeveel je beweegt per week. Je hebt de keuze tussen:

  • Weinig tot geen – little or no exercise
  • Af en toe – exercise 1-3 times/week
  • Regelmatig – exercise 4-5 times/week
  • Iedere dag of regelmatig intensieve training – daily exercise or intensive training 3-4 times/week
  • Alleen maar intensieve trainingen – intensive exercise 5-7 times/week
  • Iedere dag intensieve trainingen – intensive exercise daily, or physical job

Uiteindelijk zullen de meeste vrouwen wel uitkomen op een getal rond de 2000, het is niet voor niets het gemiddelde. Maar het is altijd goed om niet zomaar het gemiddelde op te volgen en eerst te kijken wat het beste bij je past.

Déze producten moet je volgens diëtiste Wendy eten als je wilt afvallen:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Het Voedingscentrum, Women’s Health. Beeld: iStock

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Meghan Markle draagt jurk in populaire modeprint voor de lente

De regenjassen uit haar Britse garderobe heeft Meghan Markle in het zonnige Californië niet meer nodig. Dikke jassen en truien zijn ingeruild voor vrolijke lente-jurken met zomerse prints.

Prins Harry en Meghan Markle waren dinsdag te zien in een livestream van Spotify, hun eerste publieke optreden nadat ze bekendmaakte dat ze in verwachting zijn van hun tweede kindje. De twee zaten er stralend bij en vooral de prachtige jurk van Meghan viel meteen op.

Advertentie

Meghan Markle in jurk met citroenprint

Vanuit hun huis in Montecito in het Amerikaanse Californië deden de twee mee aan de livestream. Voor deze gelegenheid droeg Meghan een blauw A-lijnjurk van Oscar de la Renta met citroenprint, een van de populaire prints voor deze lente. Een perfect jurk om te dragen met een kleine babybuik. Maar de print is eigenlijk in alle varianten even leuk:

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Amy Monaghan (@studiosherbet)

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door YOLKE (@yolkegirl)


De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Redonline.co.uk. Beeld: Instagram

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Winnen: het boek 'De kus van Dabrowski' over opgroeien als buitenechtelijk kind

De moeder van Chris van Camp (57) raakt in de jaren zestig zwanger van haar minnaar terwijl ze getrouwd is met Jan. Iedereen weet het, maar er wordt niet over gepraat. Daarover schreef ze het boek De kus van Dabrowski. 

In De kus van Dabrowski neemt Chris Van Camp de lezer mee in de laatste zeven levensdagen van haar hoogbejaarde moeder. Ze hebben wel vaker afscheid genomen, met stille trom of slaande deuren. Voor de moeder was ‘wat dé mensen zouden denken’ van levensbelang, terwijl voor de dochter de waarheid over haar bastaardschap levensnoodzakelijk was.

Advertentie

Uitgerekend in die woordeloze, intense lange dagen komt de auteur het boek van de vergeten Poolse Kazimierz Dabrowski (1902-1980) tegen. Zijn positieve desintegratie theorie, die al dat vallen en opstaan rechtvaardigt, voelt als thuiskomen. Het verklaart haar té felle emoties, haar onnoemelijke pijn, haar zucht naar autonomie, maar ook haar veerkracht. Deze aha-erlebnis zorgt ervoor dat ze haar deviante jeugd en de bijbehorende vloedgolf van haarscherpe, vaak pijnlijke herinneringen als haar ware erfenis gaat koesteren.

WIN: De kus van Dabrowski

Libelle mag 10x het boek De kus van Dabrowski (€23,50 Manteau) weggeven. Meedoen? Vul dan onderstaand formulier in.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

 

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Deze groep pleit voor een vrije dag wanneer de horeca heropent

Wat ga jij doen als de horeca weer opent? Een koffie op het terras? Een uitebreide lunch? Óf moet je misschien gewoon werken?

Bij de vorige heropening in de zomer leek het wel Oud en Nieuw: het werd gevierd met confetti en op andere plekken werd afgeteld. De afzetlinten, waarmee de terrassen wekenlang waren afgezet, werden ceremonieel doorgeknipt. Om er dit keer net zo erg van te genieten pleit de actiegroep HorecaVrij voor een nationale feestdag waarop iedereen vrij is om van de horeca gebruik te maken.

Advertentie

Heropeningsdag horeca

Het afgelopen jaar mocht de horeca in Nederland in totaal maar vijf maanden open zijn. Ondanks de steunmaatregelen heeft dit geleid tot grote verliezen – en natuurlijk een groot gemis voor iedereen. Maar we hanteren de maatregelen natuurlijk niet voor niets. Als het goed is, kunnen we daardoor wél genieten van de terrassen tijdens goed weer, na (op het moment van schrijven) 212 gesloten dagen.

“De heropeningsdag moet voelen als één groot feest en voor de huidige generaties als een bevrijding. We hangen letterlijk de vlag uit en laten Nederland groen kleuren. Hoe mooi is het om de saamhorigheid van de horeca op zo’n manier terug te zien?”, vertelt de initiatiefnemer Ad Schaap van HorecaVrij. De groep wil minimaal 100.000 handtekeningen op hun website verzamelen om het voorstel onder de aandacht te brengen. Denk jij dat het lukt?

Tot die tijd zullen we nog maar in de tuin moeten met dit zelfgemaakte drankje:

Iedere dag (gratis!) de best gelezen berichten van Libelle in je mailbox? Meld je aan voor de Daily Update!

Bron: HorecaVrij. Beeld: ANP.

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Dit is de meest gemaakte fout onder slechte slapers

Slechte slapers: opgelet! Als jij vaak ‘plafonddiensten’ draait, dan is dé tip tegen slapeloze nachten vast heel welkom. Wij hebben ‘m voor je, en hij is behoorlijk verrassend.

De tip komt van slaapexpert Rebecca Robbins, die ook als docent geneeskunde aan de Harvard Medical School werkt.

Advertentie

Tip voor slechte slapers

Rebecca zegt namelijk dat slechte slapers allemaal een veelgemaakte fout begaan. En als we daar nu eens massaal mee stoppen, zullen al onze slaapproblemen als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Meest gemaakte fout

Wat die fout precies is? In bed blijven liggen als je niet kunt slapen. “Een van de grootste fouten die velen van ons maken, waaronder ikzelf, is dat we wanneer we slaapproblemen hebben, in bed blijven liggen woelen en draaien. We denken dat als we langer in bed blijven liggen, dat we dan vanzelf in slaap vallen”, aldus de slaapexpert.

Klassieke conditionering

Maar je bereikt hiermee het tegenovergestelde: “We zijn hiermee onze hersenen klassiek aan het conditioneren. We leren hiermee namelijk aan dat slapeloosheid in bed plaatsvindt. Het is niet de plek waar we in slaap vallen, leren we onze hersenen, maar de plek waar we woelen en draaien”, legt ze uit.

Probeer het opnieuw

Natuurlijk moet je niet gelijk uit bed springen als je niet direct in slaap valt wanneer je hoofd je kussen raakt. Dat gebeurt namelijk bij weinig mensen. Maar vaak voel je zelf aan wanneer het weer zó’n nacht wordt. “Iemand die goed uitgerust is, heeft 15 minuten nodig om in slaap te vallen. Dus zelfs als je een gezond slaapritme hebt, kost het even tijd om in slaap te vallen. Maar als je echt slaapproblemen hebt, dan voel je precies aan wanneer het een verloren zaak is. Als je denkt dat het weer een nacht van woelen en draaien wordt, dan is dat het moment om uit bed te stappen en het later opnieuw te proberen”, tipt Rebecca.

Hersenen resetten

Wat je dan in hemelsnaam moet gaan doen? Rebecca legt uit: “Je moet je hersenen echt even resetten. Ga iets onzinnigs doen. Vouw je wasgoed op, doe de afwas of lees een paar pagina’s van een boek. Als je je moe begint te voelen, ga je terug naar je bed en begin je opnieuw.” Wel wil Rebecca meegeven dat je in dit resetmoment je telefoon het beste links kan laten liggen. Pak ook je laptop er niet bij; licht afkomstig van schermen is namelijk funest.

Slecht geslapen? Met dit make-up trucje zie je er toch uitgeslapen uit

De mooiste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Well and good. Beeld: Getty Images.

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien