Center Parcs: samen uitwaaien aan de Zeeuwse kust

Zoek binnen:

5 dingen die je bloedsuikerspiegel in de war kunnen brengen

Je denkt misschien dat je bloedsuikerspiegel in de war wordt gebracht door je eetpatroon. Maar niets is minder waar. Er zijn verschillende (andere) factoren die je bloedsuikerspiegel doen verhogen.

Je lichaam haalt bloedsuiker voornamelijk uit eten. Het zijn de koolhydraten die je eet, zoals in aardappelen, suiker en brood, die als glucose in je bloed komen. Het bloedglucose, ofwel bloedsuiker, gaat door je hele lichaam en geeft energie aan de cellen. Je kunt niet zonder bloedsuiker. Idealiter houdt je lichaam het bloedsuikergehalte in balans. Dus niet te veel, maar ook niet te weinig. Bij diabetes is dat evenwicht weg en is er een behandeling nodig om de bloedsuikerspiegel te verlagen.

Advertentie

Ook deze 5 dingen, die geen eten zijn, brengen jouw bloedsuikerspiegel in de war.

Je hebt chronische stress

Stress is de ergste factor. Je lichaam geeft cortisol af, ook wel het stresshormoon genoemd. Dit hormoon geeft je de energie om te vechten of vluchten. Dit is op zich niet erg. Cortisol zorgt voor veranderingen in de bloedstroom en de lever wordt gestimuleerd om glucose af te geven. Hierdoor krijgen je spieren een energieboost en kun je snel reageren op een dreiging. Vluchten of vechten. Maar als je chronische stress hebt en dus zeer regelmatig cortisol aanmaakt, wordt de hoeveelheid suiker in je bloed geleidelijk steeds hoger. Dit kan ernstige gevolgen voor de gezondheid hebben. Omdat je namelijk veel suiker aanmaakt, moet je lichaam ook insuline aanmaken. Maar een langdurige verhoogde cortisol- en insulinespiegel kan leiden tot insulineresistentie. En die aandoening is de voorloper van diabetes type 2 en andere gezondheidsproblemen.

Zorg daarom goed voor jezelf, slaap goed en beweeg regelmatig om de effecten van chronische stress te verminderen. Je kunt ook magnesiumrijk voedsel en omega-3-vetzuren (vette vis of supplementen) toevoegen aan je dieet.

Je slaapt slecht

De hoeveelheid slaap en je bloedsuikerspiegel vormen een vicieuze cirkel. Je lichaam registreert een gebrek aan slaap als stress en reageert dan op een vergelijkbare manier. Een slechte nachtrust kan dus leiden tot een hogere bloedsuikerspiegel. Daardoor wordt het hongerhormoon (ghrelin en leptine) verstoort en zou je meer eten dan je normaal doet. En dit verhoogt jouw bloedsuikerspiegel weer verder. Maar die hoge bloedsuikerspiegel kan dan weer de slaapkwaliteit beïnvloeden, en zo wordt de cyclus voortgezet.

Je bent verkouden

Als je verkouden of ziek bent, ziet je lichaam dat ook als een stressfactor. Je lichaam geeft dan weer dat cortisolhormoon af, waardoor de glucose in je lichaam stijgt, om de ziektekiemen te bestrijden. Je kunt daarom het beste de ziekte zo snel mogelijk in de kiem smoren. Niet alleen omdat je je dan beter voelt, ook omdat het beter is voor je bloedsuiker en de gezondheid van je lichaam. Wat je kunt doen om de verkoudheid te voorkomen of verkorten is ervoor zorgen dat je goed gehydrateerd blijft, rusten en vlierbessensupplementen nemen. Vlierbessen zitten namelijk vol antioxidanten en helpen om de griep of verkoudheid te verlichten of zelfs voorkomen. Gebruik je andere medicijnen? Overleg dan even met jouw arts om te voorkomen dat deze niet met elkaar gaan botsen.

Je sport niet voldoende

Een van de beste manieren om de bloedsuikerspiegel te stabiliseren is regelmatig bewegen. Als je sport verbrandt je lichaam glycogeen, dat is de opslagvorm van glucose in de spieren. Het bevordert de onmiddellijke toename van de gevoeligheid van insuline. Het blijkt zelfs dat 3 dagen niets doen een verhoging geeft in de bloedsuikerspiegel. Sporten kan je ook helpen met stress om te gaan en de kwaliteit van je slaap te verbeteren. Je hoeft je hiervoor niet elke dag uren in het zweet te werken, een wandeling door de wijk, een work-out van 15 minuten of tuinieren en stofzuigen laten je spieren en hart al goed werken. Probeer minimaal 150 minuten per week oefeningen te doen van matige intensiteit.

Je menstrueert

De hormonen in je lichaam beheersen verschillende stadia van de menstruatiecyclus. Deze schommelingen in de hormonen kunnen jouw bloedsuikerspiegel beïnvloeden. Een schommeling kan gebeuren vlak voor de menstruatie. Je hebt dan een snelle afname van oestrogeen en progesteron. Deze schommelingen zijn heel normaal, maar als je bloedsuikerspiegel te hoog wordt, kun je dit stabiliseren met sporten en het juiste dieet.

De mooiste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Well and Good. Beeld: iStock

Erik van der Hoff werd in 14 maanden tijd vader én opa: “Ik hoor mezelf nog stamelen: ‘Eh jongens, ik ben verliefd en… ze is jong’”

Rifka

Premium

Na jaren van hollen-rennen-vliegen kwam, met de geboorte van zijn vierde kind, het leven van presentator en zanger Erik van der Hoff (56) in een heel ander vaarwater. “Ineens bouw ik weer zandkastelen en blokkentorens.”

“Alles mag, niets moet. Dat was zo’n beetje de fase waarin ik zat: mijn drie kinderen waren volwassen, met hun eigen leven. Mijn dochter Sascha woont zelfs in Israël. Ik had een beetje last van het empty nest-gevoel, maar tegelijkertijd kon ik ineens weer gaan en staan waar ik wilde. Heerlijk voor een vlinder als ik. Maar nu o
Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien