Italiaans leren tassen van € 329,- voor € 79,95

Zoek binnen:

Dít cardio-apparaat in de sportschool blijkt het effectiefst te zijn

In de meeste sportscholen staan tegenwoordig zoveel apparaten, dat je door de bomen bijna het bos niet meer kunt zien. Toch heeft iedereen wel zijn of haar favoriete cardio-apparaat, of dat nu een loopband is of een roeimachine. Maar welk apparaat is nu het meest effectief als het gaat om calorieën verbranden? En is een uur cardio op elk apparaat ongeveer even belastend?

Onderzoekers van de universiteit van Winconsin-La Crosse zochten het uit.

Advertentie

Onderzochte apparaten

Voor het onderzoek werden 16 jonge volwassenen van 18 tot 25 jaar op de volgende cardio-apparaten aan het werk gezet:

Loopband

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door PILATRE (@pilatre_training) op

Stairmaster

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Sandra Luik (@sandraluik) op

Air bike

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Estefany Lopes 💋 (@estefanylopescf) op

Elliptical trainer

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Keep Cool • Salle de Sport (@keep_cool_officiel) op

Upright bike

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht dat is gedeeld door @batten_thegymbird op

Arc trainer

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Independent Gym Supply (@independentgymsupply) op

Roeimachine

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Fitwinkel (@fitwinkel.nl) op

Recumbent stepper

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Primo Fitness (@primofitnessusa) op

Recumbent bike

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Seth Snowball (@sethcs92) op

Arm ergometer

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Antonia Nikomedis (@anne_nikko) op

 

Test

De deelnemers begonnen op elk apparaat eerst met een warming-up van 3 minuten. Vervolgens trainden ze gedurende 15   minuten met verschillende intensiteiten.

De deelnemers kregen geen pauze en de cooling-down duurde drie minuten. Nadat ze klaar waren met een apparaat kregen ze 15 minuten om te rusten voordat ze naar het volgende apparaat gingen. De hartslag en het zuurstofverbruik van de kandidaten werd ondertussen gemeten.

Winnend apparaat

De loopband bleek het meest effectief te zijn als het gaat om intensiviteit en het aantal verbrandde calorieën. Hieronder zie je een overzichtje van de resultaten.

Het gaat om de gemiddelde hartslag bij verschillende intensiteiten. De eerste hartslag is als je redelijk licht sport, de tweede als je enigszins hard je best doet en de derde hartslag in het rijtje is als je écht alles geeft.

    • Loopband: 136 159 173
    • Stairmaster: 144 162 173
    • Fan bike: 119 137 160
    • Elliptical trainer: 133 145 159
    • Upright bike: 129 147 161
    • Arc rainer: 138 150 161
    • Roeimachine: 118 132 148
    • Recumbant stepper: 98 117 136
    • Recumbant bike: 109 122 137
    • Arm ergometer: 102 116 131

Hoeveelheid calorieën tijdens de test

  • Loopband: 378 calorieën
  • Stairmaster: 354 calorieën
  • Elliptical trainer: 303 calorieën
  • Upright bike: 300 calorieën
  • Arc trainer: 294 calorieën
  • Fan bike: 279 calorieën
  • Roeimachine: 273 calorieën
  • Recumbant bike: 228 calorieën
  • Recumbant stepper: 210 calorieën
  • Arm ergometer: 162 calorieën

 

Verklaring hoge score

Maar hoe kan het toch dat de loopband zo’n hoge score krijgt? Volgens John Porcari, één van de onderzoekers, heeft dat te maken met de zwaartekracht. Het kost namelijk erg veel energie om je lichaam bij elke stap, tegen de zwaartekracht in, van de grond te tillen. Dit maakt de loopband dan ook het effectiefste apparaat in de sportschool.

Klein onderzoek

Wel is het belangrijk je te realiseren dat het vooralsnog om een klein onderzoek gaat en dat de resultaten dan ook niet representatief zijn voor de hele populatie. Wel geeft het onderzoek een goed beeld van de verschillen tussen deze 10 cardio-apparaten. Toch kun je volgens Porcari alsnog het beste een beetje variatie aanbrengen in je sportroutine.

Belang van variatie

“Door andere apparaten dan de loopband te gebruiken, oefen je andere spieren, zodat ook deze sterker worden. Dat helpt bij de algehele spierspanning, kracht en het uithoudingsvermogen. Het helpt ook bij de stofwisseling, met name die van suikers (koolhydraten): hoe meer getrainde spieren je hebt, hoe effectiever je glucose uit de bloedbaan haalt, wat helpt bij het bestrijden van diabetes,” aldus Porcari.

Vanavond naar de sportschool? In deze video kun je zien hoe je je sportkleding het beste kunt opvouwen:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Women’s Health. Beeld: iStock

Lees meer

Zo ziet deze week (18 t/m 24 februari) eruit volgens je numeroscoop

Numeroscoop

Premium

Ben jij benieuwd wat jou deze week te wachten staat? Bekijk dan elke week hier je numerologische weekvoorspelling.

Numerologie is een studie over de getallen in je leven. Het is een eeuwenoude wiskundige wetenschap die gebaseerd is op het idee dat het hele universum een systeem is dat te ontrafelen valt naar basiselementen: nummers. Gebeurtenissen en persoonlijkheden ontwikkelen zich niet in het wilde weg, maar hebben samenhang en betekenis. De getallen helpen ons om onszelf en de wereld om ons heen beter te begrijpen.

Numerologie werkt met cycli van steeds 9 jaar en kan

Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien