Lekker lezen: Libelle bookazines voor € 3,35

Zoek binnen:

Eet je soms net iets te veel? Zet dít dan op het menu

Nog een klein stukje chocola dan. Nog één pepernoot. Nog één mini-hapje uit de pan. Zonder dat we het doorhebben, eten we vaak nét iets te veel. Met als gevolg: een opgeblazen gevoel en weinig energie. En dat is niet fijn, zeker niet als je nog een hele dag voor de boeg hebt. Gelukkig kun je daar nu iets aan doen.

Overeten zorgt ervoor dat je spijsvertering minder vlot verloopt. Te veel ongezonde tussendoortjes met geraffineerde koolhydraten (zoals granenrepen en koekjes) zorgen er bovendien voor dat je bloedsuiker onstabiel wordt. Toch voelt het soms alsof je niet tegen die eetbuien op kunt boksen. Gelukkig is daar een ‘middeltje’ voor, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek.

Advertentie

Verzadigd gevoel
En dat middeltje heet een bittertje. Yep, je leest het goed. Bitters prikkelen namelijk de entero-endocriene. Deze cellen bevinden zich in het maag-darmstelsel waar ze hormonen afscheiden. Als je de entero-endocriene stimuleert door iets bitters vóór of tijdens je maaltijd te nemen, worden de hormonen die je honger- en verzadigingsgevoel beïnvloeden gereguleerd. Met andere woorden: je eet minder – en krijgt dus ook minder calorieën binnen – omdat je sneller een verzadigd gevoel hebt.

Stabielere bloedsuiker
Daarnaast zorgen bitters er ook nog eens voor dat je lichaam makkelijker koolhydraten verwerkt. Dit komt omdat de bitters die je eet ervoor zorgen dat je bloedsuikerspiegel na de maaltijd minder snel piekt. Ook helpen bitters een aardig handje mee bij het afvoeren van suikers uit het bloed. Mensen die dus regelmatig iets bitters eten, hebben een stabielere bloedsuikerspiegel. Dit ontdekte hoogleraar geur en smaak Cedrick Dotson na een studie in samenwerking met de universiteit van Florida. Hij beweert zelfs dat bittere smaken de stofwisseling dusdanig kunnen verbeteren dat ze het risico op obesitas, aderverkalking en hartinfarcten sterk verkleinen.

Groenten en kruiden
Goed nieuws natuurlijk, maar in welke producten zitten bitters dan precies? Daar waren wij ook wel benieuwd naar. Hier komen ze: andijvie, witlof, rucola, broccoli, boerenkool, spruitjes, artisjok, asperges en kruiden zoals kamille, lavendel, paardenbloem, salie, rozemarijn en verbena. Oh, en ook sinaasappelzeste bevat bitters. Lekker om een keer door je smoothie te doen!

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Het Laatste Nieuws. Beeld: iStock

Tessel Tindert: “Zou hij mij ook geld afhandig hebben willen maken?”

Met een bonkend hoofd en een uitgedroogde mond word ik wakker van bouwvakkers die in de binnentuin met een gillende zaag aan het werk zijn. Ik trek mijn dekbed over mijn hoofd.

Ik wil slapen, ik wil er niet zijn, ik wil weg uit mijn lichaam dat beurs en pijnlijk aanvoelt alsof ik in elkaar ben geslagen. Terwijl ik luister naar het gejank van de zaag, denk ik aan de vorige avond. Doris, Julie en ik hebben toen David/Taco was vertrokken 2 flessen wijn soldaat gemaakt en ik heb zelfs een sigaret van Doris gerookt terwijl ik al 15 jaar ben gestopt. Ik kan mezelf wel voor mijn h

Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien