Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Zoek binnen:

Waarom elke dag een paar minuten stretchen zo goed is voor je lichaam

We weten het allang: een hele dag zitten is niet goed voor je lichaam. Na een werkdag voel je dat je lichaam niet meer zo soepel is. Wat je ertegen kunt doen? Elke dag een paar minuutjes stretchen.

Je spieren worden vanzelf soepeler als je gaat rekken en strekken. Maar om er echt profijt van te hebben moet je dit wel met enige regelmaat doen, pas dan merk je resultaat. Stretchen kan een goede oplossing zijn voor mensen die veel kramp hebben in hun spieren. Als je slechts een minuut of 5 per dag stretcht, zorgt het ervoor dat je makkelijker beweegt en ook een betere houding aanneemt.

Advertentie

Stretchen helpt

Soepele spieren betekent meer flexibiliteit en dat maakt niet alleen het sporten makkelijker, het zorgt er ook voor dat je sneller een betere houding aanneemt. En die betere houding zorgt er weer voor dat je minder rugklachten hebt. Maar niet alleen minder rugpijn, überhaupt minder spierpijn is het gevolg van stretchen. Dankzij de flexibiliteit kunnen je spieren beter de klappen opvangen die ze gedurende een dag krijgen. Op den duur kunnen je spieren sneller ‘schakelen’ en dat zorgt ervoor dat je minder snel spierpijn hebt.

Heb je kramp in je spieren tijdens het sporten? Normaliter trekken de spiervezels samen om de gewenste beweging te maken. Maar als jij kramp krijgt doen je spiervezels dit niet automatisch en moet je zelf helpen. Je verhelpt kramp door te stretchen, waardoor de spiervezels zich dankzij de tegengestelde spanning van elkaar losmaken.

Veel mensen stretchen ook voor de ontspanning. Omdat je volledig op je lichaam gefocust bent kun je je hoofd leegmaken. Zet een rustig muziekje op en verleg de aandacht naar je spieren.

30 seconden per oefening

Een rustgevend effect op de spieren kun je het beste krijgen door statisch te strekken. Bij statisch strekken rek je langzaam de spier op tot de maximale lengte en dit hou je vast gedurende een aantal seconden. Het beste is om deze positie minimaal zo’n 30 seconden vast te houden.

Stretch-tips

Stretchen is goed en als het een beetje oncomfortabel voelt is dat geen probleem. Maar ga nooit over je eigen pijngrens heen. Zorg er ook voor dat je spieren warm blijven. Sta je in een koude ruimte, kleed je dan warm aan. Stretch niet te lang en beëindig je oefening gecontroleerd en traag.

Dit zijn de beste rek- en strekoefeningen volgens Mark Tuitert:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Trainerz, fitgirlcode, gezondheidsnet, Beeld: iStock

Sylvia Witteman: “Ik moffel de grote glasscherf op de grond snel weg”

Sylvia Witteman | Libelle

Sylvia Witteman (54) is getrouwd, heeft een dochter (22), twee zoons (18 en 16) en katten Lola en Siepie. Deze week doet ze een poging om het huis van haar moeder schoon te maken. 

“Goed nieuws!”, zegt mijn moeder in het verpleeghuis. “Ik mag morgen naar huis!” Een week of vier heeft het wel geduurd voordat ze weer een beetje uit de voeten kon met haar nieuwe heup, maar nu is het toch (bijna) zover. “Stofzuigen en dweilen en zo kan ik voorlopig niet”, zegt ze. “Het zal wel een smeerboel zijn thui

Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien