Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Zoek binnen:

Even bellen met… arbeidspsycholoog Tosca Gort over de post-vakantiedip: “Neem het heft in eigen handen”

Voor veel mensen is de zomervakantie het hoogtepunt van het jaar. Des te harder is de klap als het gewone leven weer begint. Die klap wordt ook wel de post-vakantiedip genoemd. Maar hoe ga je zo’n dip tegen en hoe zorg je voor een frisse start? We bellen met arbeidspsycholoog Tosca Gort.

Waarom krijgen veel mensen een dip na vakantie?

Advertentie

“Veel mensen hebben na een relaxte vakantie moeite met de eerste werkweken. Deze mensen vinden hun leven tijdens de vakantie helemaal geweldig en genieten volop van hun vrijheid, maar komen er dan thuis achter hoe saai ze hun gewone leven eigenlijk vinden. Dit kan zich uiten in moeite hebben met opstaan, zich nauwelijks kunnen focussen en het hebben van depressieve gedachten. Je oogt sip, en zo voel je je ook.”

Wat zijn de klachten bij zo’n post-vakantiedip? En hoe lang duurt het?

“Kijk, iedereen moet even wennen aan een nieuw ritme. Dat is normaal en noemen we geen ‘dip’. Het duurt gemiddeld een week voordat je weer in het normale ritme zit, zeker als je wat langer op vakantie bent geweest. Je zit pas echt in een dip als dit aanhoudt en je zelf het gevoel hebt dat je in een dip zit. Er komen dan negatieve gevoelens bij kijken en je voelt je een beetje depressief en gestrest. Het komt er eigenlijk neer dat je je voor een langere tijd mentaal wat minder sterk voelt. Dit uit zich niet alleen werk, maar vaak ook in je vrije tijd.

Duurt de dip nog geen twee weken? Dan is het niks om je zorgen om te maken. Als de post-vakantiedip wat langer aanhoudt, is het slim om je meer ritme in je leven te krijgen en op zoek te gaan naar wat je écht leuk vindt. Als je hier moeite mee hebt, kun je hulp krijgen van een (arbeids)psycholoog of coach.”

Wat kun je doen om deze dip te voorkomen? Hoe hou je dat vakantiegevoel langer vast?

“Probeer je thuiskomst na vakantie leuk te maken. Zorg dat je voor vertrek of tijdens je vakantie een plan maakt om de dip tegen te gaan. Richt je leven zo in, dat je aan het eind van je vakantie in principe weer verlangt om thuis te zijn. Heb je meer daglicht nodig? Maak daar werk van en zorg voor een lichte werkplek of ga iets doen wat buiten is. Zoek een sport die je leuk vindt en begin daar na de vakantie mee. Dan heb je iets om naar uit te kijken.

Blijf je vrienden op zoeken en doe leuke dingen in je vrije tijd. Probeer er ook een les uit te halen en ga kijken wat je in je leven wil veranderen om je normale leven wél leuk te maken. Ga niet bij de pakken neerzitten en neem het heft in eigen handen. Alleen jij kunt de dingen die je niet leuk vindt aanpassen. Zoek naar dingen die je wél interessant vindt en maak je eigen leven uitdagender en leuker.

Een klein voorbeeld: ik vond het altijd best wel stressvol om met allebei mijn kinderen samen iets te doen. Je wilt dat ze het allebei leuk hebben, maar vanwege het leeftijdsverschil is dit best lastig. Ik ben toen naar het probleem gaan kijken en heb daar een oplossing voor gezocht. Ik splits het voortaan op en doe met allebei apart iets. Zo heb ik meer een-op-eencontact met mijn kinderen en dat maakt het voor mij heel leuk en ontspannend om te doen. Probeer geen slachtoffer te worden van de situatie en weet dat er altijd een oplossing is.”

Is een dip na vakantie niet iets dat we onszelf gewoon aanpraten?

“Wanneer je altijd kritisch op jezelf bent en je jezelf van alles kwalijk neemt, ga je automatisch negatieve dialogen met jezelf voeren. Je komt dan in negatieve spiraal terecht, waardoor je alles en iedereen negatief gaat beoordelen. Als je daar last van hebt, dan ben je ook gevoeliger voor de post-vakantiedip. In dat geval moet je het probleem wat verder zoeken en eerst aan je zelfbeeld werken. Het is belangrijk dat je als uitgangspunt neemt dat jij oké bent als mens, en dat anderen ook oké zijn. Dat is echt de basis.”

Versterkt het vele thuiswerken vanwege de coronacrisis een dip na vakantie?

“Ja, heel erg. Veel mensen zitten niet lekker in hun vel en ervaren stress of hebben licht depressieve klachten. Die klachten kunnen door de coronacrisis verergeren. Een vakantie is dan lekker, maar bij thuiskomt kunnen de klachten net zo hard weer terugkomen. Door het thuiswerken valt het sociale gedeelte weg, terwijl dat juist heel belangrijk is. Bovendien kan je door het vele thuiswerken je werk een stuk sneller saai gaan vinden, want thuis krijg je geen prikkels. Ik ben dan ook geen voorstander van honderd procent thuiswerken. Naar mijn idee is dat ongezond, aangezien de mens een sociaal dier is. We hebben andere contacten nodig, zoals collega’s. Daarom raad ik iedereen aan om sociale contacten op te blijven zoeken. Zet bijvoorbeeld de hele werkdag Zoom aan, zodat je altijd met je collega’s kunt kletsen.

Hoe kun je het beste weer rustig te werk gaan?

“Probeer je werk zo leuk mogelijk voor jezelf te maken. Zorg dat je regelmatig collega’s ziet en spreekt, eventueel dus via Zoom of Slack. Maak een takenlijst en zorg dat je steeds afwisselende taken op je neemt. Werk niet 8 uur op een dag achter je computer of laptop, maar ga met de lunch naar buiten. En zorg dat je je werkdag ook echt kunt afsluiten. Maak van een kamer boven een werkkamer, zodat je letterlijk de deur achter je dicht kan trekken en je je van je werk kan afsluiten in je vrije tijd.”

Wat valt jou als arbeidspsycholoog op, zo net na de zomervakantie?

“Na de zomervakantie komen mensen er vaak pas achter dat ze hun werk eigenlijk helemaal niet leuk vinden. Ze beseffen dan dat ze het roer om willen gooien, alleen weten ze niet goed hoe ze dat moeten aanpakken. Ze willen hun leven zo leuk mogelijk maken, maar lopen vast. Daar help ik ze dan bij.”

Dit vindt de Libelle-redactie van thuiswerken plus onze beste tips:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Beeld: iStock

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

De 4 schoenentrends voor de lente hebben allemaal één ding gemeen

Ballerina’s, slippers en plateauzolen: zomaar een greep uit dé schoenentrends voor komende lente. En die hippe voorjaarsschoenen hebben allemaal één fijn kenmerk hetzelfde.

Wij zetten namelijk in op comfortabele schoenen die je niet met pijnlijke voeten zullen opzadelen. En dat is niet zo toevallig: mode is een reactie op wat er speelt. En aangezien we niet in sociaal borrelende tijden leven, willen we dit voorjaar graag comfortabel schoeisel dragen.

Advertentie

1. Ballerina’s

Bijster schattig, die gekleurde ballerina’s. Ze wegen bovendien zo licht als een veertje én schijnen nog heel aardig te lopen ook. De ballerina’s voor dit najaar zijn erg eenvoudig, zonder tierelantijntjes, maar experimenteren met een leuk kleurtje mag zeker wel.

 

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door FRANCO SARTO (@francosarto)

2. Plateauzolen

Ze mogen je dan wel een eind de lucht in brengen, comfortabel zijn ze zeker. We hopen dat deze trend nog héél lang aanhoudt zodat we straks op een feestje niet meer rond hoeven te paraderen op hoge hakken, maar toch een paar centimeters aan onze benen kunnen toevoegen.

 

3. Schakelkettingen

Dit najaar hoeven we geen schakelkettingen aan onze handtassen, halzen en polsen te dragen, maar om onze enkels. Het leuke: de ongemakkelijk ogende constructies zitten niet eens ongemakkelijk. En het ziet er nog elegant uit ook.

 

4. Klompen

Lekker Hollands, die klompen. Alleen krijgt de klomp dit seizoen een heel ander uiterlijk dan je misschien gewend bent en oogt het nog chic ook. Of de houten schoenen écht comfortabel lopen valt alleen nog te betwisten.

 

Heb je een van deze exemplaren nog in de kast liggen? Zo maak je van oude schoenen een compleet nieuw paar:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Beeld: Getty Images

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Twee vrouwen van 90 en 83 jaar thuis ingespoten met nepvaccin

Twee bejaarde vrouwen van 90 en 83 jaar uit Heerjansdam zijn volgens de politie in Rotterdam slachtoffer geworden van ’prikfraudeurs’. De vrouwen werden aan de voordeur benaderd door mensen die zich voordeden als medewerkers van de GGD. Mogelijk zijn zelfs meer mensen geprikt.

De GGD laat in een reactie weten ‘nooit aan huis te vaccineren‘. “Laat mensen die zich voordoen als GGD-medewerker dan ook niet binnen en meld het vooral bij de politie, dit soort gevallen. We hopen dat het politie-onderzoek snel duidelijkheid biedt over het wat en waarom.”

Advertentie

Nepvaccin

Het opvallende is volgens de politie dat de oplichters de slachtoffers niet hebben bestolen. De dames hebben dus niet betaald voor de prik. Een van de dames werd een week na de ’vaccinatie’ zelfs nog gebeld met de vraag of het goed met haar ging. Om het nog verwarrender te maken waren het twee verschillende prikkers (een man en een vrouw) en zat er tussen de twee incidenten een maand; één eind januari en de ander eind februari.

Het waren uiteindelijk de families van de slachtoffers die de boel niet vertrouwden en de politie inschakelden. De slachtoffers zijn enorm geschrokken maar maken het volgens de politie verder goed.

Oproep politie

De politie neemt de zaak hoog op en doet onderzoek. Ze zijn nu op zoek naar getuigen en mensen die mogelijk zelf het slachtoffer zijn geworden van dergelijke malafide praktijken. De politie adviseert om direct 112 te bellen wanneer er onaangekondigd een persoon voor de deur staat die zich voordoet als GGD-medewerker en diegene vooral niet binnen te laten. “Doe uw deur dicht, onthoud het signalement en bel 112.”

Ben je nog onzeker over het vaccin? Zit je met vragen? Misschien kan dokter Rutger je twijfels wegnemen:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Politie Rotterdam. Beeld: 

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Beginnen aan een dieet? Dit wil je weten zodat je voorbereid van start gaat

Een voorbereid mens telt voor twee, zeggen ze weleens. En dat gaat ook zeker op voor diëten.

Of het nu gaat om een volledige metamorfose of slechts een paar kilootjes minder, er zijn veel verschillende motieven om af te vallen. Om dat te bewerkstelligen gooi je jezelf misschien in de diepe afgrond van extreme diëten. Gevolg: het is niet vol te houden, je geeft op en valt terug in oude patronen.

Advertentie

Diëten vraagt namelijk niet alleen om wilskracht, maar ook om mentale kracht. Bereid je daarop voor, net zoals sporters fysiek en mentaal toeleven naar een belangrijke wedstrijd. Xenia Protogeros, gediplomeerd diëtiste en initiatiefneemster van Happy You, geeft concrete tips om voorbereid aan een nieuw, gezond voedingspatroon te starten.

1. Stel doelen op korte en lange termijn

“Noteer de valkuilen waardoor je doelen op lange termijn niet zou kunnen halen”, zo legt de diëtist uit. Stel daarbij één klein gezondheidsdoel per week in. Probeer dus op het einde van de maand vier doelen af te kunnen vinken. “Houd vervolgens je voortgang bij: maak een foto van jezelf of schrijf een (eet)dagboek. Over een maand kun je zien hoe ver je bent gekomen – en zal je merken dat die valkuilen misschien plots niet eens meer zo diep lijken.”

2. Planning

“Plan de voorbereiding bij voorkeur op zondag”, tipt Xenia. Voorzie je koelkast en voorraadkast van gezonde ingrediënten. Dit zal je helpen om je week rustig en gezond te beginnen. “Maak een boodschappenlijstje én een lijstje met gezonde snackideeën. Zo voorkom je niet alleen dat je afdwaalt in de supermarkt naar de ongezonde secties, maar geef je ook niet onnodig geld uit.”

3. Ruim de voorraadkast op

Maak je voorraadkast schoon. “Verwijder al het bewerkte, caloriearme en dieetvoedsel in je koelkast en voorraadkast. Dit bevat vaak niet de juiste voedingsstoffen. Ga, als je kunt natuurlijk, eerder naar de markt om verse producten, magere eiwitten en peulvruchten in te slaan. Versere, meer seizoensgebonden en regionale producten vind je vaak nergens anders.”

4. Vergeet het verleden

“Als je een slechte relatie met je lichaam hebt gehad, vergeef dat jezelf dan. Je bent niet de enige en het is nooit te laat om alsnog een goede start te maken.” Accepteer je tegenslagen, progressie gaat immers niet in één lijn omhoog.

5. Focus op gezondheid

En dus niet op je gewicht. “Je gezondheid is het belangrijkste. Probeer niet te focussen op het getal op de weegschaal maar probeer juist het vrije gevoel te ervaren. Deze mentaliteitsverandering kan je ver brengen.” Oefen volgens de diëtist zelfliefde en herinner jezelf eraan dat je lichaam een tempel is. “Waarom zou je het willen vullen tot je je vreselijk ongemakkelijk voelt?”.

Xenia Protogeros is gediplomeerd diëtiste en expert in orthomoleculaire therapie. In haar werk laat ze zich leiden door een holistische aanpak waarbij ze niet enkel body, maar ook mind meeneemt in het proces.

Ook door weinig of zelfs geen alcohol te drinken, zal zowel de weg naar je dieet als het afvallen zelf een stuk makkelijker gaan:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Beeld: Getty Images

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Dit zijn de 7 meest voorkomende fobieën bij vrouwen

Eerlijk is eerlijk: we zijn allemaal wel ergens bang voor. Maar wist je dat vrouwen maar liefst twee keer zo snel angsten ontwikkelen dan mannen?  Een angst kan ook een fobie zijn. Fobieën zijn ziekelijke angsten voor iets wat eigenlijk niet zo veel voorstelt.

Herken jij jezelf hierin? Van deze fobieën hebben vrouwen het vaakst last:

Advertentie

1. Hoogtevrees

Als je bang bent voor hoogten, heb je een acrofobie, ook wel hoogtevrees genoemd. Je krijgt dan al snel klamme handjes en trillende benen als je op grote hoogte staat, omdat je bang bent om te vallen. Hoogtevrees is niks om je zorgen om te maken. Pas wanneer je hoogtevrees uit de hand loopt, kan er sprake zijn van een angststoornis.

2. Slangen

Bang voor slangen? Dan heb je last van ofidiofobie. Dit is een van de meest voorkomende dierenfobieën. Mensen zijn vaak bang voor slangen of slangachtige dieren omdat ze er eng uitzien en omdat sommige slangen gevaarlijk kunnen zijn.

3. Smetvrees

Smetvrees wordt ook wel mysofobie genoemd. Heb je hier last van, dan ben je bang voor bacteriën en ziektekiemen en voel je de drang om alles extreem goed schoon te maken. Veel mensen hebben hier last van, zowel mannen als vrouwen.

4. Donker

Mensen met nyctofobie zijn bang voor het donker. Zij proberen donkere plekken en nachtelijke activiteiten als het even kan te vermijden. Bij sommige mensen is de fobie zo heftig dat ze met het licht aan slapen.

5. Afgesloten ruimtes

Deze angst wordt ook wel claustrofobie genoemd en is een van de bekendste fobieën. Vaak gaat claustrofobie gepaard met een andere fobie, zoals lift- of vliegangst.

6. Spinnen

Wie is er niet bang voor spinnen? De angst voor spinnen, ook wel arachnofobie genoemd, komt héél vaak voor bij vrouwen. Toch kunnen mannen hier ook last van hebben. Alleen het zien van een spin of de gedachte eraan kan soms al tot een lichte paniekaanval leiden.

7. Ziek worden

Zowel hypochondrie en nosofobie zijn angsten om ziek te worden. Mensen met deze fobieën denken bij het kleinste pijntje al dat ze een levensbedreigende ziekte hebben. Allerlei normale en onschadelijke lichamelijke verschijnselen zien ze als symptoom van  een ernstige ziekte.

Spiritueel vlogger Manon: dé oefening om je angst de baas te worden:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Scientias, Marie Claire. Beeld: Getty Images

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien