We Will Rock You de musical: nu tot 50% korting!

Zoek binnen:

Op de pedalen: waarom fietsen je slimmer en gelukkiger maakt

Dat je van fietsen een frisse blos en stevige kuiten krijgt, weten we in Nederland al lang. Maar het is ook nog eens ontzettend goed voor je brein en je algehele humeur. 

Iedere ochtend voordat hij naar zijn werk gaat, stapt neurowetenschapper Brian Christie op zijn fiets om daarna 45 minuten te trainen in de sportschool. Daarna springt hij weer op de fiets naar zijn werk. “Als ik achter m’n bureau zit, heeft mijn hersenactiviteit z’n piek bereikt.” Hij kan een paar gefocust aan de slag. ’s Middags springt hij weer even op de fiets voor een boodschap om daarna wederom fris en fruitig aan het werk te gaan.

Advertentie

Beter scoren
Niet iedereen heeft dezelfde luxe als Brian, maar het is wel slim om wat vaker de fiets te pakken. Uit een recent onderzoek blijkt dat mensen die een halfuurtje hebben gefietst beter scoren in testjes waarin hun geheugen, redenerings- en planvermogen wordt getoetst. Bovendien hadden ze de test ook sneller klaar dan de groep die niet op de fiets had gezeten.

ZIE OOK: FILMPJE MOEDER MET 3 KINDEREN OP 1 FIETS IS HIT OP INTERNET

Dagje ouder
Op de pedalen staan is niet alleen goed voor billen en kuiten, maar ook voor de grijze massa. Meer bloedvaten in je brein en meer spieren betekent dat zuurstof en voedingsstoffen beter vervoerd worden. Bovendien komen er neurotransmitters vrij die ervoor zorgen dat je beter en sneller functioneert. Fietsen is geen overbodige luxe als je een dagje ouder wordt. Hoe ouder je wordt, des te meer je hersenen krimpen. Maar goed nieuws: onderzoekers ontdekten dat je na drie maanden bewegen alweer op hetzelfde volume zit als iemand van drie jaar jonger.

Depressie
Dat is niet het enige. Fietsen boost je stemming, verlicht angst en maakt je beter bestand tegen stress. Volgens hoogleraar James Blumenthal werkt sporten beter dan antidepressiva. Iedere dag 20 tot 30 minuten bewegen kan de kans op depressie al verminderen.

LEES OOK: DIT GEBEURT ER MET JE LICHAAM ALS JE STOPT MET SPORTEN

Geluksstofjes
Hoe dat mechanisme werkt, is nog niet helemaal duidelijk. Wel weten de wetenschappers dat sporten ervoor zorgt dat je geluksstofjes als serotonine en dopamine aanmaakt. Regelmatig fietsen remt de aanmaak van stresshormonen als cortisol en adrenaline af, wat ervoor zorgt dat je de boel beter onder controle hebt in stressvolle situaties.

Beter omgaan met stress
Onthou: sporten zelf is ook een vorm van stress. Als je net begint, maakt je lichaam cortisol aan die je hartslag, bloeddruk en bloedsuiker omhoog stuwen. Als je een betere conditie krijgt, duurt het steeds langer om diezelfde reactie op te wekken. Dat helpt ook in dagelijkse, stressvolle situaties. Des te beter je conditie, des te makkelijker je ermee omgaat.

Wil je het fietsen goed oppakken? Begin dan door 3 tot 5 keer per week zo’n 45 tot 60 minuten rustig te trappen. Of je dat doet op een hometrainer of een damesfiets, is helemaal aan jou.

Bron: Bicycling.com. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien