Anastasia nu met € 15,- voordeel naar de voorpremières!

Zoek binnen:

Waarom je geregeld champignons zou moeten eten

Het wordt weer kouder en de herfst nadert: het is weer tijd voor champignons. Dit zijn de redenen waarom je die gezonde paddenstoelen niet in de winkel mag laten liggen.

1. Essentieel
Champignons zijn hartstikke gezond. Ze bevatten handige voedingsstoffen als foliumzuur, kalium, vezels en vitamine B2. Allemaal stoffen die noodzakelijk zijn voor je lichaam. Zo zorgt vitamine B2 voor een goede stofwisseling en kalium voor een gezonde bloeddruk. Ze zijn niet geschikt als vleesvervanger, wel om mee te variëren qua groente.

Advertentie

2. Afvallen
Champignons kunnen een goed hulpmiddel zijn als je wilt afvallen, blijkt uit een onderzoek van de University of Minnesota. Ze geven je namelijk een vol gevoel, waardoor je langer geen trek meer hebt. Daardoor ga je dus minder snacken. Daarnaast zitten er ook weinig calorieën in.

3. Vitamine D
Er zijn champignons waar, door middel van uv-straling, vitamine D aan toegevoegd is. Erg gezond, helemaal als de dagen weer korter worden en je minder vitamine D via het zonlicht binnenkrijgt.

4. Variëren
Met champignons kun je ontzettend veel verschillende recepten proberen. Ze zijn namelijk op meerdere manieren te bereiden. Je kunt ze bakken, koken of frituren. Het rauw eten van paddenstoelen wordt wel afgeraden door het Voedingscentrum. Sommige soorten bevatten een stof die in grote hoeveelheden giftig is en mogelijk kankerverwekkend kan zijn.

De mooiste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief. 

Bron: Voedingscentrum. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien