Mamma Mia! Ontvang tot € 20,- voordeel per kaart t/m 31 mei

Zoek binnen:

Met déze 8 gewoontes verhoog je de kans op een lang en gezond leven

Een lang, gelukkig en gezond leven willen we allemaal wel. Natuurlijk kunnen we niet in de toekomst kijken, maar we kunnen de natuur wel een handje helpen. Niet door rare diëten te volgen, maar wel door een aantal gewoontes in ons leven toe te passen. 

Hier zijn 8 bewezen stappen die je kunt nemen om de kansen op een lang, gezond en meer vervullend leven te verhogen. En daar kun je nú al mee beginnen!

Advertentie

1. Een positieve levensinstelling
Het leven is niet altijd rozengeur en maneschijn. Maar door simpelweg wel een positieve kijk op je leven te hebben, kun je de kans op gezond oud worden een stukje vergroten. Dit blijkt uit onderzoek gepubliceerd in The MBJ.

2. Een lekker bakkie
Je dagelijkse kopje koffie hoef je gelukkig niet te laten staan! Integendeel, het drinken van 1 of 2 kopjes koffie per dag kan bijdragen aan een langere levensduur. Ook vermindert koffie de kans op Parkinson en Diabetes type 2.

3. Meer massages
Je partner heeft nu écht geen excuus meer om je rug te masseren. “Massages verhogen de productie van het feelgood hormoon Oxytocine, dat stresshormonen verlaagt en de bloeddruk normaliseert”, vertelt gezondheidsdeskundige aan Goodhousekeeping.

4. Beweeg wat meer
Je hoeft écht niet urenlang in de gewichten te hangen. Maar een dagelijkse portie beweging is belangrijk. Het kan de kans op een gezonde oude dag namelijk met 22% verhogen, vertelt recent onderzoek in de British Journal of Sports Medicine.

5. Eet vaker vis voor een gezond leven
Door minstens 2 keer per week vis op tafel te zetten, krijg je veel gezonde Omega-3 vetten binnen. En je raadt het al, deze vetten verhogen volgens meerdere studies de kans op een lang en gezond leven.

6. Een nootjes tussendoor
Ook ongebrande en ongezouten noten doen wonderen. Ze zitten vol antioxidanten, hebben een positieve invloed op je cholesterol en zijn een goede bron van vezels. Een handje noten per dag is al genoeg!

7. Kijk naar de zonsondergang
Het is heel romantisch om te zien. Maar het kijken naar een mooie zonsondergang zou volgens onderzoek het stresshormoon cortisol in je lichaam verlagen en je gelukshormoon een opkikker geven. Door alleen te kijken werk je dus al aan je gezondheid.

8. Spreek met je vriendinnen af
Ga gezellig met je vriendinnen een wandeling maken of lunchen bij jullie favoriete restaurantje. Studies wijzen namelijk uit dat een fijn sociaal leven bij kan dragen aan een lang en gezond leven. Da’s een goed excuus om weer eens af te spreken, toch?

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

 

Bron: Goodhousekeeping, Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien