Set van 4 winterharde fruitbomen voor € 39,95

Zoek binnen:

Gezonder leven? Begin met deze 8 simpele aanpassingen

Wil jij gezonder leven, maar weet je niet hoe? Je hoeft je leven niet rigoureus te veranderen. Met een paar simpele aanpassingen kun je al een beetje gezonder leven.

Met deze 8 tips is gezonder leven appeltje-eitje.

Advertentie

1. Warm en koud water

Voldoende drinken is heel belangrijk. Water en thee zijn de gezondste opties. Probeer per dag ten minste 1,5 liter te drinken. Drink je het liefst thee, kies dan voor de zwarte of groene variant.

Wil je weten waarom je groene thee moet drinken? Libelle legt het uit!

2. Eet iets minder vlees

Probeer je vleesinname te beperken tot 1 of 2 keer per week. Want er gebeurt veel met je lichaam als je minder vlees eet. Je kunt het vlees de rest van de week vervangen door vis, groenten of vleesvervangers.

3. Geen suiker meer in de thee of koffie

Koffie of thee zonder suiker smerig? In het begin misschien, maar je went er snel genoeg aan. En je kopje koffie of thee is stukken gezonder zonder die suiker.

4. Laat de sapjes en frisdranken links liggen

Heel erg lekker, die gezonde sapjes, maar zo gezond zijn ze vaak niet. Net als bij frisdranken zitten er vrij veel calorieën in. Dat geldt ook voor de frisdrank light-varianten. Het klinkt gezonder, omdat er veel minder suiker in zit. Maar om dat te compenseren worden er andere zoetstoffen aan toegevoegd.

5. Ontbijt met eiwitten en gezonde vetten

Het is vast niet voor het eerst dat je hoort dat ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Probeer in de ochtend eiwit- en vezelrijk te eten. Denk aan yoghurt met noten of een eitje. Wil je echt een stevig ontbijt waardoor je er even tegenaan kunt? Maak dan iets met ei, avocado en volkorenbrood. Daar kun je nog wat fruit (bananen) of yoghurt bij doen. Prima start.

6. Volkorenbrood wint van witbrood

En om even bij dat volkorenbrood te blijven: daar zitten meer voedingsstoffen en vezels in dan in witbrood. Daarnaast heb je ook langer een vol gevoel en zul je minder snel weer eten. Win-win.

7. Maak een ommetje

Het lijkt vaak een hele uitdaging om te bewegen. Maar het hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn. Je hoeft echt niet meteen naar de sportschool, je kunt ook gewoon een ommetje maken. Met een klein stukje wandelen zet je aardig wat stappen de gezonde richting in.

8. Ga voor magere zuivel

Zo goed als alle zuivelproducten hebben ook een magere variant. Dus: magere kwark, yoghurt, kaas en melk. Natuurlijk is de smaak wel een beetje anders. Maar je krijgt een stuk minder vet binnen en dat is goed voor een gezonder leven.

Wil je meer tips? Dit is het geheim om gezond oud te worden:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Cosmopolitan, Beeld: iStock

Lees meer

Erik van der Hoff werd in 14 maanden tijd vader én opa: “Ik hoor mezelf nog stamelen: ‘Eh jongens, ik ben verliefd en… ze is jong’”

Rifka

Premium

Na jaren van hollen-rennen-vliegen kwam, met de geboorte van zijn vierde kind, het leven van presentator en zanger Erik van der Hoff (56) in een heel ander vaarwater. “Ineens bouw ik weer zandkastelen en blokkentorens.”

“Alles mag, niets moet. Dat was zo’n beetje de fase waarin ik zat: mijn drie kinderen waren volwassen, met hun eigen leven. Mijn dochter Sascha woont zelfs in Israël. Ik had een beetje last van het empty nest-gevoel, maar tegelijkertijd kon ik ineens weer gaan en staan waar ik wilde. Heerlijk voor een vlinder als ik. Maar nu o
Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien