Hoe sterk is jullie relatie? Doe hier de test>

Zoek binnen:

10 manieren om een paar kilootjes kwijt te raken tijdens de feestdagen

Het lijkt een onmogelijke opgave: afvallen in de decembermaand. De 10-gangen-diners en lekkere snacks vliegen je om de oren. Tóch kun je met deze 10 tips een paar kilootjes kwijtraken.

  1. Maak een plan
    Als je een gezellige feestavond hebt met een buffet, bedenk dan goed wat je op je bord legt. Kies alleen wat je het allerlekkerst vindt en neem van die gerechten een beetje. Door niet gedachteloos je bord te vullen, vermijd je onnodig extra calorieën. “Een plan is altijd goed en de basis voor het verbeteren van je eetgewoonten”, zegt diëtiste en voedingsdeskundige Wendy Walrabenstein. “De feestdagen zijn een prima gelegenheid voor ‘training’. Genieten mag (moet zelfs), maar wel bewust en van eten dat ook écht lekker is.”
  2. Eet kleine porties
    Het lijkt een inkoppertje (en dat is het ook), maar we noemen ’m toch. Eet alles wat je wilt, maar met mate. Ook als je maar een klein stukje taart of een handjevol chips eet, dan heb je nog steeds een bevredigd gevoel.
  3. Gebruik kleine borden
    Je krijgt maar liefst 30% minder calorieën binnen als je die heerlijke gerechten op een klein bord serveert. Dat meldt het Journal of the Association for Consumer Research naar aanleiding van een onderzoek uit 2016. “Dit klopt! Echter, tijdens de feestdagen zijn het juist de vele, kleine, energierijke hapjes die aanzetten”, zegt Wendy.
  4. Beweeg
    Tijdens de feestdagen ga je niet naar de sportschool, maar dat wil niet zeggen dat je niet voldoende kunt bewegen. Wendy: “Ga een potje voetballen met je kinderen of maak een stevige wandeling in het bos. Dat is lekker, leuk en gezond!”
  5. Drink water
    Drink een glas water voordat je aan tafel gaat. Als je lichaam voldoende vocht heeft, heb je minder last van een trekgevoel en eet je minder. “Een algemeen advies voor mensen die de neiging hebben te overeten is inderdaad: vul de maag met water, ga daarna pas eten.”
  6. Goed kauwen
    Onderzoek zou uitwijzen dat als je 40 keer kauwt in plaats van 15 keer, dat je 12% minder calorieën binnenkrijgt. Wendy: “Heb je het weleens geteld? 40 keer is echt heel veel! Ik ben al ontzettend tevreden als er 20 keer gekauwd wordt.” Hoe dan ook: als je rustiger eet en langer kauwt, geniet je meer en je wordt er nog zen van ook!
  7. Ga niet met trek naar een feestje
    Sommige vrouwen slaan ontbijt en lunch over, om zo die calorieën op te sparen voor het diner. Dat is geen goed plan. Tegen de tijd dat het feest begint, heb je zo’n trek dat je alles in je mond stopt wat je tegenkomt. Je maakt betere eetkeuzes als je geen knorrende maag hebt. “Dit advies geldt ook voor boodschappen doen. Voor de feestdagen liggen er veel lekkere dingen in de supermarkt. De verleiding is groot, dus zorg dat je niet met trek naar de winkel gaat”, zegt Wendy.
  8. Schep maar 1 keer op
    Hoe lekker je een gerecht ook vindt, schep niet voor een 2e keer op. Heb je nog wat over van je favoriete toetje? Bewaar het dan voor de volgende dag. Dan verdeel je de calorieën en je geniet er langer van. “En wacht 20 minuten tussen de gangen door. Het duurt een poosje voordat de maag signaleert aan onze hersenen dat wij vol zitten.”
  9. Vervang alcohol door bruisend water
    Heerlijk natuurlijk, een glas wijn of een feestelijke gin-tonic. Maar je schrikt je een hoedje als je weet hoeveel calorieën je daarmee naar binnen klokt. Wissel daarom af en toe af met een glas bruisend water. Schijfje limoen en een lintje komkommer erin en je hebt toch een gezellig drankje zonder het spijtgevoel de volgende dag. Wendy: “Alcohol is een bedreiging, zeker tijdens de feestdagen. Je lever heeft zo’n 1,5 uur nodig om een glas te verwerken. Dat is best goed om te weten!”
  10. Geniet!
    Ook al lijkt het soms wel zo, feestdagen draaien niet alleen om eten. Geniet vooral van de tijd die je doorbrengt met je gezin, familie en vrienden. “En genieten hoeft echt niet alleen met ongezonde voeding of vette, suikerrijke producten. In mijn praktijk adviseer ik mensen tijdens vakanties en feestdagen lekker en niet te ongezond te eten, zodat ze in ieder geval niet aankomen. We spreken namelijk vaak van afvallen of aankomen, maar het hogere doel is natuurlijk een gezond, stabiel gewicht!” zegt Wendy.

De expert

Advertentie

wendy_walrabenstein_2015080

Wendy Walrabenstein is diëtist/voedingsdeskundige en auteur van Food Body Mind. Dit boek helpt jou een eigen plan te maken voor een gezond & lekker leven. Wil jij fysiek én mentaal gezond zijn en blijven? Bestel dan hier het boek. Lees ook haar blog.

 

 

Bron: Woman’s Day. Beeld: iStock

Zó hou je je brein fit naar mate je ouder wordt: “Nieuwe dingen proberen is een must voor het oudere brein”

brein

Dat je hersenen net als de rest van het lichaam ouder worden, is niet per se slecht nieuws, in sommige opzichten werkt het oudere brein zelfs beter dan dat van een dertiger. Wel is het van belang om de hersenen fit en lenig te houden: “Kantklossen, sambadansen, sudoku’s: nieuwe dingen proberen is een must!”

Eh, hoe heette die acteur ook alweer? En wat was de titel van dat mooie boek dat ik laatst las? Het zal veel 50-plussers bekend voorkomen. Als de jaren gaan tellen laat het geheugen ons nu eenmaal wat vaker in de stee

Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien