Hoe sterk is jullie relatie? Doe hier de test>

Zoek binnen:

Ik nam een week lang dagelijks een koude douche - dit is het resultaat

Elke dag een koude douche: het schijnt allerlei gezondheidsvoordelen te hebben. Je voelt je energieker, bent minder vaak ziek en je huid en haar zouden er flink van opknappen. Libelle’s Linda ging de uitdaging aan en draaide de douchekraan een week lang op de koudste stand.

Verschillende mensen in mijn omgeving zijn fan van koud afdouchen, waaronder mijn man. Hij probeert mij al maanden over te halen om het ook eens te proberen. No way, dacht ik al die tijd. Ik hou van mijn warme douche, en ik moest er niet aan dénken om onder een ijskoude waterstraal te staan. Maar vorige week moest ik er toch aan geloven: voor Libelle ging ik de challenge aan om 7 dagen lang koud af te douchen.

Advertentie

Dag 1
Ik beschouw dag 1 als een ‘oefendag’, om te testen of ik dit echt een week lang wil gaan doen. Gelukkig begint de douchebeurt gewoon onder een warme straal. Haren wassen, inzepen, afspoelen. Maar daarna moet de knop toch echt om… 10 minuten lang staar ik naar de kraan en probeer ik mezelf er toe te zetten om ‘m naar de koudste stand te draaien. Als ik het uiteindelijk doe, sla ik eerst een gilletje. Brainfreeze! Met opgetrokken schouders en armen om m’n lijf geslagen, tel ik hardop – met een hoog stemmetje – tot 30. En snel draai ik de kraan dicht, genoeg! Op de gang hoor ik mijn man gniffelen.

Dag 2
Gistermiddag ben ik flink verkouden geworden. Dat komt natuurlijk gewoon door een virusje, niet door het koud afdouchen. Het maakt ’t wel lastig om vandaag de kraan weer koud te draaien. Die warme straal is juist zo lekker op mijn verkouden hoofd. Ik ga wederom voor een koude douche van 30 seconden, maar uiteindelijk wil ik het opbouwen naar een minuut. Het gaat al een stuk makkelijker dan op dag 1. Ik sta wel weer gelijk te bibberen en trippel heen en weer om warm te blijven, maar na 20 seconden komt er een soort berusting over me heen. De laatste 10 seconden gaan vrijwel zonder moeite. Als ik uit de douche stap, voel ik me – ondanks de verkoudheid – lekker fit.

Dag 3
Ik heb een mailtje gestuurd naar de mensen van Cool Challenge, een organisatie die koud douchen promoot, met de vraag of ze tips voor me hebben. Die hebben ze: ik blijk het helemaal verkeerd te doen! Ik moet mijn schouders niet optrekken, maar juist ontspannen laten hangen. Ik mag de kraan in 2 of 3 stappen naar de koudste stand draaien, in plaats van in 1 keer. En ik moet het koude water niet bovenop mijn hoofd laten kletteren, maar juist één voor één m’n lichaamsdelen onder de straal houden. Ook hoef ik niet mijn hele hoofd onder de koude kraan te doen, alleen het gezicht. Dat blijkt inderdaad een stuk prettiger te zijn, het voorkomt de brainfreeze. Ik krijg ook de tip om bewust en rustig adem te halen. Dat helpt enorm: ik haal de 30 seconden met gemak en besluit er nog 10 seconden aan vast te plakken.

Dag 4
Gisteren haalde ik de 40 seconden, dus vandaag moet ik er 50 doen. Gelijk na het uitspoelen van de shampoo draai ik de kraan naar koud. Terwijl ik hardop tot 50 tel, besef ik me dat ik stiekem sta te genieten van het koude water op mijn gezicht… Krijg nou wat! De verkoudheid is inmiddels helemaal over. Misschien zit het tussen mijn oren, maar dat lijkt een stuk sneller dan normaal. Komt het door de koude douche? Uit onderzoek van het AMC blijkt dat mensen die koud douchen zich minder vaak ziek melden dan mensen die altijd warm douchen. Ook zouden klachten sneller overgaan bij mensen die dagelijks een koude douche nemen. Op dat onderzoek kwam wel wat kritiek: het zou om een placebo-effect gaan. Placebo-effect of niet, ik ben in elk geval blij dat mijn snotneus verdwenen is.

Dag 5
Hoera, ik heb de 60 seconden gehaald! Een week geleden had ik eerlijk gezegd niet gedacht dat ik daadwerkelijk een minuut lang onder een koude douche zou kunnen blijven staan. Een voordeel van het koude douchen is dat je na het uitdraaien van de kraan direct lekker opwarmt, zelfs als het erg fris is in de badkamer. Je lichaam gaat hard aan het werk om zichzelf weer op een behaaglijke temperatuur te brengen, waardoor je het al warm hebt voordat je een handdoek om je heen hebt geslagen. Daardoor lijkt je huid bijna te gloeien: het voelt een beetje als thuiskomen na een dag schaatsen in de winter. Heerlijk!

Dag 6
Haast, haast, haast. Ik moet snel douchen, anders kom ik nog te laat op werk. Ondanks de haast besluit ik toch nog even 30 seconden koud af te douchen. Dan begin ik in elk geval lekker fit aan de dag.

Dag 7
Het is de laatste dag van mijn challenge en ik sluit de week af met een koude douche van 60 seconden. Zonder enige tegenzin draai ik de douche koud. De eerste 5 seconden verstijf ik nog steeds, maar zodra ik een keer rustig diep in- en uitadem, ben ik door.

Mijn conclusie:
Ik had nooit gedacht dat ik dit zou zeggen, maar zo’n koude douche is eigenlijk best fijn. De eerste dag na de challenge heb ik mezelf verwend met een warme douche, zonder koud einde. Maar inmiddels ben ik 3 dagen verder en heb ik – vrijwillig! – nog 2 keer koud afgedoucht. Ik voel me na een koude douche energieker, zeker als ik een nacht slecht heb geslapen.

Huid en haar
Of het goed is voor mijn huid en haar, kan ik na een week nog niet zeggen. Ik bel met Linda Koeman van Cool Challenge om het haar te vragen. Koeman is een ‘enorme koufanaat’ en doucht al jaren koud af. “Ik ben er ooit mee begonnen omdat ik had gelezen dat het goed was voor mijn huid”, zegt ze. “En het heeft voor mij absoluut een verschil gemaakt. Ik had last van cellulitis en dat is echt minder geworden. Ook heb ik het idee dat mijn haar meer lijkt te glanzen.”

Begin rustig
Is zo’n koude douche voor iedereen geschikt, vraag ik mij af. Zelf ben ik een gezonde dertiger, maar hoe zit het als je al wat ouder bent, of bijvoorbeeld hartproblemen hebt? “In principe is het voor iedereen geschikt”, zegt Koeman. “Maar tegen mensen die in een risicogroep vallen, bijvoorbeeld door hartklachten, en die nog nooit koud hebben gedoucht zeggen wij: wees voorzichtig. Het is net als met sporten: je moet ook niet vanuit het niets 10 kilometer gaan hardlopen. Bouw het dus rustig op. Begin met alleen je voeten onder de koude kraan. Daarna ook je onderbenen, en later je handen en gezicht. Of draai de kraan niet helemaal koud, maar tot halverwege.”

1 januari 2018 start er internationaal een nieuwe Cool Challenge: 30 dagen lang koud douchen. Doe jij mee?

Iedere dag de leukste berichten van Libelle in je mailbox? Abonneer je op een van onze nieuwsbrieven!

Art Rooijakkers: “Ik was totaal niet op het vaderschap voorbereid”

Art Rooijakkers Libelle

Presentator Art Rooijakkers (44) heeft niet stilgezeten tijdens de lockdown: hij schreef De eeuw van mijn dochters. In dit boek beschrijft hij hoe de wereld eruit zal zien als zijn nu driejarige dochters Puk en Keesje volwassen zijn.

Als Art Rooijakkers om 9.00 uur ’s ochtends arriveert, heeft hij al een uur getraind in de sportschool. Dat doet hij een paar keer per week. De presentator wil fit blijven, niet in de laatste plaats

Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien