Anastasia nu met € 15,- voordeel naar de voorpremières!

Zoek binnen:

Migraine vs. hoofdpijn

Ruim twee miljoen mensen in Nederland hebben te maken met migraine. Hoe onderscheid je migraine van andersoortige hoofdpijn?

Libelle samen met Excedrin (Acetylsalicylzuur, Paracetamol en Cafeïne)

Hoofdpijn heb je vaak in je hele hoofd. Als je rust neemt, de frisse lucht in gaat of een pijnstiller neemt, heb je kans dat het minder wordt. Migraine kan ontstaan aan een specifieke kant van het hoofd. Het gevoel is kloppend, pulserend en heftig. Ook heb je bij migraine vaak last van bijwerkingen, bijvoorbeeld gevoeligheid voor licht en geluid of misselijkheid en overgeven.

Oorzaken & triggers
Er zijn verschillende oorzaken van migraine. In tegenstelling tot ‘normale hoofdpijn’ kan het bij vrouwen met migraine een hormonale oorzaak hebben. Migraine kan ook komen door bepaalde triggers, bijvoorbeeld het weer of stress of spanning (Nederlandse Hoofdpijnvereniging).

Tips:

  • Op de migraineweersverwachting kun je in de gaten houden of er kans is op zogenaamd migraineweer. Zie je dit aankomen, dan kun je alvast je afspraken eromheen plannen.
  • Hoewel er geen wetenschappelijk bewijs is voor een relatie tussen het eten en/of drinken van bepaalde voedingsmiddelen en het krijgen van migraine, geven toch veel mensen aan dat ze het idee hebben dat er wel een relatie is. Met behulp van een diëtist en/of het bijhouden van een hoofdpijndagboek kan je onderzoeken of er bij jou een relatie is tussen wat je eet/drinkt en een migraineaanval (Alles over hoofdpijn).
  • Over het algemeen is een goed slaapritme (minstens zeven uur slaap per nacht, zo rond dezelfde tijd naar bed gaan en weer opstaan) voor vrijwel iedereen een goed idee.

Dagboek
Het is handig om een dagboek bij te houden om inzicht te krijgen in de migraine. Zo kun je er meer grip op krijgen. De aanvallen voorkomen lukt vaak niet, maar je kunt misschien wel een beetje inschatten wanneer je hoofdpijn krijgt. Op die manier kun je al beginnen met het slikken van pijnstillers als je de migraine-symptomen of migraine-aura op voelt komen. Houd bijvoorbeeld je cyclus, je voedingspatroon, het weer en stressfactoren bij.

Altijd bij je: de hulpmiddelenkit
Migraine is voor iedereen anders. Daarom is het belangrijk om voor jezelf uit te vinden wat bij jou de triggers zijn en wat werkt als de aanval er eenmaal is. Het is handig om altijd een eerste-hulp-bij-hoofdpijn-set binnen handbereik te hebben, zodat je direct kunt inspelen op de eerste symptomen en pijnklachten, zowel thuis en op kantoor als onderweg. Dit zit erin:

  • Water Drink sowieso voldoende. Migraine kan ervoor zorgen dat je gevoeliger bent voor uitdroging.
  • Zonnebril en oordoppen Die halen de scherpe kantjes van fel licht en harde geluiden.
  • Oogmasker Soms is liggen in een donkere kamer het enige wat helpt. Is dat geen optie? Gebruik dan een slaapmasker.
  • Koptelefoon Een ‘migraine-playlist’ met rustgevende muziek kan helpen om de aandacht van de pijn af te leiden.
  • Pijnstillers Excedrin is een medicijn dat de pijn verlicht en de verschijnselen van een migraineaanval tempert, zoals misselijkheid en gevoeligheid voor licht en geluid. De werking zet binnen een halfuur in (Bijsluiter Excedrin (Acetylsalicylzuur, Paracetamol, Cafeïne)). Bovendien zorgt het geneesmiddel ervoor dat je je na de migraine sneller beter voelt.
  • Washandje Gebruik een nat washandje om af te koelen.
  • Migraine dagboek Het bijhouden van een migrainedagboek geeft inzicht in patronen en triggers.
  • Toilettasje of clutch Om alle items compact en casual of chique in op te bergen.

Meer informatie vind je op de website van Excedrin.

Niet gebruiken bij kinderen jonger dan 18 jaar, bij maagpatiënten, tijdens de zwangerschap of bij inname van meer dan 15mg methotrexaat per week. Lees voor gebruik de bijsluiter. Zinc CHNL/CHXCDRN/0001/18 KOAG/KAG: 309-0118-0026.

Lees meer:

 

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien