Ontdek Drenthe! Boek nu met 40% korting>

Zoek binnen:

Zó veel zou je moeten bewegen volgens de nieuwe richtlijnen

Wij Nederlanders zitten veel te veel. Dat is in een notendop de conclusie uit nieuw onderzoek van de Gezondheidsraad.

Voorheen was de richtlijn nog om een half uur per dag te bewegen. Maar de Gezondheidsraad vond deze verouderd en hoogdrempelig. En daarom past ze het advies aan.

Advertentie

In bovenstaande video tipt personal trainer sportoefeningen die je vanuit je kantoorstoel kunt doen.

Sitting 9 to 5
Dagelijks ruim 8 uur lang op een stoel achter een bureau zitten, kan een crime zijn voor je lichaam, waarschuwt de raad. Op de Libelle-redactie zijn we hier met ons veelal zittende beroep goed van bewust en proberen we regelmatig naar de koffieautomaat of een rondje in de pauze te lopen, maar dat lukt ook niet altijd. En dus spitsen we onze oren weer. Want door te veel te zitten, verhoog je het risico op hart- en vaatziekten.

Hersenbloeding
Als je beweegt, al is het maar dat loopje voor een kop koffie, stimuleer je je bloedsomloop en je hart, en blijven je organen gezonder. Doe je dit niet of heel weinig? Dan krijgt je lichaam niet genoeg voedingsstoffen en zuurstof binnen en blijf je letterlijk zitten met een overschot aan afvalstoffen. Ook loop je meer risico op een hoge bloeddruk, hersenbloeding en diabetes type 2.

150 minuten bewegen
Oké, kommer en kwel dus als je teveel op je billen rust. Hoeveel moet je dan bewegen? De oude richtlijn was dus nog om minimaal een half uur per dag intensief te bewegen. Maar volgens de nieuwe richtlijn volstaat het als volwassenen als je 150 minuten verspreid over 1 week je lichaam inspant. Hierbij telt simpelweg tuinieren ook al mee. Ook drukt de Gezondheidsraad je nu op het hart om minimaal 2 keer per week spier- en botversterkende oefeningen te doen.

Kom je niet zo aan sporten toe? Lóóp in ieder geval, adviseert cardioloog Menno Baars aan RTL Nieuws. “Door de spieren in de benen aan te spannen, wordt het bloed in de aders omhoog geduwd en stroomt het makkelijker terug naar hart. Daarmee helpen actieve beenspieren de werking van het hart.”

Vooral kinderen aan de bak
De nieuwe richtlijn is voor kinderen en ouderen overigens net iets anders. Zo moet je als je de 60 nadert volgens de Gezondheidsraad ook balansoefeningen doen. Kinderen moeten nog veel meer bewegen: minimaal 1 uur per dag. En die oefeningen om spieren en botten te versterken, moeten zij 3 keer per week doen.

Iedere dag (gratis!) de best gelezen berichten van Libelle in je mailbox? Meld je aan voor de Daily Update!

Bron: RTL Nieuws. Beeld: iStock

Leona Philippo spreekt voor één keer over haar geaardheid: “Als bij donderslag wist ik: het komt door háár” 

Leona

LHBTI... Dit zijn geen letters, maar dit gaat over mensen. En over houden van wie we willen. Daarom vertelt de biseksuele Leona Philippo haar verhaal. “Hoe meer openheid ik geef, hoe dichter bij we bij acceptatie komen.”

Leona Philippo (41) is singer-songwriter, actrice en motivational speaker. Met haar ex-vrouw kreeg ze Manuel (9). Zoon Tymon (2) kreeg ze alleen. Voor één keer spreekt ze publiekelijk over haar geaardheid.

“Ik ben helemaal niet bezig met mijn geaardheid, nooit geweest ook. Als er in interviews naar wordt gevraagd, ga ik er zelfs liever n

Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien