We Will Rock You de musical: nu tot 50% korting!

Zoek binnen:

Het eten van dít ingrediënt werkt tegen opvliegers

Een heftige hitte-aanval, hartkloppingen en transpireren van hier tot Tokio: een opvlieger is zeker geen pretje.

En helaas hoort het er allemaal bij tijdens de weg naar de laatste menstruatie. Maar wist je dat het eten van sojaproducten die o-zo vervelende opvliegers kan verminderen? Dagblad Trouw schrijft dat in het sojaliefhebbende land Japan het woord ‘opvlieger’ in het Japans niet eens bestáát. De vrouwen hebben daar namelijk geen opvliegers. Jaloersmakend, niet?

Advertentie

We vroegen Libelle’s voedingsdeskundige Wendy Walrabenstein meer over dit mogelijke ‘wonder’-ingrediënt.

Onderzoek
Wendy Walrabenstein, diëtist en voedingsdeskundige, legt uit: “In 2016 legden een aantal onderzoekers diverse studies naar voeding, supplementen en overgangsklachten naast elkaar en schreef er een zogenaamd overzichtsartikel over dat gepubliceerd werd in de JAMA, een gerenommeerd wetenschappelijk tijdschrift. De onderzoekers concludeerden dat supplementen met soja-isoflavonen leidde tot minder overgangsklachten bij vrouwen.

Opvliegers overdag zouden minder vaak voor komen en ook zouden vrouwen iets minder last hebben van een droge vagina. De opvliegers ’s nachts leken echter niet minder te worden”, aldus Wendy.

Borstkanker
“Soja bevat inderdaad zogenaamde fyto-oestrogenen (die in soja worden isoflavonen genoemd), dit zijn stoffen die lijken op vrouwelijke hormonen”, gaat Walrabenstein verder. “Het langdurig regelmatig eten van gezonde sojaproducten wordt wel gerelateerd aan een lager risico op borstkanker.” De Japanse vrouwen krijgen elke dag maar liefst 47 milligram isoflavonen binnen, vooral via tofu, dus dat wordt nog wel even dooreten.

Supplementen
Supplementen zouden hier een oplossing voor kunnen zijn, “maar ik ben wel wat terughoudend in het adviseren van supplementen. We weten namelijk niet wat deze supplementen op de lange termijn aanrichten”, aldus Walrabenstein.

Soja-yoghurt
Supplementen worden minder goed gecontroleerd dan medicijnen en kunnen stoffen bevatten die minder goed zijn voor onze gezondheid. “Ik zou daarom liever een extra bakje ongezoete soja-yoghurt met wat vers fruit of een roerbakgerecht met groenten en tempeh (gefermenteerde soja) eten. Lekker en gezond.” Dat wordt inslaan: minder opvliegers overdag én een verminderde kans op borstkanker.

groente Wendy Walrabenstein is diëtist/voedingsdeskundige en auteur van Food Body Mind. Dit boek helpt jou een eigen plan te maken voor een gezond & lekker leven. Wil jij fysiek én mentaal gezond zijn en blijven? Bestel dan hier het boek. Lees ook haar blog

Libelle specials
Libelle specials
4,50
Bestel

Iedere dag (gratis!) de best gelezen berichten van Libelle in je mailbox? Meld je aan voor de Daily Update!

Bron: Trouw.nl, Walrabenstein. Beeld: iStock.

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien