Libelle Zoomeravond in Blijdorp: nu maar € 10,- p.p.

Zoek binnen:

Kramp in je voeten tijdens het sporten? Dit gaat je helpen

Mensen denken vaak dat het een smoesje is, maar jij weet dat het écht zo is: soms kun je het sporten gewoon niet meer volhouden vanwege de kramp in je voeten.

Tijd om dat aan te pakken, dus. Maar waar komt die kramp eigenlijk vandaan? Experts vertellen.

Advertentie

Je rekt niet van tevoren
Rekken en strekken is niet alleen voor na het sporten, maar ook goed om voor het sporten te doen. Je voorkomt hier een hoop blessures mee en óók eventuele kramp in je voeten. “Stretch-oefeningen zijn enorm belangrijk om te herstellen. Probeer daarom ook je voeten regelmatig uit te rekken en te masseren”, aldus chirurg Dana Canuso. “Een goed moment daarvoor is bijvoorbeeld dagelijks als je ’s avonds in bed ligt. En zit je de hele dag op een stoel tijdens je werk, dan kan je met een tennisbal proberen om regelmatig je voeten wat te stretchen.”

Je hebt last van overpronatie
Oftewel: platte voeten. Je voetbogen zijn meer afgevlakt en daardoor loop je meer kans op blessures en dus ook krampen. Het is op dit moment belangrijk om advies te krijgen bij een hardloopspeciaalzaak. Je kunt dan bijvoorbeeld een antipronatieschoen aanschaffen.

Je drinkt te weinig
Of je komt belangrijke stoffen als natrium, kalium en magnesium tekort. Een tekort hieraan kan trouwens ook voor krampen in je armen of vingers zorgen. Sportinstructrice Meredith Fritz legt uit: “Om zoveel mogelijk krampen te vermijden, moet je je vochtbalans op peil houden. Je spieren trekken samen tijdens en het sporten en daarbij heb je water nodig. Krijgt het dan niet, dan is kramp vaak het vervolg.”

Versleten schoenen
Er wordt vaak op gehamerd hoe belangrijk ondersteunende schoenen zijn. Daar hoef je niet altijd de hoofdprijs voor te betalen, maar zorg ervoor dat je niet op versleten schoenen sport. “Meestal wordt de boog van de voet daarbij onvoldoende ondersteund en worden de kleine spieren en de ligamenten overbelast”, vertelt Dana. “Dat zorgt voor vermoeidheid en vervolgens krampen in de voet. Zorg er dus voor dat je schoenen de boog van je voeten voldoende ondersteunt en train nóóit op blote voeten.”

Zo maak je zelf supersnel een sportband voor je smartphone:

De mooiste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Well+Good. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien