Hoe sterk is jullie relatie? Doe hier de test>

Zoek binnen:

Ik at een week lang magnetronmaaltijden én een week lang homemade eten en dit is het verschil

Wanneer je lange dagen maakt op je werk, dan lijkt een magnetronmaaltijd af en toe de perfecte uitkomst. Libelle’s Coks vroeg zich af hoe het zou zijn als ze een week lang magnetronmaaltijden zou eten en dan daarna weer een week zou gaan koken. Merkte ze verschil?

Ik moet bekennen dat ik behoor tot het kamp dat graag zelf grote hoeveelheden kookt en dan per portie invriest. Dat doe ik praktisch altijd en daarom was ik ook zo benieuwd of ik verschil zou merken met mijn eigen eten tegenover de kant-en-klaarmaaltijden van de supermarkt. Ik nam de proef op de som en keek vooraf wat het Voedingscentrum adviseert over het gebruik van magnetronmaaltijden. Hun website zegt het volgende.

Advertentie

Over het algemeen bevatten kant-en-klaarmaaltijden:

  • Weinig groente
  • Weinig vezels
  • Veel verzadigd vet
  • Veel zout

Vervolgens at ik:
7 dagen lang achtereenvolgend 4 verschillende stoommaaltijden met kip, 2 curry’s met kip en een gyros, allen gekocht bij de supermarkt en bereid in de magnetron. Daarna at ik 7 dagen homemade: eenmaal boerenkoolstamppot, 2 keer courgettesoep met brood, 2 keer een vegetarische linzenstoofpot, eenmaal gegrilde zalm met groente en friet van zoete aardappel en een ouderwetse gehaktbal met aardappels en sperziebonen.

Meer vlees, minder groente
Het was best lastig magnetronmaaltijden te vinden zonder vlees. Ik at in die week in totaal 6 dagen kip en 1 dag varkensvlees. In de supermarkt zijn amper vegetarische maaltijden te vinden, terwijl ik normaal meerdere dagen vlees achterwege laat. Daarnaast bevatten sommige pakketten weinig tot soms zelfs géén groente. De curry’s die ik at bestonden alleen uit kip, saus en veel witte rijst.

Altijd honger
Normaliter stop ik na 20:00 uur ’s avonds met eten. Ik betrapte mezelf erop dat ik na het eten van een magnetronmaaltijd de behoefte had om te snaaien en dit de eerste 2 dagen ook toeliet. De maaltijden verzadigden amper door de portiegrootte en het gebrek aan groente en ik wilde daardoor continu méér. Hier had ik bij mijn homemade maaltijden geen last van.

Vitaminegebrek
Hoe merkte ik dat? Ik kreeg last van licht ingescheurde mondhoeken na ongeveer 5 magnetronmaaltijden. Dat betekent een tekort aan vitamine B of C (en ja, na het raadplegen van een diëtiste bleek dit inderdaad al zo vlot te kunnen). Vanaf dag 4 begon ik met het eten van groente gedurende de dag om het tekort bij te benen en ik merkte ook echt dat ik groentecravings kreeg. Als lunch at ik bakken salade en tussendoor gingen er hele paprika’s, rauwe bloemkolen en wortels doorheen. Ik snap hoe belachelijk dit klinkt, ik schrok er zelf ook van. Veggie attack in de kant-en-klaarweek!

Duur
Ondanks het feit dat sommige maaltijden in de aanbieding waren, was ik aan het eind van de week behoorlijk veel geld kwijt aan mijn eten. Vooral stoommaaltijden kostten per stuk ongeveer tussen de € 5,- en de € 6,- Voor een eenpersoonsmaaltijd vind ik dat veel geld. Normaal maak ik bijvoorbeeld een pan homemade courgettesoep  of een groentestoofpot waar ik 2 dagen mee doe, voor ongeveer de helft van de prijs.

Tijdwinst en gemak
Ja hoor, ook iets positiefs! Qua tijd wint de magnetronmaaltijd het uiteraard van het zelfgemaakte prakje. Ik vond het heerlijk dat ik thuis alleen maar wat gaatjes in het folie hoefde te prikken en mijn eten zó de magnetron in kon schuiven. Makkelijk! Ik kon alle magnetronmaaltijden qua houdbaarheidsdatum in één keer aanschaffen bij de supermarkt, wat ook een heleboel tijd scheelde.

Smaak en bewustwording
Bij de 3e magnetronmaaltijd betrapte ik mezelf erop dat ik geen idee had wat ik aan het eten was: ik had gewoon een pakket uit de koelkast getrokken en in de magnetron geschoven zonder te kijken, maar echt proeven wat ik nou op mijn bord had, kon ik ook niet echt. Het bleek kip korma te zijn. Mijn houding tegenover eten werd daarmee een beetje onverschillig, terwijl ik bij zelfgemaakt eten ieder ingrediënt voel, proef, hak, was en bak.

Conclusie
Het grote, hele grote voordeel van de kant-en-klaarmaaltijd is het gemak en de tijdwinst, zowel in de supermarkt als in de keuken. Af en toe een magnetronmaaltijd eten zal ik dan in hele stressvolle periodes blijven doen, maar dan wel aangevuld met een flinke portie groente of salade voor de vezels en vitaminen. Het homemade eten wint het met grote voorsprong: zelf de regie hebben over je voeding is stiekem toch wel heel erg fijn.

De leukste artikelen van Libelle ontvangen in je mailbox? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Beeld: iStock

Zó hou je je brein fit naar mate je ouder wordt: “Nieuwe dingen proberen is een must voor het oudere brein”

brein

Dat je hersenen net als de rest van het lichaam ouder worden, is niet per se slecht nieuws, in sommige opzichten werkt het oudere brein zelfs beter dan dat van een dertiger. Wel is het van belang om de hersenen fit en lenig te houden: “Kantklossen, sambadansen, sudoku’s: nieuwe dingen proberen is een must!”

Eh, hoe heette die acteur ook alweer? En wat was de titel van dat mooie boek dat ik laatst las? Het zal veel 50-plussers bekend voorkomen. Als de jaren gaan tellen laat het geheugen ons nu eenmaal wat vaker in de stee

Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien