Ontdek Drenthe! Boek nu met 40% korting>

Zoek binnen:

10 manieren om je immuunsysteem een boost te geven

In tijden van het coronavirus is het natuurlijk extra belangrijk om een goed immuunsysteem te hebben. We worden er constant op attent gemaakt dat we beter geen handen kunnen schudden maar ze wel grondig moeten wassen, niet te veel aan ons gezicht moeten zitten en in de elleboog moeten niezen.

Maar écht voorkomen dat je in aanraking komt met bacteriën en ziektekiemen, kun je niet. Daarom is het veel belangrijker dat je natuurlijke afweersysteem sterk genoeg is om niet ziek te worden. Een sterk afweersysteem biedt namelijk betere bescherming tegen virussen. Gelukkig kun je daar zelf wat aan doen. Dit zijn tien manieren om je immuunsysteem een boost te geven:

Advertentie

1. Verhoog je vitamine-inname

Ook als je al heel gevarieerd en gezond eet, mag je in de koude maanden je vitamine-inname verhogen. In deze maanden is ons immuunsysteem namelijk sowieso minder sterk dan normaal. Hierdoor ben je vatbaarder voor infecties. Voeg daarom supplementen toe aan je voeding.

2. Vitamine C

Immunoloog Dr. Jenna Macciochi vertelt: “Als de infectie toeslaat, stijgt in ons lichaam de behoefte aan vitamine C. Onderzoek toont aan dat een hoge dosis vitamine C bijslikken kan zorgen voor een sneller herstel.”

3. Vitamine D

Ons afweersysteem wordt gereguleerd door vitamine D. Wanneer je daar een tekort van hebt, kan je afweersysteem niet volledig zijn werk doen en kan een binnendringend virus schade veroorzaken. Heb je een kwartiertje vrij en schijnt de zon? Ga even lekker naar buiten, vooral midden op de dag. In de koude maanden krijgen we onvoldoende zonlicht op onze huid. Hierdoor kan ons lichaam zelf niet genoeg vitamine D produceren. Daarom is het slim om ook vitamine D bij te slikken.

4. Zink

Het lijkt erop dat zink de antivirale weerstand stimuleert, maar of dit ook voor het coronavirus geldt, is niet zeker. Maar baat het niet, dan schaadt het niet. Zink is sowieso belangrijk voor je weerstand en ondersteunt meer dan 300 enzymreacties die betrokken zijn bij ons immuunsysteem. Volgens recent onderzoek kan kortdurend gebruik van hoog gedoseerde zink de immuunafweer helpen sneller een infectie te bestrijden.

5. Geen stress

Stress is een van de belangrijkste oorzaken van een onevenwichtig immuunsysteem en vatbaarheid voor infecties”, zegt Dr. Macciochi. “Het is belangrijk om zo veel mogelijk stress te verminderen door middel van ademhalingstechnieken of gewoon even de tijd voor jezelf te nemen.”

6. Voedzaam eten

Ten eerste is het een slim idee om je inname van groenten en fruit te verhogen, als je je immuunsysteem een boost wilt geven. Ze bevatten essentiële immuunversterkende ingrediënten om ziekten en vermoeidheid te bestrijden. Daarnaast is plantaardig voedsel heel gezond, aangezien het caloriearm is maar vaak wel veel vezels en mineralen bevat. Sowieso is vezelrijk voedsel heel goed voor je darmflora. Plantaardige vezels vormen in je darmen korte-ketenvetzuren, wat prima brandstof is voor de immuuncellen in de darmwand. Daarnaast prikkelen ze het afweersysteem in je darmen, waardoor je lichaam snel en alert reageert op eventuele infecties. Blijf in ieder geval uit de buurt van bewerkt voedsel en comfort food.

7. Veel slaap

De cellen die in ons lichaam het gevecht aan gaan met ziektekiemen, hebben veel baat bij een goede nachtrust. Dr. Macciochi zegt dat er maar een slechte nachtrust voor nodig is om deze cellen met 70 procent te doen dalen. Houd je dus aan de aanbevolen hoeveelheid slaap van acht uur per nacht. Ga op tijd naar bed, het liefst ruim voor twaalven. En het liefst dus elke dag. 

8. Draag een sjaal

Een sjaal dient als prima gezichtsbescherming. “Het dragen van een sjaal helpt een beetje om het inademen van besmettelijke ziektekiemen te voorkomen”, aldus Dr. Andrew Thornber, een geregistreerde huisarts. 

9. Drink niet te veel alcohol

Overmatig drinken is natuurlijk sowieso niet gezond. Dr. Thornber waarschuwt dat “hoe meer je drinkt, hoe zwakker je immuunsysteem wordt en dat is wanneer virale infecties waarschijnlijk toeslaan. Je alcoholinname verminderen is daarom een goed idee om in topvorm te blijven.”

10. Buiten sporten

Wanneer je regelmatig beweegt, wordt de veroudering van je immuunsysteem vertraagd. Bovendien bevordert bewegen de rijping van nieuwe immuuncellen. Beiden versterken je afweersysteem. Het beste is dan ook om drie keer per week een uurtje te sporten. Vooral sporten in de buitenlucht is supergoed voor je immuunsysteem. Niet alleen omdat sporten gezond is en je lichaam sterk houdt, maar ook omdat je zo veel zuurstof binnenkrijgt. Ga lekker de natuur in!

Is de desinfecterende handgel uitverkocht? Zó maak je het zelfl: 

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Red, Volkskrant. Beeld: iStock

Lees meer

Overwin je grote en kleine angsten met de fear setting methode

fear setting methode

Bij belangrijke beslissingen spelen vaak allerlei doemscenario’s door ons hoofd, en dat kan verlammend werken. Want wat als…? Met de fear setting methode durven we, weloverwogen, wél tot actie over te gaan.

Ontslag nemen en voor jezelf beginnen, speechen op een bruiloft, alleen op vakantie gaan, je leidinggevende de waarheid zeggen, autorijden, een echtscheiding aanvragen, solliciteren op een hogere functie, koken voor een grote groep: bijna allemaal hebben we wel een droom, doel of verlangen. Iets wat we graag willen of waarvan we vinden dat we het
Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien