Exclusieve artikelen en onbeperkt puzzelen voor € 2,99 per maand

Zoek binnen:

11 manieren om vanavond nóg beter te slapen

Ben je iedere avond helemaal kapot, maar kun je maar niet in slaap vallen? Je bent niet de enige.

Gelukkig schijn je met deze trucjes een stuk makkelijk te kunnen slapen.

Advertentie

1 op de 3
Volgens de Amerikaanse gezondheidsorganisatie Centers for Disease Control and Prevention krijgt 1 op de 3 volwassenen niet genoeg slaap. Zorgwekkend, want slecht slapen is niet goed voor je gezondheid. Daarom hebben we 11 door de wetenschap gesteunde manieren voor je op een rijtje gezet om vannacht al beter te slapen:

1. Maak een routine
Elke avond rond dezelfde tijd naar bed gaan is niet alleen een goed idee voor kinderen. Als je ooit de gevolgen van een jetlag hebt ondervonden, weet je hoe je met een paar uur verschil je hersenen en lichaam kunt verwarren.

“Als je de ene keer al om 22.00 uur in bed ligt, terwijl het de avond erna pas 2 uur ’s nachts is, weet je lichaam niet wanneer het moet slapen”, legt dr. Ilene Rosen van de University of Pennsylvania uit. “Je lichaam gaat dan vanzelf in een lichtere fase van de slaap.” Hierdoor krijg je uiteindelijk te weinig slaap.

2. Sla de slaapmuts over
“Wat we in de literatuur zien, is dat mensen vaak alcohol drinken voor het slapen gaan”, zegt dr. Rebecca Robbins van de universiteit van New York. Helaas doet een nachtelijk glas wijn (of twee) om te ontspannen niets goed voor je slaap.

De nieuwste voedingsrichtlijnen adviseren niet voor niets om niet meer dan zeven drankjes per week te gebruiken. Alcohol kan ’s nachts namleijk een slaapverstoring veroorzaken. “Het kan je helpen om in slaap te vallen, maar het verpest de kwaliteit van je slaap”, legt Robbins uit. Probeer in plaats daarvan een cafeïnevrije thee te drinken om je te helpen ontspannen.

3. Verlaag de thermostaat
Denk aan een grot wanneer je je slaapkamer klaarmaakt om te gaan slapen. Robbins: “Je wil dat het erg donker, koel en stil is.” Verlaging van de temperatuur stuurt een speciaal fysiologisch signaal naar je hersenen dat het tijd is om naar bed te gaan omdat je lichaamstemperatuur ook daalt wanneer je slaapt.

4. Vermijd beeldschermen
’s Avonds netflixen of nog even je werkmail doornemen werkt de natuurlijke slaperigheid van je lichaam door het blauw licht enorm tegen. “Als je op een heldere, zonnige dag naar buiten loopt, ben je ook meteen wakker”, legt Robbins uit. “Blauw licht is een van de oorzaken van ons circadiane ritme, onze biologische klok om wakker te worden.”

5. Niet snoozen
Het is verleidelijk om die knop aan te raken en ’s ochtends een extra 10 minuten te slapen, maar het is echt niet de moeite waard. “De slaap die je krijgt na het aanraken van de snoozeknop is van zeer, zeer slechte kwaliteit,” zegt Robbins.

6. Dutjes werken niet
Veel mensen denken dat het nemen van een korte siësta hen zal helpen om hun slaaptekort van die nacht in te halen, maar de meeste experts die ondervraagd werden in het document Sleep Health beoordeelden deze strategie als een verkeerde manier.

Als het je erg veel tijd kost om ’s nachts in slaap te vallen, zou je overdag moeten stoppen met het nemen van dutjes, adviseert Rosen. Dutjes verminderen de homeostatische slaapdrive, ofwel de kracht waardoor je je ’s nachts moe voelt.

7. Probeer een witte ruis machine
Dit klinkt misschien een beetje gek, maar kan je wel degelijk helpen beter te slapen. “Als je een geluid kiest om je in bed af te leiden, zou ik gaan voor de witte ruismachine of ontspanningsmuziek.” De rustgevende geluiden, gebrek aan songteksten en consistent volume maken het makkelijker om in slaap te vallen.

8. Maak je kamer schoon
Door je beddengoed te wassen, kun je minder last krijgen van allergenen zoals huisstofmijt en huidschilfers van huisdieren. Wanneer je een allergie hebt, blijf je maar niezen en heb je moeite met ademhalen wat slechte slaap kan veroorzaken.

9. Geef huisdieren hun eigen bed
Hartstikke leuk en gezellig dat je kat bij jou in bed slaapt, maar toch kun je beter voor een eigen bed voor je huisdieren zorgen. Niet alleen laten onze dierenvrienden allergenen achter, maar het friemelen en geluid kunnen je slaap verstoren, vooral tijdens een lichtere stadia van slaap. “Nummer 1 afleidingen in bed zijn vaak huisdieren,” zegt dr. Rosen.

10. Eet geen zwaar avondmaal
Omdat een vetrijke maaltijd zoveel langer nodig heeft om te verteren en te absorberen dan een lichtere maaltijd, kan het je wakker houden. Je stofwisseling sukkelt niet alleen, maar liggen kan ook bijdragen aan zure terugvloeiing.

11. Eet meer kersen en kiwi
Als de honger je wakker houdt, eet dan een kiwi of wat kersen. “Deze twee fruitsoorten kunnen helpen de melatonineproductie te stimuleren, waardoor je sneller in slaap kunt vallen”, zegt dr. Jaclyn London van The Good Housekeeping Institute.

Succes vanavond en droom zacht!

Wanneer je veel stress hebt, slaap je automatisch ook slechter. Het is dan ook belangrijk om op z’n tijd even lekker een dagje te ontspannen. Koop via Libelle een dagentree voor wellnessresort de Veluwse bron en kom tot rust:

Dagentree welnessresort de Veluwse bron
Dagentree welnessresort de Veluwse bron
€15,-
Bekijk

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Good Housekeeping. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien