the Addams Family: nu tot 50% korting

Zoek binnen:

5 soorten meditatie waarvoor je niet stil hoeft te zitten

Ondanks wat vaak wordt gedacht, betekent mediteren niet dat je in een kleermakerszit stil moet zitten. Sterker nog: bewegen en mediteren gaan prima samen.

De voordelen van meditatie zijn eindeloos: het kan ziekten voorkomen en ontstekingen verkleinen, helpen tegen depressie en je in het algeheel een stuk opgewekter maken. Er wordt zelfs gedacht dat het je brein jong houdt. Iedereen kan profiteren van de voordelen van meditatie: of je dat nou doet op een yogamat of met je wandelschoenen aan.

Advertentie

  1. Qigong
    Qigong stamt uit de oude Chinese leer en is een manier van bewegen waarbij je opzichzelfstaande oefeningen uitvoert volgens een voorgeschreven patroon. De bewegingen zijn vloeiend en ritmisch en hebben als doel je brein te kalmeren zodat je rustig gaat ademhalen. Het verlicht pijn, helpt tegen angst en vergroot je stabiliteit. Ondertussen pak je ook nog eens alle voordelen van meditatie mee.
  2. Yoga
    Er zijn genoeg redenen om yoga te doen: je bent even bewust bezig met je lijf en de oefeningen maken je flexibel. Wanneer je de zonnegroet doet, is je geest helder en gefocust. Dit type concentratie is ook een van de doelen van meditatie. Je slaat dus 2 vliegen in 1 klap.
  3. Lopend mediteren
    Trek die wandelschoenen aan: je hoofd leegmaken tijdens een wandeling lukt iedereen. Het belangrijkste is dat je tijdens de wandeling in het moment leeft. Laat de stress van alledag niet met je gedachten aan de loop gaan. Bovendien is wandelen ook een prima manier om fit te blijven.
  4. Tai chi
    Tai chi is eigenlijk een vechtsport, maar heeft veel weg van Qigong. De rustige, ritmische bewegingen zorgen voor spirituele balans en een heldere geest. Hoewel de bewegingen langzaam lijken, zijn ze als je ze snel uitvoert een manier om de strijd aan te gaan. De meeste mensen beschouwen tai chi echter als een kalmerend ritueel. Bovendien is het een goede manier om je gedachten op een rijtje te zetten.
  5. De natuur in
    De frisse boslucht inademen is ontzettend goed voor je gesteldheid – en ook een geweldige vorm van meditatie. Stevig wandelen met ontspanning als doel is een goede meditatieoefening. In de natuur zijn geeft je hersenen en je humeur een oppepper.

Bron: Huffington Post. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien