Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Zoek binnen:

De meest voorkomende klachten bij thuiswerken én wat je eraan kunt doen

Na de persconferentie van Rutte zijn we weer massaal aan het thuiswerken. Maar een thuiswerkplek is toch net even anders dan op kantoor: niet altijd even goed voor onze spieren en mentale gezondheid. Maar wat zijn nou de meest voorkomende fouten en vooral belangrijk: hoe kun je ze oplossen?

Advertentie

Minder beweging

Wanneer we thuis aan het werk zijn zitten we veel meer dan op kantoor. Normaal gesproken lopen we nog eens naar de wc, het koffieapparaat of staan we op om met onze collega’s te gaan kletsen. Thuis doen we dit veel minder en dat merken we. Het is namelijk niet erg bevorderlijk voor de onderste delen van onze wervelkolom. De oplossing? Meer gaan staan en lopen tussen het werken door. Ook al ben je dus niet met je collega’s, maak wel koffie of thee voor jezelf en ga in je pauze een rondje wandelen. Zo houd je de spieren lekker soepel.

Laptop

We zitten soms urenlang achter onze laptop. Iets wat we aan het einde van de dag vaak beginnen te voelen in onze nek en schouders. Wanneer de computer voor je op tafel staat kijk je automatisch meer naar beneden, wat niet erg goed is voor je spieren. Daarom is het erg belangrijk om de laptop op ooghoogte te zetten wanneer je thuiswerkt. Zo voorkom je pijnlijke klachten door een verkeerde houding. Pak dus een stapel boeken uit de kast en leg ze onder je laptop: een hele simpele oplossing. Beweeg tijdens het werken ook af en toe je hoofd en armen in rondjes. Zo maak je de spieren even lekker los.

Typen

We hadden het natuurlijk al over je houding tijdens het werken achter de laptop, maar de kans is groot dat je ook veel aan het typen bent vanuit huis. Dat kan zorgen voor pijn in je polsen en in je vingers. Natuurlijk hebben we dat ook als op het kantoor werken. Maar we gaan thuis gemiddeld langer door met werken, waardoor we onze vingers dus langer en intensiever gebruiken. Een handige tip om pijn aan je vingers en polsen te voorkomen is ze laten bewegen met een rubberen bandje. Wanneer je even niet typt, maar met andere werkzaamheden bezig bent, maak je de spieren los met deze rekbare bandjes. Heel gemakkelijk én het bespaart je veel spierpijn.

Mentale klachten

Maar naast fysieke klachten, hebben we bij het thuiswerken soms ook last van mentale klachten. Zo heb je veel minder sociale contacten met je collega’s. Dit komt doordat sommige mensen andere contacten nodig hebben om gezond te blijven. Daarnaast kunnen mensen heel slecht grenzen zien tussen werk en privé wanneer ze thuiswerken. Ze kunnen soms de balans niet goed vinden en dat kan ervoor zorgen dat je overspannen raakt of zelfs helemaal uitvalt. Zorg er dus vooral voor dat je online nog steeds vaak contact zoekt met je collega’s en werk met duidelijke tijden.

Moet je thuiswerken met kinderen? Bekijk dan deze tips om te weten hoe je daar het beste mee om kunt gaan:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Well and good. AD. Beeld: iStock

Lees meer

Roos Schlikker: “Ik gluur naar m’n zoon, naast me in de auto, en ik zie jou, mam”

Roos Schlikker

Roos Schlikker (45) heeft twee zoons, een man, een vader op leeftijd en veel vriendinnen. O ja… en zichzelf om voor te zorgen.

Lieve mama,

Ik moet je iets vertellen: Miró heeft nieuwe schoenen. ‘Vette patta’s’ noemt hij ze. Ze waren hartstikke duur en ik wilde ze niet kopen, want het jong voetbalt voortdurend in de bagger, maar hij wilde ze zo graag. Dus spaarde hij ervoor en vroeg hij voor zijn verjaardag alleen schoengeld. Vanochtend ging de bel. Springend als een kangoeroe nam hij de doos van de bezorger aan en daar lagen ze: peperdure Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien