We Will Rock You de musical: nu tot 50% korting!

Zoek binnen:

Libelle Legt Uit: zijn melkvervangers gezonder dan gewone melk?

Vroeger leerden we altijd dat melk hartstikke goed was, maar nu beweren experts het tegendeel. We verruilen het glas verse koemelk daardoor steeds vaker door amandel-, rijst- of sojamelk.

Maar is dit ook echt gezonder?

Advertentie

Calcium
Volgens voedingswetenschapper Hella van Laer hebben mensen en vooral ook opgroeiende kinderen calcium nodig. Dit komt omdat calcium de botten versterkt en goed is voor je gebit. “Dit mineraal vind je onder andere in koemelk en andere zuivelproducten terug”, legt Van Laer uit aan HLN.be. “Maar of koemelk het beste voedingsmiddel is om ons lichaam ervan te voorzien, daar zijn experts het eigenlijk niet over eens.”

Andere producten
Zo zitten er meerdere nadelen aan melk, zoals het hoge aantal calorieën, het hoge percentage verzadigde vetten en ook zou het drinken ervan je niet beschermen tegen osteoporose, ofwel zwakke botten. Bovendien zit er in melk helemaal niet zoveel calcium als wij denken. Kinderen kunnen daarom beter peulvruchten, groene groenten, sesamzaadjes, tofu of (amandel)noten eten. Daar zit ook voldoende calcium in.

Dierlijke producten
Een andere reden waarom koemelk in eerste instantie zo werd aangeprezen, was de vitamine B12 die in melk zit. Je lichaam heeft vitamine B12 nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en een goede werking van het zenuwstelsel. Officieel zit B12 alleen in dierlijke producten, zoals vlees of eieren. Maar het wordt ook aan andere producten toegevoegd, waaronder melk. Je hebt dus niet per se melk nodig, als je regelmatig kip of een eitje eet.

Plantaardig
Maar bevatten melkvervangers dezelfde voedingsstoffen? Of is het misschien zelfs gezonder? Nee, de voedingswaarde van plantaardige zuivelvervangers op basis van soja, haver, amandel, rijst, hazelnoot of kokos is doorgaans minder dan die van melk. Een voorbeeld: in 1 liter sojamelk zitten slechts 120 gram sojabonen. Daarnaast bevatten al deze melkvervangers weinig calcium en B-vitaminen. Soms worden die wel aan het drankje toegevoegd.

Ingrediëntenlijstje
Kortom: plantaardige melkvervangers zijn een uitkomst voor mensen die koemelk niet goed verdragen of liever geen dierlijke producten consumeren. Maar check wel altijd op het etiket of het voldoet aan alle voedingsstoffen. Bovendien kun je alle benodigde voedingsstoffen ook binnenkrijgen door middel van andere producten, zoals peulvruchten, noten of iets dergelijks. Sojamelk komt overigens meestal het beste uit de bus als het gezonde alternatief. Maar kies altijd voor een variant waar calcium en vitamine B12 aan zijn toegevoegd en niet te veel toegevoegde suikers.

Libelle’s Laurence at een maand lang veganistisch en dít is wat er gebeurde:

De laatste nieuwtjes, tips en trends in je mailbox? Meld je aan voor de gezelligste nieuwsbrief van Nederland! 

Bron: HLN.be. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien