Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Zoek binnen:

13 natuurlijke manieren om je bloeddruk te verlagen

Wanneer je last hebt van een hoge bloeddruk, krijg je vaak medicijnen voorgeschreven. Toch kun je beter zelf aan de slag en je bloeddruk op een natuurlijke manier verlagen. We geven je een paar tips.

Als je je bloeddruk niet onder controle krijgt, verhoogt dit het risico op hartaandoening of beroertes. Er zijn genoeg bloeddrukverlagende medicijnen op de markt, maar het is natuurlijk veel beter en gezonder om je bloeddruk op een natuurlijke manier te verlagen. Dat doe je zo:

Advertentie

1. Lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging is een van de beste dingen die je kunt doen om je bloeddruk te verlagen. Door regelmatig te bewegen maak je je hart sterker en wordt je bloed beter rondgepompt. Hierdoor wordt de druk in je bloedvaten verlaagd en daalt dus je bloeddruk.

150 minuten matige lichaamsbeweging (zoals wandelen) of 75 minuten krachtige lichaamsbeweging (zoals hardlopen) per week is al voldoende om de gezondheid van je hart te verbeteren.

2. Minder natrium

Veel onderzoeken hebben een hoog zoutinname in verband gebracht met een te hoge bloeddruk en hartaandoeningen. Ongeveer de helft van de mensen met hoge bloeddruk lijkt gevoelig te zijn voor zout. Daarom is het de moeite waard om je natriuminname te verminderen.

Probeer zo min mogelijk bewerkte voedingsmiddelen te eten en ga juist voor verse producten en breng het zelf met kruiden en specerijen op smaak. Als je voor zout kiest, kun je het beste gaan voor een natuurlijke zout zoals Himalaya zout of zeezout. Tafelzout kun je beter laten staan.

3. Minder alcohol

Ook het drinken van alcohol kan de bloeddruk verhogen. Hoe meer je drinkt, hoe groter het risico. Bij overmatig gebruik van alcohol kan een te hoge bloeddruk zelfs een chronisch probleem worden.

4. Meer kalium

Kalium is een belangrijk mineraal, want het helpt je lichaam natrium te verwijderen en verlicht op die manier de druk op je bloedvaten. Om een betere balans van kalium en natrium te krijgen, is het belangrijk om zo min mogelijk bewerkte voedingsmiddelen en juist meer verse producten te eten.

Voedingsmiddelen met een bijzonder hoog kaliumgehalte zijn: bladgroenten, tomaten, (zoete) aardappelen, meloenen, bananen, avocado’s, sinaasappels, abrikozen, zuivelproducten, tonijn, zalm, noten en zaden en bonen.

5. Minder cafeïne

Cafeïne geeft je een boost en dat geldt ook voor je bloeddruk. Er zijn niet echt aanwijzingen dat het regelmatig drinken van koffie een blijvende toename van je bloeddruk kan veroorzaken, maar cafeïne vermijden is altijd beter als je al een hoge bloeddruk hebt.

6. Leer omgaan met stress

Stress is een belangrijke oorzaak van een hoge bloeddruk. Als je chronisch gestrest bent, bevindt je lichaam zich in een constante vecht- of vluchtmodus. Hierdoor gaat je hartslag sneller en vernauwen je bloedvaten. Het verminderen van stress kan de bloeddruk helpen verlagen.

Luister wat vaker naar rustgevende muziek. Kalmerende muziek kan helpen je zenuwstel te ontspannen. Bovendien is het wellicht slim om wat minder te werken, aangezien stressvolle werksituaties vaak de boosdoener zijn van een te hoge bloeddruk. Ga bij jezelf na wat de oorzaak van de stress bij jou is.

7. Eet pure chocolade

In pure chocolade zit veel cacaopoeder en cacao is rijk aan flavonoïden. Dit zijn plantaardige stoffen die je helpen te ontspannen en zorgen dat je bloedvaten verwijden.

8. Afvallen

Bij mensen met overgewicht kan afvallen een groot verschil maken voor de gezondheid van het hart. Het effect is nog groter als gewichtsverlies gepaard gaat met extra lichaamsbeweging. Door af te vallen kunnen je bloedvaten zich beter uitzetten en weer samentrekken, zo wordt het voor je hart makkelijker om bloed rond te pompen.

9. Minder toegevoegde suikers

Er is een groeiend aantal onderzoeken dat verband aantoont tussen toegevoegde suikers en een hoge bloeddruk. Deze suikers worden direct door het lichaam opgenomen en laten de bloedglucose snel stijgen. Dit geldt ook voor geraffineerde koolhydraten, want door het ontbreken van vezels worden deze koolhydraten snel omgezet en door het bloed opgenomen als glucose.

Hoe hoger de bloedglucose, des te meer insuline het lichaam zal moeten aanmaken om het glucose op te kunnen nemen. En deze hoge insulinewaarden zorgen uiteindelijk voor een verhoging van de bloeddruk.

10. Eet bessen

Bessen zitten boordevol natuurlijke plantaardige stoffen die goed zijn voor je hart. Zo kunnen polyfenolen het risico op een beroerte, hartaandoeningen en diabetes verminderen en zorgen ze voor een daling van de bloeddruk.

11. Diep ademhalen

Ademhalingsoefeningen waarbij je diep in- en uitademt kunnen behoorlijk effectief zijn. Door goed op je ademhaling te letten, gaat je hartslag naar beneden en word je kalmer. Dit zorgt uiteindelijk ook voor een lagere bloeddruk, blijkt uit onderzoek.

12. Meer calcium

Mensen met een lage calciuminname hebben vaak een hoge bloeddruk. Je kunt calcium krijgen door donkere bladgroenten en tofu te eten, evenals zuivelproducten. Voor de meeste volwassenen is de calciumaanbeveling 1.000 milligram per dag. Maar naarmate je ouder wordt, des te meer calcium je nodig hebt. Zo geldt voor vrouwen boven de 50 en mannen ouder boven de 70 een aanbeveling van 1.200 milligram per dag.

13. Meer magnesium

Magnesium is een belangrijk mineraal dat de bloedvaten helpt ontspannen. Een magnesiumtekort is vrij zeldzaam, maar dat neemt niet weg dat veel mensen niet genoeg magnesium binnenkrijgen. Je kunt magnesium in je dieet opnemen door extra veel groenten, zuivelproducten, peulvruchten, kip, vlees en volle granen te eten.

Dokter Rutger legt in simpele taal uit wat een hoge bloeddruk nu eigenlijk is:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Medical news today. Beeld: iStock

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

'Slecht slapen zorgt voor 30% meer kans op dementie'

Nieuw onderzoek heeft aangetoond dat op middelbare leeftijd consistent kort slapen leidt tot 30% meer kans om dementie te krijgen. Een verslag van deze Frans-Britse studie verscheen dinsdag in het vakblad Nature Communications.

Nog nooit eerder werd de link tussen dementie en slecht slapen zo duidelijk aangetoond. Vijftig en zestigers die consistent zes uur of korter slapen per nacht, hebben meer kans op de hersenziekte dan mensen van middelbare leeftijd die minstens zeven uur slapen.

Advertentie

Onderzoek naar dementie

Voor deze studie hebben de onderzoekers decennia uitgetrokken. Vanaf 1985 werden zo’n 8000 mensen gevolgd. Er werd gebruik gemaakt van vragenlijsten over het slaappatroon en van horloges die gegevens  van de deelnemers konden opmeten. Van de bijna 8000 deelnemers ontwikkelden 521 mensen dementie, de meesten na hun 70ste.

Korte slapers

Onder de korte slapers van de groep werd de diagnose het meest gesteld. Jurgen Claassen, klinisch geriater en onderzoeker aan het Radboudumc Nijmegen licht toe: “Deze studie brengt onze kennis over dementie en slaap een stap verder. Het is een bevestiging dat slecht slapen een onafhankelijke risicofactor is.”

Geen paniek

Wel wil hij benadrukken dat vijftigers en zestigers die slecht slapen niet gelijk in paniek hoeven te raken. Eén slecht nachtje maakt niet het verschil, en mensen die regelmatig kort slapen hoeven zich ook geen zorgen te maken. In het ontstaan van dementie spelen namelijk meerdere factoren mee.

Advies

Slechts 30% van de gevallen van dementie kan volgens wetenschappers voorkomen worden door leefstijlaanpassingen. Desondanks vindt Claassen het geen slecht idee om op je nachtrust te letten: “Omdat het vele bewezen gezondheidseffecten heeft, bijvoorbeeld op hart- en vaatziekten die ook een risicofactor vormen voor dementie.”

Dit zijn de verschillende soorten dementie en zó voorkom je het

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Trouw. Beeld: iStock.

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

'Slecht slapen zorgt voor 30% meer kans op dementie'

Nieuw onderzoek heeft aangetoond dat op middelbare leeftijd consistent kort slapen leidt tot 30% meer kans om dementie te krijgen. Een verslag van deze Frans-Britse studie verscheen dinsdag in het vakblad Nature Communications.

Nog nooit eerder werd de link tussen dementie en slecht slapen zo duidelijk aangetoond. Vijftig en zestigers die consistent zes uur of korter slapen per nacht, hebben meer kans op de hersenziekte dan mensen van middelbare leeftijd die minstens zeven uur slapen.

Advertentie

Onderzoek naar dementie

Voor deze studie hebben de onderzoekers decennia uitgetrokken. Vanaf 1985 werden zo’n 8000 mensen gevolgd. Er werd gebruik gemaakt van vragenlijsten over het slaappatroon en van horloges die gegevens  van de deelnemers konden opmeten. Van de bijna 8000 deelnemers ontwikkelden 521 mensen dementie, de meesten na hun 70ste.

Korte slapers

Onder de korte slapers van de groep werd de diagnose het meest gesteld. Jurgen Claassen, klinisch geriater en onderzoeker aan het Radboudumc Nijmegen licht toe: “Deze studie brengt onze kennis over dementie en slaap een stap verder. Het is een bevestiging dat slecht slapen een onafhankelijke risicofactor is.”

Geen paniek

Wel wil hij benadrukken dat vijftigers en zestigers die slecht slapen niet gelijk in paniek hoeven te raken. Eén slecht nachtje maakt niet het verschil, en mensen die regelmatig kort slapen hoeven zich ook geen zorgen te maken. In het ontstaan van dementie spelen namelijk meerdere factoren mee.

Advies

Slechts 30% van de gevallen van dementie kan volgens wetenschappers voorkomen worden door leefstijlaanpassingen. Desondanks vindt Claassen het geen slecht idee om op je nachtrust te letten: “Omdat het vele bewezen gezondheidseffecten heeft, bijvoorbeeld op hart- en vaatziekten die ook een risicofactor vormen voor dementie.”

Dit zijn de verschillende soorten dementie en zó voorkom je het

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Trouw. Beeld: iStock.

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Zó gaat jouw dagcrème nooit meer 'rullen'

Een goede gezichtsverzorging is belangrijk voor de huidconditie, zeker als de huid gevoelig en/of droog is. Sommigen hebben echter last van een rullende dagcrème (lijkt op vervellen). Een oplossing voor dat probleem begint ironisch gezien bij je dagcrème.

Dagcrème kan nog zó lekker smeren, je moet er niet teveel van gebruiken. Want als je een te dikke laag dagcrème opsmeert, kan je huid die niet goed absorberen. Medisch schoonheidsspecialist Nadia Kramer van Novelty, legt uit hoe dit werkt. “Een crème op basis van natuurlijke olie trekt veel beter in de huid dan een crème op basis van een minerale olie (paraffine of vaseline). Die laatste soort trekt nooit echt volledig in de huid, waardoor de poriën worden afgesloten en de andere producten die je gebruikt dus evenmin intrekken.” De producten die je hebt gebruikt, blijven dus als het ware op je huid liggen en dát is de reden dat ze gaan ‘rullen’.

Advertentie

Neem de tijd

Toch op zoek naar die glow? Breng dan dunnere laagjes crème op je gezicht aan, maar niet meer dan nodig is. Kramer: “Het is afhankelijk van het product dat je gebruikt. Smeer je een serum op je gezicht, dan kun je na een minuut verder met je dagcrème (met SPF!). Wacht vervolgens 2 minuten voordat je eventueel make-up aanbrengt.” Zorg er dus voor dat je jezelf niet al te haastig opmaakt; neem de tijd om je gezicht te hydrateren en voor te bereiden op die laag foundation of poeder.

Werkstoffen

Skincare is een lastige puzzel: als je meerdere producten over elkaar heen smeert, moeten ze wel bij elkaar passen. Waar sommige stofjes elkaar aanvullen, stoten andere stofjes elkaar weer af. Gebruik jij meerdere gezichtsproducten? Kijk dan eens goed naar de stoffen die in de producten zitten. Kramer: “Cosmetische producten werken oppervlakkiger dan bijvoorbeeld cosmeceuticals (een samenvoeging van de woorden cosmetica en farmaceutica, red.). Die werken in de diepere huidlagen omdat er een hoger percentage actieve werkstoffen in zit. Cosmetische producten haal je vaak bij een drogist en cosmeceuticals bij een huidspecialist.”

Start sowieso met een reiniging

Medisch schoonheidsspecialist Kramer raadt verder aan om niet te veel verschíllende soorten producten te gebruiken. “Het is sowieso per huidconditie verschillend. Maar wat belangrijk is, is dat je in ieder geval start met een reiniging om make-up, zweet, talg en afvalstoffen van je huid te verwijderen. Een serum is heel belangrijk om de diepere huidlagen te voeden, dus dat kun je het beste na de reiniging van de huid gebruiken. Tot slot gebruik je een crème om de oppervlakkig gelegen huidlagen te hydrateren en te beschermen.”

Een laatste tip van Kramer: “Gebruik iedere dag een product met SPF, ook in de winter. Het is belangrijk om je huid 365 dagen per jaar te beschermen tegen uv-straling, want die is er áltijd (ja, zelfs als de zon niet schijnt). Kies dus een goede dagcrème met SPF die speciaal geschikt is voor jouw huidtype.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bronnen: The Make-up Spot, Novelty. Beeld: Getty Images.

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Zó gaat jouw dagcrème nooit meer 'rullen'

Een goede gezichtsverzorging is belangrijk voor de huidconditie, zeker als de huid gevoelig en/of droog is. Sommigen hebben echter last van een rullende dagcrème (lijkt op vervellen). Een oplossing voor dat probleem begint ironisch gezien bij je dagcrème.

Dagcrème kan nog zó lekker smeren, je moet er niet teveel van gebruiken. Want als je een te dikke laag dagcrème opsmeert, kan je huid die niet goed absorberen. Medisch schoonheidsspecialist Nadia Kramer van Novelty, legt uit hoe dit werkt. “Een crème op basis van natuurlijke olie trekt veel beter in de huid dan een crème op basis van een minerale olie (paraffine of vaseline). Die laatste soort trekt nooit echt volledig in de huid, waardoor de poriën worden afgesloten en de andere producten die je gebruikt dus evenmin intrekken.” De producten die je hebt gebruikt, blijven dus als het ware op je huid liggen en dát is de reden dat ze gaan ‘rullen’.

Advertentie

Neem de tijd

Toch op zoek naar die glow? Breng dan dunnere laagjes crème op je gezicht aan, maar niet meer dan nodig is. Kramer: “Het is afhankelijk van het product dat je gebruikt. Smeer je een serum op je gezicht, dan kun je na een minuut verder met je dagcrème (met SPF!). Wacht vervolgens 2 minuten voordat je eventueel make-up aanbrengt.” Zorg er dus voor dat je jezelf niet al te haastig opmaakt; neem de tijd om je gezicht te hydrateren en voor te bereiden op die laag foundation of poeder.

Werkstoffen

Skincare is een lastige puzzel: als je meerdere producten over elkaar heen smeert, moeten ze wel bij elkaar passen. Waar sommige stofjes elkaar aanvullen, stoten andere stofjes elkaar weer af. Gebruik jij meerdere gezichtsproducten? Kijk dan eens goed naar de stoffen die in de producten zitten. Kramer: “Cosmetische producten werken oppervlakkiger dan bijvoorbeeld cosmeceuticals (een samenvoeging van de woorden cosmetica en farmaceutica, red.). Die werken in de diepere huidlagen omdat er een hoger percentage actieve werkstoffen in zit. Cosmetische producten haal je vaak bij een drogist en cosmeceuticals bij een huidspecialist.”

Start sowieso met een reiniging

Medisch schoonheidsspecialist Kramer raadt verder aan om niet te veel verschíllende soorten producten te gebruiken. “Het is sowieso per huidconditie verschillend. Maar wat belangrijk is, is dat je in ieder geval start met een reiniging om make-up, zweet, talg en afvalstoffen van je huid te verwijderen. Een serum is heel belangrijk om de diepere huidlagen te voeden, dus dat kun je het beste na de reiniging van de huid gebruiken. Tot slot gebruik je een crème om de oppervlakkig gelegen huidlagen te hydrateren en te beschermen.”

Een laatste tip van Kramer: “Gebruik iedere dag een product met SPF, ook in de winter. Het is belangrijk om je huid 365 dagen per jaar te beschermen tegen uv-straling, want die is er áltijd (ja, zelfs als de zon niet schijnt). Kies dus een goede dagcrème met SPF die speciaal geschikt is voor jouw huidtype.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bronnen: The Make-up Spot, Novelty. Beeld: Getty Images.

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien