Hoe sterk is jullie relatie? Doe hier de test>

Zoek binnen:

Nek- en rugpijn door het thuiswerken? Déze oefeningen gaan je helpen

Uren achter je laptop aan de keukentafel zitten in dezelfde houding is niet goed voor je lichaam. Nek- en rugpijn wil je graag verkomen. Met deze oefeningen ga je die vervelende pijn tegen.

Veel mensen zitten noodgedwongen thuis. Je hebt je woonkamer, keuken of misschien zelfs wel je kledingkast getransformeerd tot tijdelijke werkplek. Zonder een goede bureaustoel zit je al snel in een verkeerde houding wat kan resulteren in rug-, schouder- en nekklachten. Heel vervelend!

Advertentie

Werkplek

Sta eens stil bij je huidige werkplek. Op wat voor stoel zit je eigenlijk de hele dag? Wanneer je een bureaustoel in huis hebt, maak daar dan ook gebruik van. Heb je deze niet, kies dan voor een stoel met een goede rugleuning zodat je goed rechtop zit. Plaats je beide voeten op de grond en zorg ervoor dat je laptop op ooghoogte staat. Wanneer je merkt dat je te veel naar voren leunt met je schouders, staat je laptop te laag. Plaats een dik boek onder je laptop en kijk of je nu beter zit. De bank of je bed als werkplek kun je beter vermijden; die plekken zorgen gegarandeerd voor een verkeerde houding.

Mocht je het zitten eventjes beu zijn, kun je ook staand werken. Let op dat ook nu je laptop op ooghoogte staat. Misschien wel het allerbelangrijkste: vergeet niet om af en toe een pauze te nemen en een rondje te lopen. Nee, niet naar de koelkast en terug, maar een rondje buiten in de frisse lucht.

Oefeningen

Om ervoor te zorgen dat je niet met een bochel in je rug de quarantaine uit komt, zijn hier een aantal handige oefeningen. Het enige wat je nodig hebt, is een fles water en een weerstandsband, bij voorkeur een korte én een lange.

Oefening 1
Duw je bovenarmen tegen je lichaam en houd beide voorarmen parallel in de lucht voor je. Doe een weerstandsband rond je voorarmen. Terwijl je bovenarmen tegen je lichaam blijven, duw je om de beurt je linker- en rechtervoorarm naar buiten.

Oefening 2
Zet je voeten lichtjes uit elkaar op schouderbreedte. Leun naar voren zodat je lichaam in een hoek van 90 graden komt en houd een waterfles in een van je handen. Trek je elleboog recht naar achter terwijl je je schouder niet beweegt. Wissel dan je gewicht of waterfles van hand en doe precies hetzelfde.

Oefening 3
Hang de weerstandsband op aan de bovenkant van je deur of ergens waar ie niet gemakkelijk van kan glijden. Zet je voeten op schouderbreedte en trek de band met beide handen naar beneden, zodat je handen ter hoogte van je schouders komen. Hou dit even vast en herhaal dit een aantal keer.

Oefening 4
Neem een waterfles in elke hand en ga met je voeten op schouderbreedte staan. Vervolgens doe je een squat en terwijl je die aanhoudt, duw je de gewichtjes of waterflessen recht boven je hoofd.

Oefening 5
Neem je gewichtjes of waterflessen in je hand op schouderhoogte en zoek iets waar je kan opstappen, bijvoorbeeld je bank. Terwijl je daarop stapt, doe je je armen open en breng je de gewichten naar boven.

Een spijkermat zou moeten werken tegen rugpijn. Maar werkt het echt? Nina testte het uit: 

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Flair.be Beeld: iStock

Lees meer

Igone de Jongh: “Door Thijs leer ik om niet in paniek te raken”

Igone de Jongh Libelle

Met haar afscheid van Het Nationale Ballet had danseres Igone de Jongh (41) een helder doel voor ogen: minder keurslijf, meer vrijheid. “Het is zo lekker om zélf mijn keuzes te kunnen maken.”

Het is een van die tropische dagen in augustus en door de straten blaast een snikhete wind, maar in het hotel waar we hebben afgesproken is het heerlijk koel. Toch vraagt danseres Igone de Jongh (41) bijna smekend: “Zullen we buiten lunchen? Het is hier zo koud! En ik ben dol op dit weer.” Dus zitten we even later aan een tafeltje langs een Amsterdamse gracht en kijken we

Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien