Hoe sterk is jullie relatie? Doe hier de test>

Zoek binnen:

Omgaan met teleurstellingen tijdens de coronacrisis: zo doe je dat

Als jij en je naasten op dit moment gezond zijn, ben je een enorme geluksvogel. Dat dat het belangrijkst is, staat buiten discussie. Dat betekent natuurlijk niet dat je niet stevig mag balen wanneer je door de crisis een teleurstelling op welk vlak dan ook voor je kiezen krijgt. 

Het leven is op dit moment voor niemand zoals het was. We moeten allemaal wennen aan ‘het nieuwe normaal’ van thuisblijven en afstand houden. En dan is er ondertussen nog de angst die het virus met zich meebrengt en als een soort schaduw over de dag hangt.

Advertentie

Omgaan met teleurstellingen

Ondertussen gaat het leven – hoe bizar ook – door. Er zijn deadlines, kinderen die les moeten, eten dat op tafel moet. En dat leven komt met teleurstellingen. Teleurstellingen waar je je misschien schuldig over voelt zodra je ze opmerkt. Want maakt zo’n tegenslag nou uit als er mensen vechten voor hun leven? In deze verwarrende tijd is het daarom belangrijk dat je naast je fysieke gestel ook genoeg aandacht besteed aan je mentale gezondheid.

Daarom: een cursus omgaan met teleurstellingen, deel 1. (Herman Finkers, kom er maar in).

1. Erken je emoties en vergeef jezelf

Je bent geen monster omdat je je voelt zoals je je voelt. Het is niet raar om in deze tijd ook last te hebben van zelfmedelijden. Iedereen moet wennen aan verandering en in dat proces kun je je overstuur of boos voelen. Herinner jezelf eraan dat je niet alleen staat.

2. Maak korte metten met gedachten die jezelf onderuit halen

Het jezelf kwalijk nemen dat je menselijke emoties hebt, doet niets voor je mentale gezondheid. Er is een verband tussen kritiek en depressie en aan de andere kant tussen compassie en een beter humeur. Jezelf veroordelen om je gevoelens maakt het alleen maar erger.

Betrap je jezelf op die gedachtes? Schrijf ze op. Zet uiteen waarom je teleurgesteld bent. Vind je dat lastig? Vraag jezelf dan af wat je tegen een vriendin in jouw situatie zou zeggen. Als een vriendin je vertelt dat ze enorm baalt dat ze niet naar de sportschool kan, zou je haar ook zeggen dat het niet erg is om dat te voelen en je zou haar het advies om thuis te sporten geven. Met andere woorden: toon de compassie en vergevingsgezindheid die je hebt voor anderen ook eens aan jezelf.

3. Vraag jezelf af waarom je je zo voelt

Soms is klip en klaar: je baalt omdat je vakantie niet doorgaat. Soms is het echter onduidelijker. Je baalt bijvoorbeeld omdat je op vrijdagavond niet naar de kroeg kan. De echte reden is wellicht dan niet de kroeg, maar dat je je misschien wat alleen voelt. Prik een dag en tijd met vriendinnen en drink samen een drankje via FaceTime. Het is niet hetzelfde, maar zo maken jullie wel tijd elkaar te zien en bij te kletsen.

4. Denk aan anderen

Wat dacht je van die vriendin die zwanger is en zich grote zorgen maakt? Bel haar. Neem als je dan toch bezig bent ook contact op met grootouders. Door de focus op een ander te leggen, ben je niet meer zo met je eigen misère bezig. Probeer iets goeds te doen voor een ander, grote kans dat je daar zelf ook van opknapt.

5. Bedenk waar je dankbaar voor bent

Inkoppertje, maar wel een belangrijke. Misschien dat je nog een baan hebt, een dak boven je hoofd en de zon die het lichtinval in huis zo mooi maakt. Je kunt het opschrijven of hardop uitspreken voor het slapen gaan. Ps: het is ook een goede activiteit om kinderen in te betrekken.

6. Begrijp dat dit even kan gaan duren

Niemand weet op dit moment nog hoelang we thuis blijven zitten. In China gaat het nu stúkken beter, maar het heeft wel drie maanden geduurd voor het zover was. Dat kan hier ook gebeuren, maar dat weten we simpelweg niet. Niemand heeft de handleiding hoe je daar het best mee om kunt gaan. Moet je erom huilen? Doen. Bekijk je de situatie liever per dag? Ook goed. Geef gehoor aan jouw proces, voel aan wat het beste voor je werkt.

7. Houd ook hoop voor de toekomst

Misschien heb je het gevoel dat je nu een heleboel van het leven mist, en dat kan een bittere pil zijn. Wees ervan bewust dat het leven uiteindelijk weer normaal wordt. Weet dat je niet de enige bent die hiermee moet dealen: dit is iets waar de hele wereld mee kampt. Sta jezelf ook toe om lol te hebben en te lachen. Dat is juist een heel goed idee.

Erken dat dit de nieuwe situatie is. Zorg goed voor jezelf: beweeg waar het kan, slaap voldoende en eet gezond: zo voel je je een stuk minder kwetsbaar in hoe moeilijk het is om hiermee om te gaan.

Kun je wel wat rust in je hoofd gebruiken? Een meditatie-app kan uitkomst bieden. Eva testte ze een week lang:

Bron: Women’s Health. Beeld: iStock

Lees meer

Femke: “Ik neem me subiet voor om vanaf morgen de boel de boel te laten”

huishouden

Femke (40) is freelance journalist. Ze woont met Oscar en zoon Nathan (7) in Amsterdam. Iedere week schrijft ze in Libelle wat haar bezighoudt. Deze week is ze geïrriteerd over haar rol in het huishouden.

“Zullen we elkaar vertellen waar we goed in zijn?” We oefenen het al een tijdje, maar Nathan blijft het moeilijk vinden om zijn sterke punten op te sommen. Nu begint hij er zelf mee. “Ik ben goed in verhalen vertellen. Ik ben goed in lego bouwen. Ik ken alle automerken.” Hij gaat verbazingwekkend snel, deze avond. “Nu jij”, zegt hij plotseling. Mijn gedachten

Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien