Holland Zingt Kerst: € 24,95 per kaart >

Zoek binnen:

Van Hermien tot hitteplansongs: dé onderwerpen waar Nederland het dit jaar over had

Welkom in december, ofwel dé terugblikmaand van het jaar. Er wordt volop teruggekeken op de leukste tv-momenten, de beste programma’s, de grappigste trends, maar natuurlijk mogen we de bijzonderste momenten niet overslaan.

Afgelopen jaar is er namelijk flink wat gebeurd in Nederland. Genoeg reden voor Twitter om op te sommen wat de meest besproken onderwerpen op dit social media platform waren. De hashtag is nog steeds razend populair, dus kan er goed geordend worden hoeveel iets besproken wordt. Want als er eenmaal iets gebeurt in Nederland, dan staat het binnen een oogwenk op Twitter.

Werk
Net als vorig jaar pronkte de hashtag #vacature bovenaan het trendlijstje van Nederland. Dat betekent dat Twitter dus nog steeds een belangrijke rol speelt in het zoeken naar een nieuwe baan. Verder zien we vooral veel sport en politiek in het lijstje. De top tien in hashtags van Nederland:

  • Vacature
  • nieuws
  • F1
  • ajax
  • trump
  • vvd
  • pvv
  • d66
  • worldcup
  • Eurovision

Maar naast dit lijstje, viel Twitter ook een aantal bijzondere thema’s op.

#stormpoolen
Weet je nog? Helemaal in het begin van het jaar rukte de westerstorm op. Bomen vielen op huizen, duizenden reizigers strandden met het openbaar vervoer en er was chaos alom. Slimmerik Ionica Smeets en de NS vonden als reactie hierop de hashtag #stormpoolen. Een hashtag waar je op kon zoeken om gestrande reizigers veilig thuis te brengen, of natuurlijk jezelf aan een ritje te helpen.

Hermien de koe
Wekenlang leefde Nederland mee met koe Hermien en vriendin Zus, die op weg naar het slachthuis wisten te ontsnappen. Hermien wist zich maar liefst twee maanden schuil te houden. In de tussentijd steeg #FreeHermien op Twitter en zorgde de Partij van de Dieren ervoor dat er genoeg geld werd opgehaald voor een rustige oude dag. Resultaat: Hermien en Zus brengen hun oude dag door in een Fries koeienrusthuis.

Siberische Beer
Deze vergeet je niet snel: de gigantische ijskou in februari (gevoelstemperatuur van onder de vijftien graden!) genaamd #SiberischeBeer. “Dit leidde tot veel ijsplezier, maar helaas ‘gong it’ (de Elfstedentocht, red.) ook dit jaar ondanks de strenge vorst ‘net oan'”, aldus Twitter.

#hitteplansongs
Hoewel de kou in de eerste maanden de boventoon voerde, zal 2018 vooral herinnerd worden als een jaar met een geweldige zomer. De globale thermostaat leek af en toe van slag te zijn met recordbrekende temperaturen en een nationaal hitteplan tot gevolg. Het resultaat? Smeltende ijsjes én Twitteraars. En wat hoort daarbij? Juist: een goede #hitteplansong, bedacht door een aantal creatieve Twitteraars.

#OWS2018
Alleen al in Nederland werden er 122.009 tweets de wereld in geslingerd over de acht gouden medailles en in totaal twintig plakken die Nederland won tijdens de Olympische Winterspelen. Twitter en sport passen als twee trommelstokken bij elkaar en dus werd er volop gejuicht, gefeliciteerd en succes gewenst.

Tour de France
De Nederlandse toppers gooiden dit jaar hoge ogen in de befaamde Tour. Liefst tweemaal mocht Dylan Groenewegen de hoogste treden van het legendarische podium betreden, behaalde Tom Demollin een waanzinnige tweede plaats in de eindstand en eindigde Steven Kruijswijk op plek vijf. De fans brulden het uit op Twitter.

#TV
En natuurlijk worden de tv-programma’s volop besproken de volgende dag bij het koffieautomaat én op Twitter. Wie is de Mol?, Boer zoekt Vrouw en Expeditie Robinson moesten natuurlijk uitgebreid belicht worden op Twitter. “Zonder de beeldbuis aan te zetten kon menig programma moeiteloos gevolgd worden via Twitter”, aldus het social medium. “Maar ook maakte Juf Ank haar intrede in het nieuwe kijkcijferkanon van de NPO #deluizenmoeder. Ook #boxingstars maakte veel los onder Twitterend Nederland.”

De mooiste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien