Nu 50% korting op 6-delige pannenset in verschillende kleuren!

Zoek binnen:

Volgens onderzoek hebben vegetariërs 20% meer kans op beroerte dan vleeseters

Maar liefst 18 jaar hebben onderzoekers aan de Universiteit van Oxford de kans op hartziektes bij vegetariërs en vleeseters onderzocht. Zij concludeerden dat vegetariërs 20 procent meer kans hebben om een beroerte te krijgen dan vleeseters.

Maar waar dat precies door komt, weten de onderzoekers niet exact.

Advertentie

De opzet van het onderzoek
De wetenschappers namen voor het onderzoek 50.000 Britten onder de loep met een gemiddelde leeftijd van 45 jaar. De helft at vlees en vis, een derde was vegetariër en een vijfde at enkel vis. De deelnemers hielden hun eetpatroon bij en hun bloed werd verschillende keren onderzocht. In de 18 jaar dat ze gevolgd werden, waren er 2.820 hartziektes en 1.072 beroertes.

Minder hartziektes
Na het analyseren van de resultaten stelden de onderzoekers in de British Medical Journal: “Over het algemeen tonen de resultaten aan dat Britse volwassenen die vegetariër of pescotariër zijn (en dus wel vis eten, red.) minder risico hebben op hartziektes dan vleeseters, maar wel vaker beroertes krijgen.” 22 procent minder vaak hartziektes om precies te zijn, maar wel 20 procent meer kans op een beroerte.

Kanttekening
Toch is enige nuancering belangrijk. Allereerst is het aantal hartziekten ongelijk omdat de helft van de deelnemers vleeseters was en amper een derde vegetariër. Daarnaast denken de onderzoekers dat lagere niveaus van belangrijke vitamines zoals B12 in het bloed van vegetariërs, of een minder goede HDL-cholesterol de oorzaak kan zijn.

Supplementen
Die belangrijke vitaminen kunnen niet door het lichaam zelf worden aangemaakt. “Je haalt ze uit dierlijke producten, zoals vlees, vis en in mindere mate melk, kaas, yoghurt en eieren”, legt hoogleraar voeding en gezondheid Theo Nieuwold uit aan HLN. “Wie besluit die te schrappen, moet ze vervangen door supplementen om de dagelijks aanbevolen hoeveelheid te halen. Goede websites voor vegetariërs en vegans waarschuwen daar gelukkig ook voor.”

Onduidelijkheid
Maar dat tekort komt niet alleen voor bij vegetariërs. Vleeseters die niet genoeg variëren in hun dieet kunnen hetzelfde tekort oplopen. Gevarieerd eten en je laten controleren op eventuele tekorten het advies van experts – ongeacht je vegetariër of vleeseter bent. De reden die de onderzoekers in de studie benoemen zou dus volgens experts niet de exacte reden kunnen zijn. Dat zal waarschijnlijk nog blijven liggen voor vervolgonderzoek.

Eet je vegetarisch of veganistisch? Zó krijg je toch al je voedingsstoffen binnen:

In de video noemt Dr. Rutger vis als een vervanger voor vlees in een vegetarisch eetpatroon. Officieel ben je geen vegetariër als je geen vlees maar wél vis eet, maar een pescotariër. 

De mooiste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: HLN. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien