Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Zoek binnen:

De hele dag thuis? Zó voorkom je dat je (te veel) ongezond eet

Op ‘gewone’ dagen kan het af en toe al best een uitdaging zijn om gezond te eten. Laat staan in een tijd waarin we grotendeels thuis (moeten) blijven. Hoe zorg je dan dat je niet continu in de koel- of voorraadkast lekkers staat uit te zoeken?

Geen dagelijks loopje naar het station of op de fiets naar het werk: de maatregelen om verspreiding van het coronavirus zo veel mogelijk tegen te gaan, houden ons vooral binnen. En even naar de sportclub voor een lesje zit er voorlopig ook niet in.

Advertentie

Het kan een behoorlijke uitdaging zijn om gezond te blijven eten en leven. Je ritme is anders en dat kan weer invloed hebben op je eetpatroon. Hoe zorg je er nu voor dat je een goede weerstand houdt en niet te veel (ongezond) eet?

Richt je huis gezond in

Dat klinkt wellicht wat gek, maar het help écht om je huis zo gezond mogelijk in te richten. Je maakt namelijk eerder gezonde(re) keuzes als je gezond eten om je heen ziet. Vul de fruitschaal en zet ‘m op een plek neer waar je het fruit goed ziet. Prominent op het aanrecht bijvoorbeeld, of op tafel. Zorg dat de koelkast niet gevuld is met frisdranken of ongezonde sappen, maar vul een kan met koud water waar je citroen, komkommer en munt aan toevoegt. En berg koek- en snoepgoed op een goede plek op. Zo kies je uiteindelijk toch sneller voor een appel dan flinke gevulde koek.

Beperk de voorraad met ongezond lekkers

We gaan nu natuurlijk liever niet elke dag naar de supermarkt, maar zorg ook dat de voorraadkast niet ineens vol staat met lekkers als chocola en chips. Naar je werk nam je normaal gesproken wellicht een salade of broodjes en een tussendoortje mee, maar thuis ligt alles voor het grijpen. En meer (ongezond) voedsel in huis zorgt voor een verhoogde consumptie, waardoor je sneller dan je van plan was door de voorraad heen bent.

Houd je aan je normale eetpatroon

Toegegeven: dat kan natuurlijk nog best lastig zijn, nu je ‘noodgedwongen’ in je eigen huis werkt. De plek waar je normaal misschien een veel kleiner deel van de week doorbrengt. Waar je ’s avonds met een kop thee en stroopwafel op de bank ploft en af en toe een zak chips opentrekt. Probeer nu thuis zo veel mogelijk het eetpatroon aan te houden dat je normaal gesproken ook volgde. 3 bruine boterhammen bij de lunch? Doe dit dan thuis ook. Al mag je jezelf natuurlijk bést een keer verwennen met een lekkere tosti of een koekje bij de koffie.

Eet op vaste momenten

Ons lichaam is dol op rust en regelmaat. Leef daarom je ‘werkdagen’ ook thuis zo goed mogelijk na. Sta op hetzelfde tijdstip op en neem de tijd om op vaste momenten van je eten te genieten. Lunch dus niet achter je laptop, maar neem echt even pauze. En ga waar mogelijk een rondje wandelen, of doe een kleine work-out in huis. Een beetje beweging kan nooit kwaad.

Ben je op zoek naar een gezonde en lekkere lunch? Deze gezonde salade van Diëtiste Wendy bestaat uit weinig calorieën (ongeveer 500-600 kcal) maar vult goed!

 

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Voedingscentrum & Telegraaf. Beeld: iStock

Lees meer

De Dag Nadat Vervolg 51 – Ik een gemeen sinterklaasgedicht kreeg

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien