Hoe sterk is jullie relatie? Doe hier de test>

Zoek binnen:

Deze onverwachte dingen zou je juist niet moeten eten of drinken voor het sporten

Het is belangrijk dat je vóórdat je gaat sporten de juiste voeding binnenkrijgt. Een banaan of rijstwafel met pindakaas voor het sporten is dan een slim idee. Maar er zijn ook veel producten die je juist níet moet eten en het is niet wat je denkt. 

1. Avocado
Dat avocado gezond is, dat weten we nu wel. Het is erg voedzaam en barst van de gezonde vetten, maar vlak voor sporten kun je beter iets anders eten. Het duurt erg lang voordat avocado verteert, waardoor het lang in je maag blijft zitten. Je bloed gaat dan ook naar je maag om het te verteren, waardoor je energie niet 100 procent is tijdens het sporten. Zonde!

Advertentie

2. Bladgroente
Als je naar Popeye kijkt, lijkt het verstandig om voor het sporten nog even een zak spinazie weg te werken, maar we moeten je teleurstellen. Bladgroentes zitten vol vezels, maar het zorgt ook voor een opgeblazen gevoel. En dat is allesbehalve handig tijdens het sporten. Een smoothie waar bladgroente als spinazie of boerenkool in zit kun je daarentegen wel gewoon drinken voor het sporten.

3. Bonen
Hier geldt hetzelfde als bij avocado, je lichaam verteert het langzaam waardoor je er last van kan kunt hebben tijdens het sporten. Dus laat die chili con carne of broodje hummus maar voor na het rondje joggen.

4. Zuivel
Melk en yoghurt klinken ideaal als voorafje, maar toch kun je dit beter niet eten of drinken vlak voor een work-out. Er zit namelijk een addertje onder het gras. In zuivel zitten veel eiwitten, koolhydraten en gezonde vetten, waar je veel energie van kunt krijgen. Met de nadruk op kúnt. Als je het vlak voor het sporten eet, heeft het namelijk geen zin. Het verbranden duurt namelijk te lang, waardoor je de energie misschien niet of pas na het sporten krijgt.

5. Proteïnereep
Het klinkt natuurlijk ideaal. Even een proteïnereep naar binnenwerken en je kunt er tegenaan tijdens het sporten. Maar zo chill is het helaas niet. Een proteïnereep is zo lekker omdat ‘ie bomvol suiker zit. Door suiker schiet je bloedsuiker snel omhoog en stort het minstens zo snel weer in. En het is héél onhandig als dat gebeurt tijdens het sporten.

6. Sportdrank
Uiteraard zitten er genoeg vitamines en elektrolyten in sportdrankjes, maar dit is niet op te boksen tegen het suikergehalte. Dus hierbij geldt eigenlijk hetzelfde als bij de proteïnereep. Het kan ervoor zorgen dat je meer energie hebt, maar je kunt ook heel snel weer een dip hebben. Je kunt dus beter wat water drinken van te voren.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: PureWow & HLN.be. Beeld: iStock

Art Rooijakkers: “Ik was totaal niet op het vaderschap voorbereid”

Art Rooijakkers Libelle

Presentator Art Rooijakkers (44) heeft niet stilgezeten tijdens de lockdown: hij schreef De eeuw van mijn dochters. In dit boek beschrijft hij hoe de wereld eruit zal zien als zijn nu driejarige dochters Puk en Keesje volwassen zijn.

Als Art Rooijakkers om 9.00 uur ’s ochtends arriveert, heeft hij al een uur getraind in de sportschool. Dat doet hij een paar keer per week. De presentator wil fit blijven, niet in de laatste plaats

Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien