Hoe sterk is jullie relatie? Doe hier de test>

Zoek binnen:

Waarom oogyoga kan helpen als je veel last hebt van je ogen

Wie sinds een paar weken thuis werkt, krijgt behalve een stijve nek en rugpijn, misschien ook te maken met oogkwaaltjes. Door het vele binnenzitten en het eenzijdig inspannen van de ogen, kun je namelijk last krijgen van je ogen. Oogyoga biedt dan soelaas.

Waarschijnlijk kijk je (de laatste tijd) meer naar beeldschermen dan normaal en minder in de verte. Dat heeft gevolgen voor je ogen.

Advertentie

Last van ogen door beeldschermen

Oogspieren kunnen – net als andere spieren in je lichaam – vaster gaan zitten als je ze niet soepel houdt. Gevolg: slechter zicht en wellicht ook hoofdpijn.

Gelukkig is er wat aan te doen, namelijk oogyoga. We weten het, dat klinkt vrij hilarisch, maar ach, het is wel de meest relaxte sport die we kunnen bedenken. Met deze oogworkout ben je ongeveer een kwartiertje zoet. Daarna voel je je gegarandeerd relaxter en zijn je ogen minder gespannen.

Oogyoga-oefeningen

Begin met een ‘warming-up’. Ga zitten en ontspan. Als je een bril hebt, zet je die af. Knijp je ogen stevig dicht en open ze daarna zo wijd mogelijk. Kijk dan weer recht vooruit.

Adem in en uit met de oogbewegingen en kijk eerst recht omhoog en dan recht omlaag. Doe dit 3 keer achter elkaar.

Daarna doe je hetzelfde maar dan met rechts en links. Dus adem in, kijk naar rechts zonder je hoofd te bewegen, adem uit en kijk helemaal naar links. Doe dit ook 3 keer.

Doe deze oefeningen ook naar rechtsboven en linksonder en linksboven en rechtsonder. Ook deze setjes herhaal je 3 keer.

Palmeren

Bij deze oefeningen heb je je handpalmen nodig om je ogen te bedekken. Volgens de Amerikaanse oogarts Robert Abel hebben je ogen namelijk donker nodig om los te breken van de constante stress van licht, zo schrijft hij in zijn boek The eye care revolution.

Wrijf je handen een beetje warm en maak kommetjes van je handen.
Leg je linkerhand op je linkeroog, zonder daadwerkelijk je oog aan te raken. Hetzelfde doe je met je rechterhand en je rechteroog. Blijf zo rustig zitten en kijk naar het zwart.

Als het goed is merk je een diepe ontspanning van je ogen. Dit is vooral heel fijn als je vermoeide, droge of branderige ogen hebt, bijvoorbeeld na een paar uur achter je beeldscherm.

Knipperen

Normaal gesproken knipper je ongeveer elke zes seconden met je ogen. Zo blijven je ogen vochtig en komen er geen vuiltjes in. Achter een beeldscherm knipper je echter minder vaak met je ogen, vandaar dus die droge, vermoeide ogen.

Heb je hier last van? Doe dan de volgende oefening. Knipper 10 keer snel met je ogen. Sluit nu je ogen voor 20 seconden. Herhaal dit 3 keer. Hierna kun je eventueel weer even kalmeren.

Wil je liever yoga met je hele lichaam doen? Pien en Juul probeerden hormoonyoga tegen moodswings en opvliegers

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Pearle. Beeld: iStock

Lees meer

Igone de Jongh: “Door Thijs leer ik om niet in paniek te raken”

Igone de Jongh Libelle

Met haar afscheid van Het Nationale Ballet had danseres Igone de Jongh (41) een helder doel voor ogen: minder keurslijf, meer vrijheid. “Het is zo lekker om zélf mijn keuzes te kunnen maken.”

Het is een van die tropische dagen in augustus en door de straten blaast een snikhete wind, maar in het hotel waar we hebben afgesproken is het heerlijk koel. Toch vraagt danseres Igone de Jongh (41) bijna smekend: “Zullen we buiten lunchen? Het is hier zo koud! En ik ben dol op dit weer.” Dus zitten we even later aan een tafeltje langs een Amsterdamse gracht en kijken we

Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien