Hoera! Libelle is genomineerd. Stem nu >

Zoek binnen:

Last van je knieën door het vele zitten? Deze tips van de fysio kunnen helpen

We weten allemaal dat lang en veel zitten niet goed is voor ons lichaam. Toch is het helaas de realiteit, nu we zoveel mogelijk vanuit huis moeten werken. Volgens fysiotherapeute Steffie Schoenmakers is het dus niet gek dat veel mensen last hebben van hun knieën.

“Onze spieren, botten en gewrichten zijn gemaakt om te bewegen. Als je langdurig in dezelfde houding zit, neemt de druk op de spieren toe”, legt ze uit. “Dit kan een slechtere doorbloeding in tot gevolg hebben en daardoor klachten ontwikkelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan stijfheid in de knieën. Door op tijd van houding te wisselen en wat te bewegen, kan je dit soort klachten voorkomen.”

Advertentie

Om kniepijn te voorkomen, kun je het beste je spieren sterk maken. Dit kunt je doen door dagelijks wat oefeningen uit te voeren. Dit zijn de fysiotherapeute de meest effectieve oefeningen:

1. Knie strekken in zit houding

Deze oefening kan je makkelijk doen tijdens je werk. “Strek rustig om en om je benen en buig ze daarna zo ver mogelijk”, legt Schoenmakers uit. “Het is belangrijk om dit te niet te snel te doen, maar juist wat rustiger en gecontroleerd.”

2. Squats

Deze oefening kan je doen als je even van houding wil wisselen of al te lang in dezelfde houding hebt gezeten. Ga staan, eventueel achter je bureau en gebruik je stoel. Doe dan net alsof je gaat zitten, maar kom nét voordat je daadwerkelijk wil gaan zitten weer omhoog. “Let op dat de knieën niet voor de tenen komen, maar dat de billen juist goed naar achter gaan”, zegt ze. Hou een rechte rug en kijk voor je. Ook deze oefening is beter voor je als je hem rustig uitvoert. Hoe dieper je door je knieën zakt, hoe zwaarder hij wordt. Deze oefening is niet alleen goed voor je knieën en boven, maar ook voor je billen. Dus dat is mooi meegenomen!

3. Balans

Een andere oefening die je kan doen voor je knieën is balanceren op 1 been. “Let er wel op dat je knie licht gebogen is, want als je hem volledig recht houdt hoeven de spieren rondom de knie niet te werken en heeft de oefening geen nut”, vertelt de fysiotherapeute. “Ook is het belangrijk dat de knie niet naar binnen valt. Als je dit wat moeilijk vindt kan je een spiegel gebruiken voor visuele ondersteuning. Ook kan je je eventueel vasthouden aan je bureau. Dit maakt de oefening wat makkelijker.” Vind je het een eitje en wil je het juist wat moeilijker maken? Sluit dan je ogen of ga op een kussen staan.

4. Rekken

Daarnaast is het belangrijk om je spieren op optimale lengte te houden. Om het simpel te houden, wordt er onderscheid gemaakt tussen de voorkant van je bovenbeen en de achterkant:

Om de spieren aan de voorzijde van je bovenbeen te rekken pak je je enkel vast en breng je deze naar je bil toe. “Belangrijk is dat de knie dan niet naar voren beweegt maar je die naast je andere knie houdt”, zegt Schoenmakers. “Blijf goed recht opstaan. Je zult dan vanzelf een rekkend gevoel voelen in de voorzijde van je been.” Komt de voet niet richting de bil, dan kan je eventueel een handdoek om je voet houden en de handdoek richting je bil brengen. Op deze manier heb je wat meer speling. Probeer deze positie een halve minuut vast te houden en wissel daarna van kant. Voor het beste resultaat kun je de oefening een aantal keer herhalen.

Om de spieren aan de achterzijde te rekken ga je op de grond zitten met je benen gestrekt. Reik dan richting je voeten en als je erbij kan pakt je ze vast. Schoenmakers: “Nu ga je dat rekkend gevoel in je knieholte of in de achterzijde van je bovenbenen voelen. Kom je niet helemaal tot aan je voet, probeer dan zover mogelijk je onderbeen vast te pakken.” Ook deze positie moet je halve minuut vast proberen te houden. Pak dan even enkele tellen rust en herhaal.

Libelle’s Anne-Flore: ‘Ik deed elke dag 30 pliés: dit is het resultaat’

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Beeld: iStock

Weekend bezigheid: groene kunstwerkjes achter glas

groene kunstwerkjes

Hou je van groen en doe je mee met de kamerplantentrend, maar dan wél op jouw manier? En ben je een beetje handig? Maak dan deze prachtige groene lijsten om je interieur mee op te fleuren.

groene kunstwerkjes

Dit heb je nodig voor de groene kunstwerkjes

  • •Transparante lijsten van eiken met elastiek: A5 €26,95 / A4 €39,95 / A3 €54,95  (Moebe v
Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien