Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Zoek binnen:

Last van pijnlijke spieren? Dít kun je ertegen doen

Spierpijn is niet fijn, maar wel een teken dat je goed je best hebt gedaan tijdens het sporten. Toch kan het je flink hinderen in je dag. Daarom de beste tips tegen pijnlijke spieren op een rij, waarmee je de pijn kunt verminderen én zelfs voorkomen.

En dat is dus níet direct smeren met tijgerbalsem of koelen met ijs.

Advertentie

Ontstaan pijnlijke spieren

Allereerst: hoe ontstaan pijnlijke spieren eigenlijk? Er blijken meerdere oorzaken voor zere armspieren, buikspieren of hamstrings te zijn. “Pijnlijke spieren staan bekend als spierpijn met vertraagde aanvang, die kan optreden na fysieke activiteit, een nieuw trainingsprogramma of het veranderen van je trainingsroutine. Ook het verhogen van de intensiteit en duur van je normale training kan een oorzaak zijn”, verklaart personal trainer Tatiana Lampa aan wellnesswebsite Well + Good

Verschil

Hoe erg de spierpijn is, verschilt per persoon. Maar in alle gevallen is er bij pijnlijke spieren na het sporten sprake van een combinatie van schade aan het spierweefsel en ontsteking. Ook verschilt het per persoon wanneer de spierpijn de kop op steekt. Ben je bijvoorbeeld een fanatiek hardloper en begin je plots met krachttraining? Dan is de kans groot dat de spierpijn de dag daarna direct al flink aanwezig is. Deze verandering in training maakt dat je lichaam schrikt, met al snel pijnlijke spieren als gevolg. En helaas blijft die pijn ook wel twee dagen voelbaar.

Dit kun je ertegen doen

  1. Rust. Terwijl je misschien een strak sportschema hebt, is het bij pijnlijke spieren toch echt belangrijk om te rusten. Dus niet gelijk weer in de gewichten gaan hangen. Ook slaap doet wonderen. “Zonder slaap raken spieren meer ontstoken en beginnen ze hun eigen proteïne af te breken om bouwstenen te leveren aan de rest van het lichaam, die meer proteïne nodig heeft om te functioneren tijdens slaaptekort”, legt de trainer uit.
  2. Voorbereiding. Begin je altijd direct met trainen, zonder dat je een goede warming up doet? Dan kan dat zomaar een reden zijn voor het sneller krijgen van zere spieren. Wanneer je eerst je spieren even los maakt, ligt de kans op letsel ook minder snel op de loer. Even stretchen is al voldoende om de kans hierop aanzienlijk te verminderen.
  3. Stretchen. Ook na het sporten is het belangrijk om niet zomaar de sportschool uit te lopen. Want om pijnlijke spieren te voorkomen, kun je het best na iedere sportsessie ook even kort stretchen. Rek alle grote spiergroepen in je lichaam rustig even uit. Je zult al snel merken dat je veel minder snel spierpijn krijgt.
  4. Foam rollen. Heb je al weleens van foam rolling gehoord? Het gebruik van dit massage attribuut vermindert de strakheid die in je lichaam optreedt als gevolg van pijn bij het sporten. Je kunt ermee gericht iedere spier in je lichaam aanpakken en herstellen van de vermoeide staat.

Wil je nog meer weten over het verhelpen van spierpijn of stramme spieren? Dokter Rutger heeft ook nog fijne tips:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Well + Good. Beeld: iStock

Pijnlijke spieren Libelle

Lees meer

Sylvia Witteman: “Ik moffel de grote glasscherf op de grond snel weg”

Sylvia Witteman | Libelle

Sylvia Witteman (54) is getrouwd, heeft een dochter (22), twee zoons (18 en 16) en katten Lola en Siepie. Deze week doet ze een poging om het huis van haar moeder schoon te maken. 

“Goed nieuws!”, zegt mijn moeder in het verpleeghuis. “Ik mag morgen naar huis!” Een week of vier heeft het wel geduurd voordat ze weer een beetje uit de voeten kon met haar nieuwe heup, maar nu is het toch (bijna) zover. “Stofzuigen en dweilen en zo kan ik voorlopig niet”, zegt ze. “Het zal wel een smeerboel zijn thui

Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien