Tas Shabbies Amsterdam: nu met 50% korting!

Zoek binnen:

21x hier word je volgens psychologen écht gelukkig van

Of het nou gaat om een paar bladzijden lezen in je favoriete boek of opschrijven waar je die week dankbaar voor bent: volgens psychologen word je van deze 21 simpele gewoontes écht gelukkig.

1. Schrijf wekelijks 3 dingen op waar je gelukkig van wordt
Je realiseren wat je allemaal voor goeds in je leven hebt, is de perfecte start om je gelukkiger te voelen. In een recente studie van psychologen van de University of California moesten 3 groepen vrijwilligers wekelijks dagboeken bijhouden over 1 onderwerp. De eerste groep schreef over de grote gebeurtenissen van die week, de tweede groep over de moeilijkheden die ze hadden en de laatste over alles waar ze dankbaar voor waren. 10 weken later was die laatste groep veel optimistischer en tevredener met hun leven dan de mensen in de andere 2 groepen. Ze waren er fysiek ook beter aan toe: zo hadden ze gek genoeg minder hoofdpijn.
Eerder schreef Libelle’s Floor haar geluksmomenten op in een challenge; weten wat zij ervan vond?

Advertentie

2. Kijk naar de sterren 
Heldere nacht? Trek dan je schoenen aan voor een wandeling om de sterren goed te kunnen bewonderen. Een handjevol studies toont aan dat er een link bestaat tussen dat adembenemende gevoel als je naar de hemel kijkt en hoe gestrest (minder) en tevreden (meer) je je voelt. Extra bonus: sterrenkijkers zouden ook nog eens nieuwsgieriger en guller zijn.

3. Verhuis naar Zwitserland
Toegeven: niet het meest praktische advies van dit rijtje tips. Maar volgens het 2015 World Happiness Report (samengesteld door financieel experts en neurowetenschappers) zijn de mensen die hier wonen het gelukkigst, omdat ze positief zijn, sneller herstellen van negatieve gevoelens en veel tijd doorbrengen met hun geliefden. Maar goed, daarvoor hoeven we niet ons hele hebben en houwen in dozen te pakken.

4. Drink koffie (maar niet te veel!) 
Cafeïne verhoogt niet alleen je alertheid, maar verbetert ook je humeur. Meerdere studies ontdekten een verband tussen cafeïne-consumptie en een lagere kans op depressie, mét een extra lage kans op suicide. Te veel koffie doet dit effect echter teniet. Het hoe en waarom blijft nog gissen.

5. Mediteer 
Meerdere onderzoeken tonen aan dat mediteren helpt tegen depressieve gevoelens en angst. Bij mensen die lang mediteren, zoals boeddhistische monniken, laten hersenscans zien dat ze een verhoogd bewustzijn hebben en veel meer emotionele controle. Meditatie helpt ook nog eens bij zelfreflectie en relativeringsvermogen.

6. Lees een avonturenroman 
Om op avontuur te gaan hoef je de deur niet eens uit. Een klein onderzoek uit 2012 toont aan dat mensen die over andermans inspirerende tochten lezen, zelf tevredener en minder gestrest zijn én meer tijd willen besteden aan het helpen van anderen. Waar je dan ook weer gelukkiger van wordt: plus-plus dus.

7. Ga naar buiten!
Kom maar door met dat bos. Uit een experiment met 2 groepen studenten die ieder 2 nachten ergens moesten doorbrengen, de ene in het bos en de andere in de stad, kwam naar voren dat de bos-groep aanzienlijk minder cortisol (een stresshormoon) door hun lijf hadden gieren. Uit een ander onderzoek bleek dat de hartslag van mensen in de stad vele malen hoger ligt, dan die van mensen die buiten de stad wonen. Jee voor de provincie!

8. Doe dingen waar je blij van wordt, óók als je dat niet bent
Hoe somberder je je voelt, hoe minder je geneigd bent om actief iets te doen. Maar het ervaren van positieve emoties kan negatieve gevoelens reguleren. Eh? Stel je voelt je down: als je de deur uitgaat en je onder de mensen begeeft helpt dat, ook al wil je veel liever onder een dekentje op de bank liggen.

9. Neem deel aan culturele activiteiten 
Mensen die regelmatig een concert bezoeken of naar het theater gaan, ervaren minder stress, blijkt uit onderzoek onder 50.000 volwassenen in Noorwegen. Ze zijn minder onrustig en hebben minder last van depressies. In het geheel zijn ze positiever over hun kwaliteit van leven.

10. Luister naar zielige liedjes
Vreemd, maar waar. Over de hele wereld zijn mensen die verdrietige liedjes in hun playlist hebben gelukkiger. Waarom? Ze vinden troost in muziek en hebben meer controle over hun emoties. Welke liedjes die 772 mensen uit het onderzoek luisterden stond er niet bij, helaas.

11. Stel jezelf realistische doelen 
Voor de hand liggend, misschien. Maar voor de fans van to-do-lijstjes is het belangrijk om niet ‘red de wereld’, maar ‘flessen recyclen’ op te schrijven. Uit een studie onder 127 vrijwilligers blijkt dat realistische doelenstellers een stuk tevredener en rustiger zijn, dan diegenen die de lat (te) hoog leggen.

12. Doe vrijwilligerswerk
Zorg voor jezelf door voor anderen te zorgen. Maar liefst 40 studies die samen meer dan 20 jaar omspannen, laten zien dat 1 activiteit het belangrijkst van alles is als het aankomt op je geestelijke gezondheid: het doen van vrijwilligerswerk. Je hebt minder kans op depressie, een groter gevoel van algehele tevredenheid, en je leeft zelfs langer en gezonder. Nu alleen nog even bedenken wát je vrijwillig gaat doen dus.

13. Schrijf brieven (al verstuur je ze niet) 
Als je boos op iemand bent, kun je je hart luchten door ze een brief te sturen. In de meeste gevallen is het handig om die niet op de post te doen natuurlijk, maar wat je bij het opschrijven wél bewerkstelligt: negatieve emoties eruit gooien en je gedachten ordenen. Gevoelens neerpennen zou je kunnen kalmeren. Léúke brieven schrijven kan trouwens ook: van liefdevolle boodschappen wordt iedereen vrolijk, zowel de zender als de ontvanger.

14. Geef geld uit aan anderen, niet aan jezelf
Als je thuiskomt na een zware dag, zou je de neiging kunnen hebben om toch maar die reep chocola of zelfs een paar schoenen te kopen. Maar als je dat geld aan anderen uitgeeft voel je je gelukkiger. In een onderzoek waarbij 2 groepen mensen een envelop met geld kregen – de ene om aan zichzelf uit te geven en de andere om om een donatie te doen of een cadeau voor anderen te kopen -, waren de mensen die een goede daad verrichtten veel gelukkiger.

15. Maak tijd voor vrienden
Je schijnt namelijk gelukkiger te worden van vrienden, dan van familie. Voor het onderzoek waaruit dit blijkt, konden mensen met een app genaamd Mappiness gedurende de dag bijhouden hoe gelukkig ze zich voelden als ze samen waren met vrienden, kinderen en ouders. Door het analyseren van 3 miljoen gegevens (!) van meer dan 50.000 participanten, kwamen ze erachter dat mensen gemiddeld 8% gelukkiger werden in het gezelschap van vrienden, in vergelijking tot 1,4% met ouders, en een summiere 0,7% met kinderen.

16. Glimlach 
Dat zal niet als een verrassing komen. Maar die glimlach moet wel oprecht zijn. Van een glimlach op je gezicht ‘plakken’ die je niet voelt, word je ongelukkiger. Bij een onderzoek onder buschauffeurs in 2011, dat 2 weken duurde, waren de medewerkers die een nepglimlach opzetten in een slechtere bui na afloop van hun dienst, dan voordat ze begonnen. De ware glimlachers waren juist in een betere bui. Dus: smile like you mean it!

17. Vergeef en vergeet 
Nooit meer boos zijn? Onmogelijk natuurlijk. Maar te lang aan dat gevoel vasthouden is slecht voor je emotionele én fysieke gezondheid. Wrok laat geen ruimte voor positieve emoties; het zorgt voor stress en een grotere kans op hartproblemen. Dus adem diep in en Laat Het Gaan.

18. Wees intiem 
Maar voordat je de buschauffeur bespringt die (al dan niet gemeend) naar je glimlacht… níet zomaar iemand! Voor de mensen onder ons met een goed geheugen: uit een onderzoek van 2004 blijkt al dat wie van maandelijks naar wekelijks sexen gaat, het geluksgevoel net zo verhoogt als bij het krijgen van €50.000 op je rekening – hoe ze dat trouwens gemeten hebben, geen idee.
Nu blijkt uit recenter onderzoek dat het hebben van meer sex niet automatisch leidt tot een groter geluksgevoel. Koppels die ‘het’ vaker moesten doen van de onderzoekers, waren niet gelukkiger. Duo’s die dat al uit zichzelf deden juist wél. De ‘dan maak je maar zin’-vlieger gaat dus niet op, concludeerden de onderzoekers. Alleen bij een betekenisvol samenzijn op beider initiatief word je gelukkiger van meer sex.

19. Wees realistisch optimistisch
Als je de positieve houding van een optimist combineert met de rationele overwegingen van de realist ben je succesvoller en gelukkiger, volgens psycholoog Sophia Chou. De ‘realistische optimisten’ hebben het beste van 2 werelden. In tegenstelling tot idealisten hebben ze de wil en het uithoudingsvermogen om moeilijke situaties onder ogen te zien en aan te pakken, terwijl ze wel een creatieve en positieve instelling hebben. Win-win.

20. Blijf bezig 
Van sport is bewezen dat het goede stoffen in je brein vrijmaakt, stress reduceert en depressie en onrust bestrijdt, meldt Happify. Dat hoeft niet lang te zijn, uit onderzoek van de universiteit van Vermont blijkt dat 20 minuten sport je al die voordelen biedt voor tenminste 12 uur. Bovendien: actieve mensen zijn blijer, gelukkiger en tevredener met hun leven.

21. Wees geduldig: geluk groeit met de jaren
Als het aankomt op geluk kun je eigenlijk ook achterover leunen en wachten tot het vanzelf langskomt. Oudere mensen zijn namelijk gelukkiger. Waarom dat is, blijft vooralsnog een mysterie. Maar er zijn meerdere suggesties door onderzoekers gedaan. Een studie uit 2013 meent dat het met levenservaring te maken heeft, ouderen zouden beter kunnen omgaan met kwaadheid, angst en onrust. Een ander onderzoek wijst op het hebben van vertrouwen. Wat de reden ook is: ben je nu nog niet gelukkig, dan komt het nog wel. En in de tussentijd kun je met het lijstje hierboven aan de slag 😉

LEES OOK:

Bekijk voor wat direct instant-geluk dit filmpje van een baby die voor het eerst een bad krijgt.

 

De beste Lekker in je Vel-berichten op WhatsApp ontvangen? Meld je gratis aan! 

Bron: The Independent. Beeld: iStock

Tessel Tindert: “Ik waardeerde zijn eerlijkheid, maar die deed ook pijn”

Tessel Tindert

Ik lig in mijn bed onder een dun lakentje en kan niet slapen. Mijn slaapkamer krijg ik bij deze superhittegolf niet meer koel, hoewel ik daar de gordijnen de hele dag dichthoud. Mijn ventilator is stuk. Morgen een nieuwe bestellen, noteer ik in mijn hoofd.

Na een half uur sta ik op en loop de woonkamer in. De maan schijnt door een van de dakramen naar binnen en bij het open raam waait een zoel windje langs mijn klamme rug. Ik schenk een restje witte wijn in en pak de brief van Wijnand er nog eens bij. D

Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien