Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Zoek binnen:

Psycholoog legt uit: zo blijf je angst voor het coronavirus de baas

Met de honderden nieuwsberichten die dagelijks verschijnen over het coronavirus, is het niet gek dat de angst voor het virus bij veel mensen toeneemt. Maar hoe voorkom je dat de angst het overneemt?

Psychotherapeut Philippa Perry deelt een aantal handige tips.

Advertentie

Vergelijking met eetstoornis

Om te begrijpen waarom veel mensen paniekerig worden van alle berichtgeving over het coronavirus, trekt Perry de vergelijking met eetstoornis boulimia. Toen het fenomeen boulimia in de jaren 80 werd opgepikt door een aantal tijdschriften, ontstond er een heuse pandemie. Volgens Perry moet je het zien als een ‘sociale besmetting’: er werd over boulimia gepraat, en mensen die niet eens wisten dat ze een probleem hadden, hadden ineens tóch een probleem.

Zelfde soort aanpak

Een manier om anorexia of boulimia te behandelen is door de aandoening zelf aan te vallen en niet de persoon. Dus door het verhongeren te behandelen als iets dat losstaat van de persoon, zodat je er harde grenzen voor kunt stellen. Volgens Perry moeten we de angst voor het coronavirus op een soortgelijke manier behandelen: “We moeten onszelf scheiden van onze zorgen. Om dit te doen ontwikkel je een waarnemergedeelte van jezelf, zodat je kunt zien hoe je je zorgen maakt, in plaats van zelf bezorgd te zijn.” Volgens de psychotherapeut  zijn er verschillende technieken die je kunt toepassen als je merkt dat je je zorgen maakt. Zo kun je je bewustzijn bij je verstand brengen door jezelf de volgende dingen af te vragen: wat kun je nu zien? Welke geluiden hoor je en hoe voelt het aanraken van de tafel voor je? Hoe adem je nu?

Jezelf observeren

Volgens Perry is het echt niet erg om nu bezorgd te zijn en praktische stappen te ondernemen, zoals bijvoorbeeld geen handen schudden en je gezicht zo min mogelijk aan te raken, maar is het niet nodig om er geobsedeerd door te raken en deze obsessie te voeden. Als je merkt dat je met je zorgen in cirkels blijft rondgaan, is het belangrijk om jezelf te gaan observeren in plaats van degene te zijn die in cirkels rondgaat. Op deze manier creëer je afstand tot de obsessie en zal je je ook beter gaan voelen. “Wanneer we allemaal in paniek raken, verspreidt de paniek zich – net als de sociale besmetting die het is – dus leg ook andere mensen uit hoe ze controle over hun angst kunnen houden, zodat we onze geest kunnen sturen in plaats van gestuurd te worden door massale paniek. Als we kalm zijn, zullen we rust verspreiden in plaats van hysterie en daar heeft de wereld op dit moment veel meer behoefte aan,” aldus Perry.

Wist je trouwens dat er aan het hebben van stress niet alleen maar negatieve kanten zitten? Neurowetenschapper Erno Hermans, stressonderzoeker bij het Radboud MC, legt hier uit waarom een stressreactie ook héél waardvol kan zijn. 

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Redonline. Beeld: iStock

Lees meer

Sylvia Witteman: “Ik moffel de grote glasscherf op de grond snel weg”

Sylvia Witteman | Libelle

Sylvia Witteman (54) is getrouwd, heeft een dochter (22), twee zoons (18 en 16) en katten Lola en Siepie. Deze week doet ze een poging om het huis van haar moeder schoon te maken. 

“Goed nieuws!”, zegt mijn moeder in het verpleeghuis. “Ik mag morgen naar huis!” Een week of vier heeft het wel geduurd voordat ze weer een beetje uit de voeten kon met haar nieuwe heup, maar nu is het toch (bijna) zover. “Stofzuigen en dweilen en zo kan ik voorlopig niet”, zegt ze. “Het zal wel een smeerboel zijn thui

Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien