Hoe sterk is jullie relatie? Doe hier de test>

Zoek binnen:

5 redenen waarom het heel goed voor je is om meer te wandelen

Er zitten eigenlijk alleen maar voordelen aan wandelen. Reden te meer om ze allemaal nog even op een rijtje te zetten.

Je weet hoogstwaarschijnlijk allang dat wandelen heel goed is voor het hart en de longen en dat je geheugen er beter van wordt. Maar dat zijn niet de enige voordelen van wandelen:

Advertentie

1. Door te wandelen ben je gratis sportief bezig
Het enige wat je hiervoor nodig hebt is een paar stevige schoenen en eventueel een flesje water. Voor de rest kost het je helemaal niks. Hoe lekker is dat? Dit bewijst maar weer dat je geen sportschool nodig hebt om te bewegen en fit te blijven.

2. Door te wandelen kun je je hoofd leegmaken
Niks is beter om je hoofd helemaal leeg te maken dan wandelen in de buitenlucht, vooral in het park of de natuur. Geniet van de stilte, luister naar de vogeltjes die fluiten en de wind die door de bomen waait. Wedden dat je na een flinke wandeling helemaal uitgerust en zen thuiskomt?

3. Door te wandelen krijg je mooiere billen
Als je lekker stevig doorwandelt en voor een heuvelachtige route kiest, dan train je volop je bilspieren. Bij iedere beweging die je doet, span je je billen en dijen aan. Dus wil je mooie billen? Hup: iedere dag een halfuurtje de buitenlucht in.

4. Door te wandelen krijg je een goed humeur
Een frisse neus halen is ten eerste ontzettend goed voor je hersenen. Helemaal als je de hele dag binnen op kantoor werkt. Bovendien werkt wandelen ook heel goed tegen stress en depressieve gevoelens. Door te wandelen worden je hersenen geactiveerd. Je krijgt nieuwe prikkels en andere, betekenisvolle gevoelens binnen. Hierdoor krijgt het angstige gedeelte van je hersenen ineens een stuk minder aandacht.

5. Door te wandelen zie je veel meer van je omgeving
Door lekker in de stad, het dorp of de natuur te gaan wandelen zie je nog eens wat van je omgeving. Er is zoveel moois te ontdekken in de wereld. Bovendien neem je alles veel beter in je op als je wandelt. Loop niet iedere keer dezelfde route, maar ga een keer rechts in plaats van links. Of fiets eerst een stukje en ga daarna pas wandelen. Ook als je op vakantie bent, zie je wandelend meer dan dat je met de auto, tram of metro ergens naartoe gaat.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Flair.be, Gezondheidsnet. Beeld: iStock

Roos Schlikker: “Wie thuiswerkt, heeft de uitgelezen kans om op de raarste momenten iets te doen”

Roos Schlikker

Roos Schlikker (44) heeft 2 zonen, een man, een vader op leeftijd, vriendinnen en o ja, ook zichzelf om voor te zorgen.

Nu we vanwege corona weer zijn weggejaagd uit de kantoortuinen, lopen velen tegen problemen aan. Was het begin dit jaar nog wel geinig, zoomen met collega’s, eindelijk zien dat de directeur ook maar gewoon in een rommelig rijtjeshuisje woont, lunchen met het gezin en intussen wat werkmails schrijven, inmiddels is de lol eraf. Want misschien waren er in maart nog mensen die de lockdown als mogelijkheid zagen om het een beetje kalmer aan te doen, inmiddels

Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien