Lekker lezen! Libelle Bookazines voor € 3,35 >

Zoek binnen:

Begin je dag goed: 4 rek- en strekoefeningen voor tijdens het koffiezetten

Vergeet je je spieren in de ochtend goed op te warmen, dan kan dat bij een verkeerde beweging blessures opleveren. Rek- en strekoefeningen zijn cruciaal, en doe je het goed, dan kun je dag zeggen tegen gewrichtspijn of stijfheid.

Het vredige moment waarop je in de ochtend je eerste bakje koffie zet, leent zich perfect voor het doen van strekoefeningen. Personal trainer Dani Singer legt aan lifestylewebsite Popsugar 4 simpele oefeningen uit:

Advertentie

1. Tegen een stijve onderrug

Werk je vanuit huis deze dagen? Als je de hele dag zit, zijn je hamstrings constant in een samengetrokken positie, wat leidt tot een stijve onderrug en benen. Hierdoor kan bukken en dingen oppakken moeilijker gaan.

Wat je eraan kunt doen: ga op de grond zitten met je linkerbeen voor je uitgestrekt. Buig je rechterknie opzij en plaats je rechtervoet tegen je linker binnenbeen. Haal diep adem en adem 5 seconden uit. Verplaats ondertussen je beide handen naar je linkerteen en houdt deze vervolgens vast. Ben je nog niet helemaal lenig genoeg, pak dan je scheenbeen. Doe dit met 10 ademhalingen.

2. Om beter rechtop te zitten

Moeite met rechtop zitten achter je computer? Volgens de personal trainer is je borst trainen de eerste stap om dit op te lossen. Ga hiervoor in een deuropening staan en plaats je rechterarm tegen de deurpost naast je. Houd je elleboog 90 graden gebogen. Doe een stap naar voren, maar houd je arm op zijn plaats tegen de deurpost. Je zou nu je borstspier moeten voelen, omdat de muur je borst rechtop houdt. Wissel daarna van arm.

4. Tegen een zere nek

Het buigen naar onze computers en telefoonschermen zorgt volgens Singer voor kaak- en hoofdpijn. Dat zou deze rekoefening dan weer moeten verhelpen: kantel je hoofd naar je rechterschouder. Draai je nek naar links en kijk naar het plafond. Trek je hoofd voorzichtig met je rechterhand verder naar je rechterschouder. Terwijl je dit doet, draai je je nek om naar de grond te kijken. Adem diep en langzaam in terwijl je beweegt en doe dit 5 keer per kant.

5. Tegen een zere heup

We gebruiken volgens de personal trainer onze bilspieren te weinig. En dat zorgt volgens hem dan weer voor heup-, rug- en kniepijn. Ga om dat tegen te gaan op een stoel zitten, met je rechterenkel over je linkerknie. Duw langzaam je rechterknie met je rechterhand naar de grond. Hou dit 10 ademhalingen vast en neem 5 seconden voor elke uitademing. Herhaal daarna nog de andere kant.

En? Is je koffie ondertussen klaar?

Wil je ook nog graag je benen trainen? Onze eigen personal trainer laat zien kun jij je benen straks vol trots laten zien onder een jurkje of rokje:

De mooiste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Popsugar. Beeld: iStock

Lees meer

Memoires van een Maîtresse – Deel 38: “We moeten je telefoon in beslag nemen, nu meteen”

sex

Premium

De Kapitein blijft mysterieus en Eva is duidelijk niet zo enthousiast als Sabine over het naderende happy end.

Vanavond gaan we op date! Een echte, met eten en kaarslicht en wijn en vooral: tijd. Geen bliksembezoek meer, maar een hele avond. Ik werk als een malle vandaag en in de pauze heb ik zelfs nog even een nieuw rokje gekocht. Alles moet perfect zijn op onze eerste officiële date-night.

De voorpret tiert welig in de appjes. Kusjes, hartjes en video’s kleuren mijn dag en golven van verliefdheid brengen me van uur naar uur. Ik moet ook even werken hoor lieverd, typ

Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien