Mart Visser tas met korting, klik hier

10 dingen die je 's ochtends nooit zou moeten eten

Het ontbijt is misschien wel de belangrijkste maaltijd van de dag, maar als je niet verstandig ontbijt kun je het net zo goed overslaan. De reden dat je voor de lunch al een rammelende maag hebt? Je ontbijtkeuzes.

Ben je rond het middaguur moe? Heb je altijd al enorme trek voor het lunchtijd is? Of eet je tijdens de lunch veel meer dan normaal? Grote kans dat het te maken heeft met wat je ’s ochtends hebt ontbeten. Deze 10 ontbijtjes kun je beter vermijden als je een goede start wil.

  1. Pancakes
    Met wat blauwe bessen en flinke laag siroop: we zijn er dol op. Maar helaas is het niet een verstandig ontbijt als je je energiepeil de hele dag stabiel wil houden. Ze zitten vol lege koolhydraten die je die gevreesde suikerdip bezorgen. Maar goed nieuws: je hoeft pancakes niet helemaal op te geven. Sla de siroop over en maak ze eens met Griekse yoghurt voor extra proteïne.
  2. Ontbijtgranen met weinig vezels
    Je weet wel dat chocopops niet de verstandigste keuzes zijn, maar let naast de hoeveelheid suiker ook op de hoeveelheid vezels in ontbijtgranen. Weinig vezels en veel koolhydraten betekent een snackaanval voor lunchtijd.
  3. Light yoghurt
    Veel voorverpakte light yoghurt bevat kunstmatige zoetstoffen – vooral die met een smaakje. Ga daarom liever voor Griekse yoghurt met weinig vet. Die geeft je langer een vol gevoel en heeft geen toegevoegde suikers.
  4. Smoothies uit de supermarkt
    Je ooit afgevraagd waarom een smoothie veel lekkerder is dan een groen sapje? Je kan het antwoord al raden: suiker. Sommige smoothies bevatten zelfs ijs of volvette melk waardoor je eigenlijk een soort milkshake drinkt. Maak er liever thuis zelf eentje met Griekse yoghurt voor de proteïne.
  5. Bagels
    Bagels staan de equivalent van vier sneetjes witbrood. Precies: een koolhydratenfeestje. Je hoeft de bagel niet helemaal links te laten liggen. Kies de volkoren-variant en beleg die met avocado of pindakaas. Die bevatten proteïne en goede vetten om je lang van energie te voorzien.
  6. Eetrepen
    Zo’n mueslireep lijkt ’s ochtends heel praktisch als je gehaast bent. Veel van die repen zitten echter vol met suiker en staan dus garant voor een dip voor het twaalf uur is. Je kan bijna net zo goed een Mars eten.
  7. Sap
    Een groen sapje smaakt heel gezond,  maar is geen volwaardig ontbijt. Zeker niet aangezien zelfs dat sapje voor het grootste deel bestaat uit koolhydraten en suiker. Prima om het later te drinken of in combinatie met proteïne en goede vetten.
  8. Granola
    Lijkt gezonder dan cruesli, maar bevat in feite meer calorieën, meer suiker en weinig koolhydraten – wat betekent dat je in no time weer honger hebt. Maak je yoghurt ’s ochtends liever af met een klein handje noten.
  9. Een voorverpakt broodje
    Deze kleffe jongens zijn vaak vet en bewerkt, bevatten veel geraffineerde koolhydraten en amper vezels.
  10. Zoete broodjes
    Dit had je zelf vast ook al bedacht: een croissant, een koffiebroodje of een donut zijn geen voedzaam ontbijt. Je bloedsuiker piekt en stort vrijwel direct daarna weer beneden. Wat in het weekend heus niet zo erg is – als je stiekem een dutje kan doen op de bank…

Video: Een goed begin van de dag met dit groente-ontbijt!

[sm-video-embed][/sm-video-embed]

LEES OOK:

Bron: Cosmopolitan. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien