Dagelijks puzzelen voor slechts € 2,99 per maand >

Zoek binnen:

Zo maak je van schoonmaken de ideale work-out

Voor een goede work-out hoef je echt niet speciaal naar de sportschool. Het enige wat je nodig hebt is een emmer met sop en wat schoonmaakbenodigdheden. Een grote schoonmaakbeurt staat namelijk gelijk aan een flinke sportsessie. Win-win!

Met huishoudelijke klusjes als ramen lappen, stofzuigen of vegen verbrand je best wat calorieën. Maar daarnaast train je er ook nog eens allerlei spieren mee. Huishoudplatform Helpling zette een aantal stevige huishoudelijke work-outs op een rijtje. Fun fact: veel huishoudelijke hulpen van het online platform zijn ook afgevallen sinds ze zijn begonnen met schoonmaken.

Advertentie

1. Ramen lappen – Armen en schouders
Met ramen lappen train je de armen én schouders. Met het trekken en zemen kun je echte spierballen kweken en verbrand je bovendien al snel 300 calorieën per uur. Extra uitdaging: strek je armen verder, boen harder en ga eens een paar keer extra het huishoudtrapje op.

2. Stofzuigen – Armen (en billen)
Als je een groot huis hebt, kun je met stofzuigen – als je alle kamers langsgaat tenminste – zo een paar honderd calorieën (268 kcal per uur!) verbranden. Maar ook voor je spieren is dit een goede oefening. Door de bewegingen die je tijdens het stofzuigen maakt, train je ongemerkt je biceps en triceps. Wil je ook de billen meepakken? Maak dan een lunge elke keer dat je de stofzuiger vooruitduwt.

3. Badkamer – Benen, billen en armen 
Dit is een complete work-out an sich: het schoonmaken van de badkamer kost veel energie (zo’n 400 calorieën per uur) en vereist meer spierkracht. Vluchtig een doekje over de wc of wastafel is niet genoeg. Boen de tegels alsof je leven ervan afhangt, dweil de vloer met alle kracht die je hebt en maak lagere delen in squad-houding schoon. Mag het nog een stapje verder gaan? Wrijf dan niet 1 keer over een plek heen, maar wel 5 of 10 keer.

4. Wassen – Full body 
Of het nu gaat om kleine wasjes of grote wasjes: je hele lichaam zal aan bod komen. Buig niet voorover wanneer je de was in de machine stopt (en hem later weer leeghaalt), maar ga in een squad-houding staan om de billen te trainen. Doordat je steeds opstaat en weer bukt bij het ophangen, opvouwen en opruimen van je kleding, komt je hele lichaam in beweging. Als je dan nog steeds niet moe bent, kun je ook nog een paar blouses strijken om de armen licht te trainen.

Carlos Lens laat in deze video zien hoe je met een volle wasmand je rugspieren traint. Meer video’s vind je bij Libelle TV en fitchannel:

Bron: Helpling. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien