1e rang kaarten voor Mamma Mia! de musical, nu €29,-

Zoek binnen:

Deze seksstandjes zijn het best als je kampt met rugklachten

Als je kampt met rugklachten heb je geen zin om tussen de lakens een Cirque du Soleil-waardige act op te voeren. Misschien is sex wel het laatste waar je aan denkt als je wordt geteisterd door je rug. Geef niet op: met deze seksstandjes kun je zelfs met rugklachten onbekommerd genieten. 

Welk standje het comfortabelst is, hangt uiteraard af van de aard van de rugklachten. We gaan hier uit van wervel-gerelateerde klachten. Deze standjes houden de pijn en symptomen van wervelklachten tot een minimum.

Advertentie

Experimenteren
Je klachten worden waarschijnlijk veroorzaakt als je te veel voorover buigt (en de wervels te veel flext). Gelukkig zijn er genoeg posities om dat probleem te ondervangen. Vaak helpt het als je je wervelkolom in de omgekeerde richting buigt. Zo kun je je rug bol of juist hol maken. Door daar mee te experimenteren, voorkom je dat rugpijn op komt dagen als een vervelend vijfde wiel aan de wagen wanneer het net gezellig wordt.

1. De missionaris

Wanneer je onder ligt tijdens de missionarispositie kun je een opgerolde handdoek onder je onderrug leggen. Zo houd je een lichte buiging in je rug. Fysiotherapeuten raden zo’n lichte buiging aan om de symptomen te verlichten. Je partner kan je benen spreiden als hij voor je knielt. Jij hebt dan de passieve positie. Je kan dezelfde houding ook zittend in een stoel toepassen.

2. Zitten en knielen

Je kan ook op de schoot van je partner zitten. Dit geeft je wat controle over de houding van je rug. Ontdek eerst in welke houding je het minst last hebt van je wervelkolom. Zo achterhaal je wat de fijnste opties zijn. Je kan ook knielen terwijl je het gewicht op de ellebogen laat rusten. Op die manier heb je voldoende ruimte om je rug in een comfortabele positie te houden. Je partner kan dan van achteren komen.

3. Op je buik

Wanneer je op je buik ligt, ligt je rug automatisch in een holling. Je kunt de mate van die holling op verschillende manieren beheersen. Door een kussen onder je borst te schuiven, maak je de holling dieper. Als dat je wervel niet voldoende verlengt, kun je jezelf op je ellebogen ondersteunen. Om de holling in je rug juist te verminderen, leg je een kussen onder je buik.

Experimenteer een beetje om uit te vinden hoe hol je rug precies moet zijn zodat het goed voelt. Ook in dit standje komt je partner van achteren.

Iedere dag de best gelezen berichten van Libelle in je mailbox? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Verywell Health. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien