Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Zoek binnen:

Deze seksstandjes zijn het best als je kampt met rugklachten

Als je kampt met rugklachten heb je geen zin om tussen de lakens een Cirque du Soleil-waardige act op te voeren. Misschien is sex wel het laatste waar je aan denkt als je wordt geteisterd door je rug. Geef niet op: met deze seksstandjes kun je zelfs met rugklachten onbekommerd genieten. 

Welk standje het comfortabelst is, hangt uiteraard af van de aard van de rugklachten. We gaan hier uit van wervel-gerelateerde klachten. Deze standjes houden de pijn en symptomen van wervelklachten tot een minimum.

Advertentie

Experimenteren
Je klachten worden waarschijnlijk veroorzaakt als je te veel voorover buigt (en de wervels te veel flext). Gelukkig zijn er genoeg posities om dat probleem te ondervangen. Vaak helpt het als je je wervelkolom in de omgekeerde richting buigt. Zo kun je je rug bol of juist hol maken. Door daar mee te experimenteren, voorkom je dat rugpijn op komt dagen als een vervelend vijfde wiel aan de wagen wanneer het net gezellig wordt.

1. De missionaris

Wanneer je onder ligt tijdens de missionarispositie kun je een opgerolde handdoek onder je onderrug leggen. Zo houd je een lichte buiging in je rug. Fysiotherapeuten raden zo’n lichte buiging aan om de symptomen te verlichten. Je partner kan je benen spreiden als hij voor je knielt. Jij hebt dan de passieve positie. Je kan dezelfde houding ook zittend in een stoel toepassen.

2. Zitten en knielen

Je kan ook op de schoot van je partner zitten. Dit geeft je wat controle over de houding van je rug. Ontdek eerst in welke houding je het minst last hebt van je wervelkolom. Zo achterhaal je wat de fijnste opties zijn. Je kan ook knielen terwijl je het gewicht op de ellebogen laat rusten. Op die manier heb je voldoende ruimte om je rug in een comfortabele positie te houden. Je partner kan dan van achteren komen.

3. Op je buik

Wanneer je op je buik ligt, ligt je rug automatisch in een holling. Je kunt de mate van die holling op verschillende manieren beheersen. Door een kussen onder je borst te schuiven, maak je de holling dieper. Als dat je wervel niet voldoende verlengt, kun je jezelf op je ellebogen ondersteunen. Om de holling in je rug juist te verminderen, leg je een kussen onder je buik.

Experimenteer een beetje om uit te vinden hoe hol je rug precies moet zijn zodat het goed voelt. Ook in dit standje komt je partner van achteren.

Iedere dag de best gelezen berichten van Libelle in je mailbox? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Verywell Health. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Door stress en drukte minder zin in sex? Zó kun je weer genieten tussen tussen de lakens

Heb je last van een ingedut seksleven? En merk je dat je sex drive wordt beïnvloed door stress, sleur of simpelweg een druk leven? Dan is de online masterclass Zullen we het even over seks hebben? van seksuologe Eveline Stallaart iets voor jou. 

In deze masterclass leer je hoe je ervoor zorgt dat zowel je brein als je lichaam klaar zijn voor een potje seks.

Advertentie

Online masterclass

Gaan tijdens de sex jouw gedachten uit naar de boodschappen die je nog moet doen of de presentatie die je morgen moet geven? Tja, dat is een behoorlijke moodkiller. Seksuologe Eveline Stallaart is expert in haar vakgebied en kan je alles vertellen over de impact van stress op onze sex drive.

Seks zonder stress

Dit doet ze in haar online masterclass Zullen we het even over seks hebben?. Ze leert je hoe je meer spanning in de slaapkamer kunt creëren zonder stress. De masterclass is live én interactief. Je kunt vragen aan Eveline stellen en ze geef je opdrachten en oefeningen mee om je seksleven een boost te geven.

Wie is Eveline?

Komt de naam Eveline Stallaart je al bekend voor? Ze is seksuoloog en psycholoog en is onder andere bekend van RTL Boulevard en Married at First Sight.

Eveline ziet het als haar missie om taboes rondom sex te doorbreken. Ze is een luisterend oor en geeft professioneel advies, zonder dat het wollig of ongemakkelijk wordt.

Schrijf je in!

Enthousiast geworden? De datum van de online masterclass is dinsdag 2 februari van 20.30 uur tot circa 21:45 uur. De online masterclass zou eventueel kunnen uitlopen in verband met vragen die gesteld worden. De tickets kosten slechts €29,95. Schrijf je nu in!

1

Stelling: ”50+’ers hebben betere sex”

Iedere dag de best gelezen berichten van Libelle in je mailbox? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Beeld: Getty Images

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Dit zijn de 6 meest gemaakte fouten bij het thuissporten

Ben jij ook lekker aan het thuissporten geslagen nu de sportscholen dicht zijn? Goed bezig! Let er alleen wel op dat je niet een van deze veelgemaakte fouten maakt. Zo voorkom je dat je een vervelende blessure oploopt.

Als jij voorheen regelmatig naar de sportschool ging, dan baal je nu waarschijnlijk flink dat-ie dicht is. Maar bekijk het van de positieve kant: thuissporten heeft veel voordelen. Je hoeft niet te wachten tot je favoriete sportapparaat vrij is, je kunt zelf bepalen welke muziek je aanzet en niemand let op je.

Advertentie

Veelgemaakte fouten bij het thuissporten

Een nadeel is dat er geen trainer met je mee kan kijken of je de oefeningen wel goed doet. Daarom moet je zelf extra waakzaam zijn dat je geen blessures oploopt. Gelukkig helpen wij je een handje. Wij hebben de zes meest gemaakte fouten bij het thuissporten op een rij gezet. Zo kan jij ervoor zorgen dat jij deze fouten niet maakt.

1. Geen warming-up doen

Vaak wanneer mensen thuis gaan sporten, klikken ze een work-out video op YouTube aan en doen ze die mee. Het probleem hierbij is dat er in veel van deze video’s direct met het sporten begonnen wordt. Er wordt geen warming-up gedaan. En dat is nou juist zo belangrijk. Door je spieren van te voren op te warmen en je lichaam los te maken, voorkom je blessures en spierpijn.

2. Geen schoenen dragen

Wat veel mensen doen als ze thuis trainen, is op hun sokken of blote voeten sporten. Doe dit niet! Het is belangrijk om sportschoenen te dragen, ook thuis.

Sportschoenen ondersteunen en beschermen je voeten namelijk tijdens bepaalde oefeningen, wat leidt tot minder blessures na het sporten. Lees hier welke risico’s je loopt als je geen sportschoenen draagt.

3. Een te moeilijke work-out doen

Een andere veel gemaakte fout is dat thuissporters de lat vaak te hoog leggen. Doe jij ook graag mee met een work-out video? Wees dan bij het selecteren van de video heel kritisch op hoe zwaar de oefeningen zijn.

Zeker als je al een tijdje wat minder of helemaal niet sport, is het slim om het sporten rustig aan op te pakken. Start niet gelijk met een te pittige work-out, want dat kan voor blessures zorgen.

4. Geen rustdagen nemen

Het is natuurlijk hartstikke fijn als je enthousiast en fanatiek met thuissporten begint. Maar ga nu niet iedere dag van de week zware work-outs doen. Natuurlijk is het goed om iedere dag eventjes te bewegen, maar je spieren moeten ook herstellen na het sporten en daar hebben ze rust voor nodig.

5. Geen gewicht gebruiken

We snappen het als je thuis geen hele fitnessruimte vol met materialen hebt. Misschien heb je zelfs geen gewichtjes. Natuurlijk hoef je die ook niet aan te schaffen, als je dat niet wil, maar het is zonde als je alleen maar cardio doet. Cardio is goed voor je conditie, maar je kunt veel meer uit je work-out halen als je ook gewicht gebruikt.

Wees daarom creatief en zoek in huis naar zware voorwerpen die je kunt gebruiken. Denk aan flessen water of een tas gevuld met zware boeken. Zo word je naast fit, ook sterk!

6. Iedere dag dezelfde work-out doen

Misschien heb je een work-out video gevonden die je hartstikke leuk vindt. Leuk genoeg om ‘m elke dag te doen! Dat is superfijn, maar elke dag hetzelfde doen is zeer inefficiënt. Je lichaam raakt dan namelijk gewend aan de oefeningen en wordt niet meer uitgedaagd.

Wanneer je aanvoelt dat een work-out steeds makkelijker voor je wordt, is het tijd voor moeilijkere oefeningen. Ook voor de variatie is het leuker om meer af te wisselen.

Sportvlogger Lot (62) laat zien hoe je strakke billen en benen krijgt

Iedere dag de best gelezen berichten van Libelle in je mailbox? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Women’s Health, Gezonder Genieten. Beeld: Getty Images

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

10 aangrijpende boodschappen en gedichten over de rellen

De rellen van zondag- en maandagavond hebben Nederland niet alleen fysiek geraakt. Veel mensen hebben bijna geen woorden voor wat er is gebeurd. Maar deze tien berichten zeggen meer dan genoeg.

Advertentie

1. Onder het ME-pak

De politie van Zwolle deelt een aangrijpend gedicht over de mens onder het ME-pak.

Kun je het beeld niet zien? Klik dan hier voor de Facebook-post. 

2. Politieagent Maritio

Ook politieagent Maritio is verbluft door wat er gebeurt in Nederland. Hij deelt zijn visie als politieagent.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Maritio – Politie (@maritio_politie)

3. Burgemeester van Nijmegen

De burgemeester van Nijmegen kwam zelf naar de plek van de rellen om een statement te maken.

4. Zat

Claudia de Breij weet heel mooi te verwoorden wat er zo scheef is aan de rellen.

5. Geen demonstrant

Dit gedicht van Jordi van de Bovenkamp werd duizenden keren gedeeld.

 

6. ‘Ik heb het recht te demonsteren’

Dit gedicht van CMR Rijmpjes wist ook de juiste snaar te raken.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door CMR RIJMPJES (@cmr_rijmpjes)

7. Hou vol

In Groningen steekt iemand anderen een hart onder de riem.

8. Steun aan de politie

En met dit bericht betuigen de Groningers hun steun aan de politie.

9. Slimme ideeën

Er zijn ook genoeg mensen met ideeën om de relschoppers sneller op te sporen. Britt Dekker deelt haar idee op Twitter.

10. ‘Goed gevoel?’

“En? ben je nu wakker geworden? Goed gevoel, dat je je stad naar de vernieling hebt geholpen?”. Met die woorden spreekt burgemeester Aboutaleb de relschoppende Rotterdammers toe in deze video.

De coronacrisis is voor niemand makkelijk. Zeker niet voor de mensen in de zorg. Zij vertellen je waar ze aan denken als het woord ‘coronacrisis’ valt.  

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Instagram, Twitter, Facebook. Beeld: ANP. 

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Dit is wat de hele dag zitten met je billen doet

De hele dag zitten schijnt net zo slecht voor je lijf te zijn als roken. Maar buiten alle gezondheidsnadelen, knapt je achterste er ook niet bepaald van op.

Thuiswerken betekent voor veel mensen: de hele dag zitten. En dat is niet zo heel fijn voor je achterste. Je billen gaan er namelijk flink op achteruit als je de hele dag zit. Dat komt niet doordat ze platgedrukt worden door de stoel, maar wel doordat je billen zich de hele dag niet aanspannen.

Advertentie

Wanneer je de hele dag zit, gaan de bilspieren in staking. De spieren vergeten daardoor wat ze eigenlijk precies moeten doen. Daardoor worden je knieën, heupen en onderrug ook nog eens zwaarder belast wanneer je loopt. Je kunt zelfs last krijgen van het zogenoemde dode-billen-syndroom, waarbij je billen in slaapstand verkeren. En ook dat kan vervelende gevolgen hebben voor je lijf.

Cellulitis

Als je jaar in, jaar uit een zittend beroep uitoefent, kan zelfs de vorm van je achterste veranderen. Je billen krijgen minder spierdefinitie en worden minder stevig. Bovendien blokkeer je door te zitten gedeeltelijk de bloedtoevoer waardoor je cellulitis kan ontwikkelen.

Lunges

Maar er is ook goed nieuws: er valt wat aan te doen, en daarvoor hoef je niet meteen ontslag te nemen. Met een goede zithouding en regelmatig sporten valt er wat te redden. Lunges en squats zijn de perfecte manier om je bilspieren weer wakker te schudden.

En anders is trainer Carlos er gelukkig nog om je een schop onder je kont te geven en uit die stoel te komen. Met déze work-out van hem kweek je namelijk weer volle, ronde billen. 

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: HLN. Beeld: Getty Images.

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien