1e rang kaarten voor Mamma Mia! de musical, nu €29,-

Zoek binnen:

Slapeloze nachten? Dít kun je er (overdag) tegen doen

Maar liefst 1 op de 5 mensen ligt ’s avonds nog lang woelend in bed en staat futloos op. Slaapproblemen kunnen erg vervelend zijn en een grote invloed hebben op hoe je overdag functioneert. Gelukkig is er het een en ander aan te doen.

Misschien herken je het wel: je voelt je al dagen gesloopt en neemt jezelf voor eens vroeg je bed in te duiken. Vervolgens zie je de uren voorbijtikken en als de wekker ’s ochtends afgaat, lijkt het alsof je amper hebt geslapen. Dit kan talloze redenen hebben en echte slapeloosheid is moeilijk zonder professionele hulp te bestrijden. Toch zijn er een aantal dingen die je overdag kunt doen om jouw nachtrust te verbeteren. Baat het niet dan schaadt het niet, toch?

Advertentie

1. Laat je niet verleiden
Een glaasje wijn voor het slapen gaan, iets te veel koffie tijdens je werkdag of toch nog even een sigaretje. Het kan heerlijk zijn. Toch is dit niet goed voor je nachtrust. Hierdoor slaap je namelijk minder diep en loop je een grote kans om vaker wakker te worden in de nacht.

2. Hello sunshine
Auteur David K. Randall dook voor zijn boek Dreamland in de wereld van het slapen. Tijdens zijn research kwam hij erachter dat we ons in de ochtend het best kunnen blootstellen aan veel zonlicht. Zonlicht maakt namelijk ‘waakhormonen’ aan, adrenaline en cortisol. Hierdoor voel je je wakker en opgewekt. Zodra het begint te schemeren en er minder zonlicht door onze pupillen naar binnen straalt, begint ons lichaam met de aanmaak van melatonine, het slaaphormoon. Hierdoor krijg je een moe gevoel. Door aan het begin van je dag direct veel zonlicht te vangen, zet je jouw biologische klok in het juiste ritme en val je ’s avonds beter in slaap.

3. Lichtgevoelig
Omdat ons lichaam sterk reageert op licht, is het ook niet handig om jezelf vlak voor het slapen aan veel licht bloot te stellen. Je smartphone, de televisie, maar ook lampen in huis kunnen ervoor zorgen dat je mentaal nog niet goed in een ruststand komt. Probeer daarom voor het slapen gaan alle lampen alvast te dimmen zodat je lichaam in de juiste modus komt. Een lees liever uit een boek dan van je telefoon. De onrust die een beeldscherm in je hoofd veroorzaakt kan er namelijk voor zorgen dat je tot wel 30 minuten korter slaapt.

4. Skip schoonheidsslaapjes
Na een drukke ochtend even een uiltje knappen op de bank? Niet zo’n goed idee. Hoe heerlijk dit ook kan zijn, het zorgt toch voor een minder goede nachtrust. Je zorgt er zo namelijk voor dat je lichaam al gedeeltelijk uitrust. ’s Avonds in bed kom je hierdoor minder goed in slaap. Even doorzetten dus!

5. Hoe laat is het? Piekertijd!
Waarschijnlijk lig je tijdens je vele slapeloze avonden druk te piekeren over allerlei zaken. Een volle planning, een grote kostenpost die eraan zit te komen, een sluimerende ruzie… Dingen die we niet verwerken in onze slaap en ons de hele nacht wakker kunnen houden. Wat kan helpen is om overdag een momentje voor jezelf te nemen en even flink te gaan piekeren. Dus ga er bij de koffie eens goed voor zitten en leg jezelf je eigen problemen voor. Hierdoor ben je in de avond uitgepiekerd en kun je sneller slaap vatten.

Meer weten over slaapproblemen? Bekijk dan onze video waarin we je medische informatie geven over slapeloosheid.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Gezondheidsnet. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien